کد خبر : 275565
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
-

نتیجه مثبت و منفی در آزمایش CRP به چه معناست؟

نتیجه مثبت و منفی در آزمایش CRP به چه معناست؟

آزمایشCRP یک آزمایش خون مهم است که در شرایط ایجاد التهاب انجام می‌شود.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام هوم کا، این آزمایش عفونت‌های باکتریایی مانند سپسیس، عفونت قارچی، بیماری التهابی روده، اختلال خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید و عفونت استخوانی به نام استئومیلیت را نشان می‌دهد.

آزمایش CRP چیست و چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟

آزمایشCRP نشان می‌دهد که بدن در حال مبارزه با عفونت خاصی است. سطح عفونی بدن را در نتیجه قارچ، التهاب باکتری یا هر عامل عفونت‌زای دیگری نشان می‌دهد.

بد نیست بدانید که CRP پروتئینی است که توسط کبد ساخته می‌شود و در پاسخ به التهاب به جریان خون وارد می شود. در واقع ورود CRP به خون روش اختصاصی و منحصر به فرد سیستم شگفت‌انگیز بدن در مقابل عفونت برای محافظت از بافت‌های بدن است. همواره و به طور معمول مقدار کمی از پروتئین واکنش پذیر (c-reactive) در خون همه افراد وجود دارد؛ سطح بالای CRP ممکن است نشانه عفونت جدی یا اختلال دیگر باشد.

نتیجه مثبت و منفی در آزمایش CRP به چه معناست؟

به طور کلی همه افراد در همه حالات مقداری CRP در خون خود دارند. بنابراین وقتی آزمایش CRP می‌دهید، عددِ حاصل از بررسی وجود پروتئین CRP در بدن برای تشخیص وجود التهاب یا هر شکلی از بیماری ملاک قرار می‌گیرد. مقدار این عدد مشخص می‌کند که سطح CRP نرمال است یا خیر.

نتیجه مثبت در آزمایش CRP

نتیجه مثبت آزمایش CRP به این معنی است که عدد CRP بالاتر از حد نرمال است و باید اقدامات درمانی لازم برای کاهش سطح CRP خون انجام شود. اینکه اقدامات درمانی چه چیزی باشد یا طول درمان چه قدر باشد، بسته به نظر پزشک است؛ اما در هر حال CRP بالا و بیشتر از حد نرمال نباید نادیده گرفته شود و حتما باید رسیدگی‌های لازم انجام شود.

عفونت باکتریایی مانند سل و مننژیت، انفارکتوس یا آسیب‌های بافتی، بیماری‌های کلاژن عروقی (سندرم واسکولیت، لوپوس اریتماتوس)، واکنش التهابی حاد غیر عفونی مانند آرتریت، سندرم رایتر، بیماری کرون و تب حاد روماتیسمی در بالا رفتن سطح CRP تاثیر بسیار زیادی دارند.

البته حتما باید به این نکته اشاره کنیم  که سطح CRP بالاتر از حد طبیعی CRP قطعا یه این معنی نیست که یک مشکل پزشکی وجود دارد؛ زیرا عوامل دیگری هستند که می‌توانند سطح CRP بدن را بالا ببرند که از جمله آنها می‌توان به مصرف سیگار، چاقی و عدم ورزش اشاره کرد.

نتیجه منفی در آزمایش CRP

CRP منفی یا نتیجه منفی CRP به این معنی است که سطح CRP موجود در خون در حالت طبیعی است و نشانه‌ای از عفونت، التهاب، قارچ یا هر شکلی از بیماری عفونی در بدن وجود ندارد. در واقع در افراد سالم مقدار این پروتئین در خون بسیار ناچیز است. در افراد سالم مقادیر CRP کمتر از ۱٫۰ mg/Dl است.

در مورد CRP بیشتر بدانید

پروتئین واکنشی CRP بعد از عفونت، التهاب و یا صدمات بافتی توسط کبد در جریان خون آزاد می‌شود؛

پروتئین CRP در شرایطی همچون حمله قلبی و ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی افزایش پیدا می‌کند؛

بالا رفتن CRP با علائمی از جمله تب و درد همراه است؛

آزمایش CRP آزمایش تشخیصی نیست؛

آزمایش CRP معمولا با آزمایش ESR  انجام می‌شود.

آزمایش CRP وجود التهاب یا عفونت را تایید می‌کند، اما مکان التهاب یا عفونت را مشخص نمی‌کند.

در اواخر دوران بارداری و در افراد چاق مقادیر این پروتئین ممکن است کمی‌ بالاتر باشد.

در آزمایش Hs-CRP مقادیر خیلی پایین پروتئین C تشخیص داده می‌شود. این آزمایش برای تشخیص وجود خطر بالقوه حمله قلبی کاربرد دارد.

آزمایش CRP معمولا در افرادی که از لحاظ بدنی سالم به نظر می‌رسند، درخواست می‌شود.

آزمایش CRP نسبت به ESR شاخص حساس‌تری است.

با بهبودی بیمار، CRP سریع به مقدار طبیعی باز می گردد.

ممکن است از آزمایش CRP برای تشخیص عفونت پس از زخم استفاده شود.

سطح CRP چهار تا شش ساعت پس از جراحی بالا می‌رود و از روز سوم پس از عمل جراحی کم می‌شود.

پایین نیامدن غیرطبیعی سطح CRP می‌تواند نشان دهنده عفونت یا مشکلات ریوی باشد.

آزمایش CRP در منزل با هوم‌کا

به طور کلی آزمایش CRP به ناشتایی نیازی ندارد، اما گاها برای انجام این آزمایش بین چهار تا دوازده ساعت ناشتای توسط برخی از آزمایشگاه‌ها توصیه می‌شود. اگر قرار است برای انجام آزمایش CRP از شما نمونه‌گیری انجام شود و شما تمایلی ندارید برای نمونه دادن به آزمایشگاه مراجعه کنید، می‌توانید از خدمات نمونه‌گیری در منزل مجموعه هوم‌کا کمک بگیرید. انجام آزمایش در منزل توسط تیم هوم‌کا برای شما، یک امکان ویژه و منحصر به فرد است که از هر جهت پر سود و فایده است.

خدماتی که مجموعه هوم‌کا برای شما در نظر گرفته است، بسیار فراتر از انجام آزمایش در منزل است؛ شما می‌توانید برای سنجش کیفیت خدمات‌رسانی هوم‌کا از خدمات غیرحضوری این تیم متخصص استفاده کنید و بدون هیچ زحمتی طعم دلنشین کیفیت و راحتی را بچشید.

آزمایش CRP آزمایش سختی نیست؛ اما همین نمونه‌گیری ساده در بسیاری از موارد برای بسیاری از افراد سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. شما می‌توانید به کمک هوم‌کا هر سختی را به آسانی تبدیل کنید. برای این منظور به وبسایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir سر بزنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.

نتیجه مثبت و منفی در آزمایش CRP به چه معناست؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 10 =