کد خبر : 273901
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
-

آغاز نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در آمل

آغاز نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در آمل

امروز نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای دعوکلا دابودشت آمل انجام شد.

به گزارش عصرقائم، نخستین خوشه‌های رسیده برنج، امروز در روستای دعوکلا دابودشت آمل برداشت شد تا فصل برداشت این محصول استراتژیک در مازندران پس از گذشت سه ماه از زمان کشت به انتهای خود برسد.

عزیزالله شهیدی فر رئیس جهاد کشاورزی مازندران  در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اولین برداشت برنج در کشور گفت: برنج یکی از محصولات اقتصادی و اشتغالزای مازندران است و در کشور بعد از گندم در اولویت غذایی قرار دارد،  این روزها هم برداشت در سطح استان شروع شده و در شهرهای مازندران زمان برداشت همزمان شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما یک میلیون و پانصد هزار  برداشت تن شلوت برنج در امسال است، عنوان کرد:  از ۲۱۵  هزار هکتار اراضی شالیزاری در سطح استان با کشت رتن و مجدد، امیدواریم یک میلیون و پانصد هزار تن شلتوت که ۴۵ درصد تولید کشور است داشته باشیم و در خود اکتفایی برنج کشور موثر باشد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد:  بیش از ۹۵ درصد اراضی به روش مکانیزه نشاء انجام می شوند و ۷۰ درصد برنج تولیدی محلی و ۳۰ درصد ارقام پرمحصول پیش بینی می شود.

وی از رشد قابل ملاحضه نشاء مکانیزه در سطح استان اشاره کرد و افزود:  ۱۳۰ هزار هکتار نشاء مکانیزه شدند و در واقع بیش از ۶۰ درصد اراضی شالیزاری استان مکانیزه انجام شد و همینطور برای سمپاشی از ۱۲۰ پهپاد استفاده کردیم.

شهیدی فر در خصوص کشت دوم و رتن خاطرنشان کرد: واقعیتش این است که ما به تولید نیاز داریم، در مکان هایی که محدودیت آب داریم، کشت دوم نباید انجام شود، کشاورزان باید بدانند که از چاه‌های عمیق آب برداشت نکنید که منتج به شوری آب نشود، ولی اگر منابع رودخانه آب دارد، آب بندان ها و.. ایا از پشت سد آب هست و میتواند تولید کند و دغدغه و نگرانی بابت عدم دسترسی به آب نداریم، در مکان های اب مطمئین وجود دارد، چاههای سطحی اب بندان ها و محدودیت ابی ندارد، برداشت انجام شود و اگر مکان های چاههای عمیق وجود دارد به سمت شوری می رود و کم ابی است، نباید کشت دوم انجام شود.

وی یکی از نگرانی کشاورزان در زمان برداشت خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در برنج افتاده جلوگیری از وادات برنج با ارز دولتی بوده است، امروز کشاورزان دغدغه ای کمتر دارند که در سالهای گذشته در فصل برداشت نگران واردات برنج خارجی بودند و با سیاست های که انجام شد در حال حاضر با دلار نیمایی واردات می شود که می توان رقابت هم ایجاد کند.

علی محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهادکشاورزی مازندران نیز گفت:  ۲۱۵هزارهکتار در مازندران سطح زیر کشت شالیزاری وجود دارد که از این بین ۶۲  هزار هکتار ارقام پر محصل و مابقی ارقام کیفی هستند.
وی با بیان مهم ترین محصول کیفی و پر محصول مازندران، عنوان کرد: مهم ترین ارقام کیفی  اصل طارم، هاشمی، بی نام، سنگ طارم، دیلمانی و ارقام پر محصول مانند فجر، شیرودی و ندا است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد:  سال گذشته یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن شلتوت برداشت کردیم، با توجه به شرایط اب و هوایی مناسب، نوع ابیاری زراعی خوبی که در مدیریت محصول هستیم، پیش بینی می شود  ۵ درصد افزایش تولید در سطح مازندران را شاهد باشیم.

آغاز نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در آمل/ پیش‌بینی تولید 1.5 میلیون تن برنج در مازندران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =