کد خبر : 275549
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
-

۲۶ حرکت ورزشی برای جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی مغز سالمندان

۲۶ حرکت ورزشی برای جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی مغز سالمندان

محققان حوزه روانشناسی سالمندی انجام ورزش مغزی برای سالمندان که شامل ۲۶ حرکت است را راهکاری برای جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی در افراد مسن می‌دانند.

به گزارش عصرقائم، طیبه مختاریان یکی از محققان حوزه روانشناسی در گفت‌وگو ، دوره سالمندی را معمولا همراه با اختلالاتی در حافظه و شناخت توصیف کرد و گفت: با بالارفتن سن و رسیدن به این دوران، خطر ابتلا به بیماری‌ها افزایش یافته و توانایی‌های عملکردی و قدرت حواس کاهش پیدا می‌کند و انعطاف‌پذیری شناختی که به عنوان توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی و روانی بسیار مهم است، با افزایش سن کاهش می‌یابد.

وی انجام تمریناتی مانند ورزش مغزی(BRAIN GYM) را که بتواند انعطاف‌پذیری شناختی را بهبود بخشد، از راهکارهای جلوگیری از این عوارض دانست و اظهار کرد: کاهش عملکرد شناختی در افراد مسن که بخشی از روند پیری است، می‌تواند در نتیجه مشکلاتی در حافظه بلند مدت، حافظه کوتاه مدت و روند پردازش اطلاعات باشد که به عنوان یک عامل استرس‌زا و  تهدید نامطلوب تلقی می‌شود.

مختاریان ادامه داد: اختلالات شناختی و کاهش حافظه نیز به طور طبیعی در دوران سالمندی اتفاق خواهد افتاد و در مراحل اولیه حافظه کوتاه مدت شروع به کند شدن می‌کند.

این محقق حوزه روانشناسی خاطر نشان کرد: در اختلال شناختی، یادآوری، یادگیری چیزهای جدید، توجه، تمرکز و یا تصمیم گیری برای فرد سخت شده و زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که بر طبق یافته‌های جدید با افزایش سن، حجم مغز کاهش می‌یابد اما این کاهش در همه نواحی به یک میزان نیست.

وی با تاکید بر اینکه کاهش حافظه می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس نیز شود که این روند، احساس افسردگی و استرس را در پی خواهد داشت، یادآور شد: کارکرد شناختی، مانند کاهش حافظه کاری یا کنترل بازداری با تنظیم ضعیف هیجان و احساسات همراه است که می‌تواند تأثیرات منفی و مخربی بر سلامتی روانی و کیفیت زندگی سالمندان داشته باشد.

مختاریان یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها در درمان مشکلات جسمانی و حفظ کارکردهای شناختی سالمندان را انجام ورزش مغزی (brain gym) دانست و اظهار کرد: این روش بر افزایش توجه و قدرت شناختی تاثیر قابل توجهی دارد؛ چرا که این روش با انجام حرکات هماهنگ نه تنها به افزایش تمرکز می‌انجامد، بلکه باعث تعادل و شادابی نیز خواهد شد.

به گفته وی، ورزش مغزی شامل ۲۶ حرکت جذاب است که دو نیمکره را همزمان تحریک می‌کند و این حرکات شامل حرکات هماهنگ چشم، دست و پا است.

این روانشناس اظهار کرد: این نوع حرکت شناسی آموزشی در بیش از ۸۰ کشور جهان در حال اجراست و از کودکی تا سالمندی کاربرد دارد. در صورتی که این روش زیر نظر فرد متخصص اجرا شود، باعث افزایش تمرکز و بالا رفتن قدرت یادگیری فرد می‌شود.

۲۶ حرکت ورزشی برای جلوگیری از کاهش عملکرد شناختی مغز سالمندان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − سه =