کد خبر : 273327
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۵۰
-

رد پای آقازاده‌ها روی آتشفشان خاموش

رد پای آقازاده‌ها روی آتشفشان خاموش

تمام داستان های اساطیری و ملی ما قله‌ دماوند نماد استواری این سرزمین است، کارخانه‌ای که خیال ما را از اب راحت می‌کند، ای گنبد گیتی ای دماوند.

به گزارش عصرقائم، حالش خوب نیست، اما همچنان ایستاده است و صلابت اش را با به رخ تمام دنیا می کشد، محکم  با وقار، اما خسته و دل شکسته.

خیلی دور تر از مناطق اطرافش بایستی باغرور و صلابت خاصی دماوند را می بینی، باشکوه، پر عظمت، اما چه منفعت طلبانی که کوه کن شدند و به جان دماوند افتادند.

مهدی مسچی نایب رئیس هیات دوستداران دماوند در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به این که ثبت جهانی دماوند سالهاست که خاک می‌خورد گفت: وعده هایی که در رابطه با دماوند بیان شد هیچ کدام عملی نشده است، از سال ۸۷ دماوند توسط میراث فرهنگی ثبت ملی شد و از آن زمان کاندید برای ثبت جهانی شدن است، اما از آن زمان ۲۴ اثر طبیعی ملی ثبت جهانی شد و همچنان دماوند در انتظار مانده است.

وی با بیان اینکه روزی به نام دماوند کمترین کاری برای این هویت ملی ماست، عنوان کرد: ۱۳ تیر ۱۳۸۷ را مبنا قرار دادیم و از وزارت ارشاد درخواست اسم روزی در تقویم کردیم، در وزارت ارشاد بررسی و در شورای فرهنگ عمومی ارجاع داده شد، بعد از چند ماه تصویب شد و حتی تماس گرفتند تبریک گفتند، به خاطر اینکه دماوند این روز با هیچ مراسم مذهبی و ملی تعارض ندارد.

مسچی ادامه داد: درواقع نامه ای برای مانیز صادر شده بود منتهی برای فدراسیون درتاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ فرستادند، شورایعالی انقلاب فرهنگی درنهایت یاتصویب نکرد یا به رئیس جمهوربرای تصویب ارائه نکردند! با اینکه اعلام کردند در تقویم رسمی کشور در سال قبل قرار خواهیم داد، منتظر مجوز بودیم و تنها روال اداری مانده بود که این کمترین کار انجام نشد و هنوز چیزی ارائه نکردند.

 دستی برای حمایت نیست

وی با تاکید اینکه مصوبات حفاظت از دماوند اجرا نمی شود، اظهار کرد: از تمام مصوبات جاده، معدن، تخریب پوشش گیاهی، شکار حیات وحش، ویلاسازی و غیره، هیچ کدام از مصوبات اجرا نشد، دماوند با بزرگی و شکوه و زیبایی اش مظلوم واقع شده است، هر کاری می کنیم صدایش برسد خفه می شود.

نایب رئیس هیات دوستداران دماوند از چالش های اصلی دماوند را معادن خواند و اظهار کرد: از مرداد ۹۳ شورای عالی معادن یکی از نمایندگان آن دیوان عالی کشور است، رای لازم الاجرا در خصوص توقف معادن داد، اما صنعت معدن مازندران اجرا نکرد، دو بند مبنی بر اینکه مجوز از سال ۹۱ ، ۹۲ گرفتند تعیین تکلیف شوند، اما در طول ۷ سال این معدن همچنان فعالیت می کرد.

 ایستاده در مقابل معدن داران

وی ادامه داد: همزمان با فشار دستگاه مرتبط محیط زیست، میراث فرهنگ و منابع طبیعی، معدن ملک‌آباد آخرین معدنی بود که در جنوب شرقی دماوند مشغول فعالیت بود و تخریب زیادی انجام داد، بسته شد.

مسچی از بلامانع شد فعالیت معدن کرف خبر داد و اظهار کرد: معدن کرف که در ۲۲۷۰ متری قرار دارد و  از سال ۹۳ متوقف شده بود، فعالیت اش بلامانع شد.

وی با بیان اینکه جاده ها بلای دیگر دماوند هستند، خاطرنشان کرد: جاده کشی موجب ورود ماشین به دامنه دماوند شده است و پوشش گیاهی را نابود میکند، باعث ورود آسان شکارچیان حیات وحش شده است و کوهنوردان بی‌ضابطه ماشین های آفرود و غیر آفرود را به منطقه ۳۳۰۰ متری می برند.

وقتی متولی نباشد

مسچی  کوهنوردی امروزی را ماشینی خواند و بیان کرد: بخش عظیمی با ماشین  و قاطر می روند، در حالیکه کوهنوردی در دنیا از نقطه صفر آغاز می شود، اما ما از  دوهزارو  ۲۰۰ متری شروع می کنیم، در حالی که تا ۳۰۰ هزار و  ۵۰۰ متری با ماشین و تا ارتفاع ۴۲۵۰ متری با قاطر می آیند و این به خاطر این است که، کوه‌های ما متولی ندارند و شناسنامه دار باید باشند این ارج و قرب کوهنوردی  را از بین می برد.

وی ویلاسازی را آفتی برای دماوند دانست و افزود: ویلاسازی در نواحی شمال و شمال شرقی رواج پیدا کرده که زیبای دماوند را از بین می برد و باعث تخریب دماوند، مخلوطی ترین آتش نشان در دنیاست می شود.
نایب رئیس هیات دوستداران دماوند تصریح کرد: در تاریخ قدیمی ترین صعود دنیا که به پادشاهی مازیار شاه بر می گردد به ۵ هزارسال می رسد، در حالی که تمام قله های بزرگ دنیا ۱۵۰ سال پیش صعود داشتند.

وی خاطرنشان کرد: دماوند در انتظار پرونده‌اش با این چالش ها و موانع برای  ثبت جهانی یونسکو روبه رو است، درحالی‌که جنگل‌های هیرکانی توسط آذربایجان که تنها ۳ درصد مالک بود، اقدام به ثبت جهانی کردند، این باعث شد بعد از ان ایران با ۹۷ درصد مالک بودن اقدام به ثبت جهانی کرد .

دماوند، میراثی گرانبها

محمد محمدی تاکامی، مدیرکل دفترامور شهری وشوراهای استانداری مازندران در ادامه گفت:  قله دماوند یک میراث فرهنگی ثبت شده است، متولی طرح و برنامه ان سازمان میراث گردشگری است.

وی با بیان اینکه صعود به قله دماوند بیش از حد تعیین شده است، عنوان کرد: در نزدیک صعود دماوند هستیم، اما متاسفانه تعداد بیش از حد تعیین شده است و این جمعیت در قله و مسیر دماوند به طبیعت اسیب میزند که باید کنترل شود.

مدیرکل دفترامور شهری وشوراهای استانداری مازندران تصریح کرد: چرای بی رویه دام ها از اسیب های دیگری است که باید جلوی این حرکت ها گرفته شود تا دام ها نیز خارج شود.

وی با تاکید اینکه باید طرح حمایت از دماوند باید اجرایی شود، عنوان کرد: برای اینکه این طرح اجرایی و عملیاتی شود،  فرماندار و دیگر دستگاهها باید کمک کنند.

اجرای طرح صیانت از دماوند

تاکامی ادامه داد: طرح صیانت از دماوند بخشی از ان مانند حضور کوهنواردان خارجی باید توسط فدارسیون انجام شود، باید کاری کنیم که مدیریت ان یکپارچه شود تا مسئولیت واحد انجام گیرد.

وی تصریح کرد: باید همه دستگاههای مرتبط، جوامع محلی را درگیر کنیم، مدیریت واحدی باشد که مبنی بر انتفاع نباشد که بیشتر مدیریت انجیوها  بدهیم تا نظارت داشته باشند.

جالب اینجاست که ارتفاع ۴۵۰۰ متری قله دماوند اثر ملی و طبیعی جزو مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است در حالی که این ارتفاع به دلیل صعب العبور بودن کمتر نیاز به حفاظت دارد، در حالی که دامنه ها و ارتفاع پایین تر از در معرض آسیب های مخرب زیست محیطی قرار دارند و باید به عنوان یک اثر ملی بیشتر مورد حفاظت از سوی سازمان محیط زیست و دیگر ارگانها قرار بگیرند.

به نام دماوند، به کام خوش نشین ها

ساخت و سازهای غیرمجاز به خصوص در دامنه شمالی  دماوند زیبایی آن را مخدوش کرده است، شکار و صید حیات وحش و چرای بی رویه دام در کوه دماوند، جاده هایی که قد می کشند تا بلای جان دماوند شوند و مسیرها جاده می شود تا به یک آغل گوسفند یا دسترسی به نقطه‌ای در دامنه‌های این کوه برسند.

این جاده های مرگ دماوند هستند، برای دسترسی شکارچی ها و زمین خواران راه را آسان تر می کنند.

تعداد زیاد گردشگران و کوهنوردانی که در دامنه دماوند حضور پیدا می کنند، بیشتر از ظرفیت برد منطقه است، حضور افراد بیش از ظرفیت برد باعث تخریب و آلوده شدن این زیستگاه طبیعی می‌شود بسیاری زباله های خود را در منطقه رها می کنند حضور همین گردشگران بیش از حد توان اکولوژیک و ظرفیت برد منطقه باعث تخریب و آلوده شدن این زیستگاه طبیعی شده است.

تمام داستان های اساطیری و ملی ما قله‌دماوند نماد استواری این سرزمین است، کارخانه‌ای که خیال ما را از اب راحت می کند،ای گنبد گیتی ای دماوند…

رد پای آقازاده‌ها روی آتشفشان خاموش/وقتی کسی متولی نباشد!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − دو =