کد خبر : 276753
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
-

کاهش جرقه و آتش سوزی در ابزارهای الکترونیکی با راهکار محققان کشور

کاهش جرقه و آتش سوزی در ابزارهای الکترونیکی با راهکار محققان کشور

یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از پوشش آلومینای نانو متخلخل، مبدل‌های حرارتی غیر فعالی را عرضه کردند که کاربرد آن در چیپ‌هایی که پایه متصل به قسمت دفع حرارت دارند و یا رایانه‎‌ها احتمال برق گرفتگی، اتصال به دیگر قطعات و جرقه و آتش‌سوزی را به شدت کاهش می‌دهد.

به گزارش عصرقائم، “هیت سینک” یک مبدل حرارتی غیرفعال است که گرمای تولیدشده توسط یک وسیله الکترونیکی یا مکانیکی را به محیط سیال (اغلب هوا و یا خنک‌کننده مایع) منتقل می‌کند و در نتیجه این امر دمای آن وسیله در سطوح بهینه خود تعدیل می‌شود و در رایانه‌ها، هیت سینک‌ها برای خنک کردن واحدهای پردازش مرکزی یا پردازنده‌های گرافیکی استفاده می‌شود.

آندایز کردن یک فرایند الکتروشیمیایی برای تبدیل سطوح فلزی به سطوحی بادوام، مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون آندی است و در بین فلزات، آلومینیوم برای آندایز کردن ایده‌آل است، اگرچه فلزات غیر آهنی دیگر از قبیل منیزیم و تیتانیوم نیز می‌توانند آندایز شوند.

آندایزینگ با غوطه‌ور کردن آلومینیوم درون حمام الکترولیت اسیدی و عبور دادن یک جریان الکتریکی از حمام انجام می‌شود، به این صورت که یک کاتد درون تانک آندایزینگ نصب می‌شود، آلومینیوم به‌عنوان یک آند عمل کرده، آن چنانکه یون‌های اکسیژن از الکترولیت آزادشده تا با اتم‌های آلومینیوم در سطح بخش آندایز شده ترکیب شوند.

آلومینیوم و آلیاژهای آن به خاطر نسبت استحکام به وزن بالا و فرم‌پذیری خوبی که دارند، در بسیاری از کاربردهای مهندسی استفاده می‌شوند. در صورتی‌که سطح آلومینیوم پوشش‌دهی شود، مقاومت به خوردگی، سایش و سختی سطح آن به‌صورت چشمگیری افزایش‌یافته و دامنه کاربرد آن گسترش می‌یابد و به انتخابی ایده‌آل برای طراحان صنعتی و مهندسان تبدیل می‌شود.

بر این اساس یکی از شرکت‌های فناور فعال در حوزه نانو در محصول هیت سینک آلومینیومی آلفاناین، لایه نانو متخلخل آلومینا روی سطح هیت سینک آلومینیومی با روش آندایزینگ پوشانده است که این امر منجر به افزایش مقاومت در برابر خوردگی و انتقال حرارت آن شده است.

قطعات هیت سینک به‌طورکلی در خنک‌کننده ریزپردازنده‌ها، لامپ‌های دیودی، لحیم‌کاری و غیره به کار می‌روند.

به نقل از ستاد نانو، قیمت مناسب، افزایش ضریب تشعشع، افزایش انتقال حرارت و بسیار مقاوم نسبت به خوردگی از جمله مزایای هیت سینک تولید شده در این شرکت است.

کاهش جرقه و آتش سوزی در ابزارهای الکترونیکی با راهکار محققان کشور
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =