کد خبر : 275559
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
-

قانونگذاران آمریکایی تاخیر در خارج سازی مترجمان افغان را “فاجعه کامل” می‌بینند

قانونگذاران آمریکایی تاخیر در خارج سازی مترجمان افغان را “فاجعه کامل” می‌بینند

به گفته چند قانونگذار آمریکایی و مقام ناشناس، دولت جو بایدن به هنگام تدارک برای فرآیند خارج سازی نظامیان این کشور از افغانستان به خودش زحمت برنامه ریزی برای خارج ساختن افغانهای کمک کننده به ناتو و متقاضی روادید آمریکا به منظور فرار از تلافی جویی طالبان را نداده است.

به گزارش عصرقائم، جیسون کرو، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بر اساس گزارش اسپوتنیک اظهار کرد: دیدگاه من این است که خارج سازی این افغانها باید درست بعد از اعلام فرآیند خروج ما شروع می‌شد. آن خارج سازی خیلی دیر شروع شد.

روایتهای چند مقام ناشناس پنتاگون نشان می‌دهند که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا حاضر به پاسخ گفتن به پرسشهای قانون گذاران درخصوص خارج ساختن این افغانهای عمدتا مترجم به هنگام بحث درباره برنامه‌های خروج از افغانستان طی یک نشست محرمانه در ماه آوریل نشده است.

چند ماه بعد از آن فرآیند خروج سربازان آمریکایی به جریان افتاد اما فرآیند خارج سازی آن افغانها شروع نشد.

روند خارج سازی افغانهای همکار با آمریکا و ناتو اواخر ماه ژوئیه در حالی آغاز شد که اولین هواپیمای حامل ۲۰۰ تن از این افغانهای متقاضی روادید مهاجرتی ویژه به پرواز درآمد و تعداد ۷۰۰ تن دیگر از این متقاضیان در انتظار خارج شدن به سر می‌برند و حدود ۲۵۰۰ تن از اعضای خانواده‌های آنها هم در تاریخ ۳۰ ژوئیه وارد فرودگاه دالز شدند. بر اساس این گزارش تعداد ۲۰ هزار متقاضی دیگر و اعضای خانواده‌های آنها همچنان در انتظار تکمیل فرآیند بررسی سوابقشان هستند. بسیاری از آنها مجبور به رفتن مکرر به شهر کابل برای ثبت اسنادشان شده‌اند و در حالی که طالبان در تلاش برای تقویت تسلطش پیرامون پایتخت افغانستان است، آنها جانشان با خطر روبرو بوده است.

جیسون کرو گفت: زمان ما دارد تمام می‌شود. مردم دارند میمیرند. وضعیت دارد بدتر می‌شود. با گذشت هر روز رفتن به کابل سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

یک مقام آمریکایی ناشناس به پولتیکو گفت، دولت بایدن نسبت به لزوم خارج سازی فوری تعداد زیادی غیرنظامی افغان که تا کنون به خاطر کمکشان به نیروهای آمریکا و ناتو از سوی طالبان تهدید شده‌اند، غافلگیر شده است.

این منبع بیان داشت، وزارت امور خارجه آمریکا زیر فشار فرآیند مربوط به این متقاضیان رفته و از بابت این فشار و فوریت کار شکایت کرده است. بر اساس این گزارش واشنگتن آمادگی مدیریت وضعیت در افغانستان که از بابت پیشروی‌های طالبان “در مدتی خیلی سریع خیلی بد شد” را نداشته است.

برخی قانونگذاران دیگر که حق به جانب بودند، به توصیف شکست دولت آمریکا در تهیه یک برنامه برای خارج سازی متقاضیان روادید مهاجرتی ویژه به همراه سربازان آمریکایی به جای به جریان انداختن یک فرآیند در فاصله حدود یک ماه قبل از تکمیل فرآیند خروج پرداختند.

تا ۱۱ سپتامبر قابلیت آمریکا برای اعمال نفوذ بر وضعیت افغانستان به صورت نظامی به عنوان مثال در زمینه دفع پیشروی طالبان به سمت پایتخت افغانستان و زمان دادن به متقاضیان برای تکمیل فرآیند کسب ویزا محدود خواهد شد.

مایک گلگر، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: آنها زمان زیادی صرف بحث صریح درباره اینکه در قبال افغانستان می‌خواهند وارد چه مسیری شوند کردند، وقتی آنها نهایتا تصمیم گرفتند، پیش بینی برخی تبعات ناخواسته را نکردند یا به جزئیات زیادی که مساله روادید هم جزو آنها بود پرداختند. کلیت این وضعیت یک فاجعه کامل است و قرار نیست به صورت زودهنگام بهتر شود.

یک قانونگذار دیگر که نامش از سوی پولتیکو فاش نشد بر اساس گزارش‌ها در جریان نشست محرمانه آوریل ۲۰۲۱ اظهار کرد: آیا این محتاطانه نبود اگر که قبل از اعلام فرآیند خروج سربازان برنامه‌های مربوط به این خارج سازی‌ها را می‌داشتیم؟

حالا کاخ سفید و به ویژه وزارت خارجه آمریکا شتاب کرده و تلاش دارند قبل از آنکه طالبان پایتخت افغانستان را تصرف کند متقاضیان روادید مهاجرتی ویژه را خارج سازند؛ تصرفی که بر اساس برخی برآوردها ممکن است تا شش ماه دیگر رخ دهد. بر اساس این گزارش و به گفته باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، مقامها دارند با اضافه کاری تلاش می‌کنند اسناد را بررسی کنند و دولت بایدن “تمام عیار” دارد امور را شتاب می‌بخشد.

قانونگذاران آمریکایی تاخیر در خارج سازی مترجمان افغان را "فاجعه کامل" می‌بینند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش + 4 =