کد خبر : 275513
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
-

نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از رخدادهای تونس

نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از رخدادهای تونس

در پی اقدامات اخیر رئیس جمهوری تونس، دیده بان حقوق بشر از وضعیت این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از روسیا الیوم، اریک گلدستون، مدیر دیده بان حقوق بشر در شمال آفریقا گفت، بازداشت یاسین العیاری، نماینده سابق پارلمان تونس تاکیدی بر نگرانی از این مساله است که ممکن است قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور از قدرت فوق العاده خود علیه مخالفانش استفاده کند.

این سازمان همچنین درخصوص بازداشت چهار تن از اعضای جنبش النهضه که از دهها سال پیش در قدرت شریک بودند ابراز نگرانی و اعلام کرد، این افراد به تلاش برای “انجام اقدامات خشونت آمیز در مقابل پارلمان” متهم هستند.

برخی از تونسی ها از بازگشت مجدد سرکوبگری پس از گذشت ۱۰ سال از انقلابی که به سقوط نظام زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق منجر شد، بیم دارند اما قیس سعید تاکید کرده که هیچ ترسی درخصوص آزادی بیان وجود ندارد و او در این سن مرحله جدیدی مبتنی بر دیکتاتوری را آغاز نخواهد کرد.

سعید با بیان اینکه هیچ کس به ناحق بازداشت نمی شود، اعلام کرد، تنها کسانی که پرونده دارند بازداشت می شوند.

العیاری که روز جمعه بازداشت شد، قبلا بارها به دلیل اظهارات انتقادآمیز از ارتش محکوم شده بود. او اخیرا اختیارات فوق العاده ای را که رئیس جمهوری تونس برعهده گرفته، “کودتای نظامی” توصیف کرده بود.

اخیرا رئیس جمهوری تونس پس از نشست اضطراری با رهبران نظامی و امنیتی، برکناری هشام المشیشی، نخست وزیر را اعلام کرد. وی همچنین فعالیت پارلمان تونس را به مدت ۳۰ روز تعلیق و مصونیت نمایندگان پارلمان را لغو کرد؛ اقداماتی که به گفته وی مناسب با وضعیت اضطرار ملی است، اما منتقدان آن را “کودتا” خواندند.

 نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از رخدادهای تونس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − یک =