کد خبر : 273006
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
-

شورا و شهرداری سیاسی نیست

شورا و شهرداری سیاسی نیست

منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در خصوص فرایند انتخاب شهردار، ویژگی ها شهردار آینده، شهرفروشی، بدهی های سنگین و مشکلات شهر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش عصرقائم، یکی از مهمترین اقدامات منتخبین شورای ششم شهر تهران انتخاب شهردار است. قرار است که به زودی مصادیق مشخص و بعد از انجام مصاحبه و بررسی‌های لازم، شهردار آینده تهران مشخص شود.

منتخبین شورای ششم شهر تهران تأکید دارند که شهردار آینده تهران باید از حاشیه گریزان و سیاسی نباشد، چرا که مدیریت شهری، اجتماعی است نه سیاسی.

از سوی دیگر عده‌ای تاکید دارند با وجود مشکلات بر زمین مانده و عقب‌ماندگی شهر باید فردی انتخاب شود که اشراف به مدیریت شهری داشته و از روز اول بتواند وارد حل موضوعات شود. انتخاب شهردار یکی از مهمترین اقدامات شوراست و به قول برخی منتخبین حق اشتباه نداریم و باید شهرداری کارآمد برای پایتخت انتخاب کنیم.

جدای از شاخص‌های متداول همچون تعهد و تخصص در شورای ششم و موضوع انتخاب شهردار مدنظر قرار گیرد این است که به‌دنبال انتخاب فردی برای اداره پایتخت باشیم که تحول گرا بوده و در تراز ملی فعالیت‌هایی را در کارنامه داشته باشد.

در دوره پنجم مدیریت شهری، با وجود اینکه دولت و شهرداری از لحاظ حزبی با هم همراستا بودند، اما دولت کمک‌های لازم را به شهرداری نکرد و در زمینه توسعه مترو و اتوبوس عقب‌ماندگی‌های زیادی ایجاد شد. حتی اعضای پنجم شورای شهر تهران بارها در این باره گله کردند.

مدیریت ششم شهری معتقد است که باید شهرداری انتخاب شود که بتواند از ظرفیت‌های دولت برای شهر و از ظرفیت‌های شهر برای دولت استفاده کند تا بتوان مشکلات بر زمین مانده را برطرف کرد.

پروژه‌های بر زمین مانده، کارهای انجام نشده، بدهی‌های سنگین از جمله مشکلات کلیدی در کلانشهر تهران است. منتخبین ششمین دوره شورای شهر هنوز وارد مصادیق برای انتخاب شهردار نشدند و قرار است به زودی این جلسه برگزار شود و در مورد شهردار آینده تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود. در خصوص انتخاب شهردار مشکلات بر زمین مانده در شهر، بدهی‌های سنگین، شهر نفروشی، با قائمی منتخب ششمین دوره انتخابات شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

یکی از مهمترین وظایف منتخبین، انتخاب شهردار آینده تهران است، برای انتخاب شهردار چه شاخص‌هایی در نظر گرفته می‌شود؟ در این باره توضیح می‌دهید؟

۲۱ نفر هستیم و با هم شهردار را انتخاب می‌کنیم/شهردار آینده متعهد، آشنا و متخصص به موضوعات مدیریت شهری باشد

اولین تکلیفی که برای شورای شهر تهران درنظر گرفته می‌شود، انتخاب شهردار تهران است. منتخبین از ۱۵ مرداد کار خود را آغاز می کنند. تاکنون بحثی در خصوص انتخاب شهردار تهران نشده است و طبیعتاً هریک از منتخبین نظرات متعددی دارند که البته بازتاب‌هایی هم داشته است. ما در مجموع ۲۱ نفر هستیم و با هم شهردار را انتخاب می‌کنیم.

شهردار آینده باید مقبولیت در بدنه مدیریت شهری داشته باشد/ شهردار با موضوعات حمل و نقل، خدمات شهری، اجتماعی، اقتصاد شهر و… آشنا باشد

از نظر بنده مهمترین شاخصه انتخاب شهردار این است که شهردار آینده متعهد، آشنا و متخصص به موضوعات مدیریت شهری باشد. مسئله دوم این است که تجربه قابل توجه در این حوزه را داشته باشد و شاخصه سوم این است که مقبولیت در بدنه مدیریت شهری داشته باشد. این سه شاخص از موضوعات اساسی و کلیدی در انتخاب شهردار تهران است. البته در کنار این شاخص‌های کلیدی، موضوعات دیگری هم مطرح می‌شود و اینکه شهردار با موضوعات حمل و نقل، خدمات شهری، اجتماعی، اقتصاد شهر و… آشنا باشد.

آیا وارد مصادیق برای انتخاب شهردار شده‌اید؟ گزینه‌های متعددی برای شهردار آینده تهران مطرح می‌شود، در این باره توضیح می‌دهید؟

 افرادی که اعلام آمادگی می‌کنند و یا مجمع شناسایی می‌کنند، فهرست شده و بعد از آنها برنامه می‌خواهیم

باید برای انتخاب شهردار جلسات متعددی برگزار شود. افرادی که اعلام آمادگی می‌کنند و یا مجمع شناسایی می‌کنند، فهرست شده و بعد از آنها برنامه می‌خواهیم، سپس گزینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. مصادیق کامل‌تر و گزینه‌ها نهایی می‌شوند.

بیشتر به دنبال شهردار متخصص هستید یا سیاسی؟‌در دوره پنجم دوره مدیریت شهری شاهد سیاسی‌کاری‌هایی بودیم و همین امر باعث شد در چهار سال ۳ شهردار و یک سرپرست برای مدیریت شهری انتخاب شد و همین امر باعث عقب‌ماندگی‌های زیادی در شهر شد. 

شورا سیاسی نیست/مدیریت شهری در دوره فعلی و در شورای اول دستخوش مسائل سیاسی شد/انتخاب شهردار سیاسی آثار و برکات ندارد/شهر محیط کار و خدمت است

شورا یک مجموعه سیاسی نیست. ما باید اقداماتی در شهر انجام داده و به مردم کمک کنیم. ولی واقعیت این است که شهرداری در دوره فعلی و در شورای اول دستخوش مسائل سیاسی شد و آثار این رفتارها را در شهر دیدیم. قطعاً انتخاب شهردار سیاسی آثار و برکات ندارد. شهر محیط کار و خدمت است و شهردار باید به دور از جنجال‌های سیاسی و گرایش‌های سیاسی و با هدف ارائه خدمت به مردم وارد میدان شود. شهر مشکلات زیادی دارد و باید آنها را برطرف کنیم.

با توجه به اینکه یکی از تخصص‌های شما شهر الکترونیک است، وضعیت شهر الکترونیک در دوره فعلی مدیریت شهری چگونه است؟ هر چند که مدیران فعلی اعتقاد دارند در این زمینه گام‌های اساسی برداشته‌اند، اما ما همچنان شاهد ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت هستیم.

ارائه خدمات غیرحضوری و بدون نیاز به رفت و آمد باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود

کارکردهای حوزه فناوری اطلاعات برای مدیریت شهری بسیار مهم است. ارائه خدمات غیرحضوری و بدون نیاز به رفت و آمد باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود. در چهار سال اخیر اتفاقات خاصی را شاهد نبودیم.

شاهدیم که کار خاصی رخ نداده است/باید کاری کنیم که حداقل رفت و آمدها کم شوند/از فرایندهای تکرار جلوگیری کنیم

با توجه به پاندومی کرونا مردم در این حوزه مطالبه‌گر هستند و اگر مسئولین در چهار سال گذشته اقدام شاخصی انجام داده بودند، می‌توانستند بسیاری از فعالیت‌ها را الکترونیک انجام دهند، اما شاهدیم که کار خاصی رخ نداده است. یکی از حوزه‌های تخصصی بنده همین موضوع است و باید کاری کنیم که حداقل رفت و آمدها کم شوند و همچنین از فرایندهای تکرار جلوگیری کنیم.

یکی از چالش‌های مهم کلان‌شهر تهران این است که به گفته مدیران بیش از ۶۰ هزار میلیارد بدهی دارد، با این شهر بدهکار چه خواهید کرد؟ 

باید برای بدهی ها فکری کنیم/شهر و مدیریت شهری یک شرکت نیست که ورشکسته شود/باید منابع درآمد پایدار در شهر تقویت شود

شهر و مدیریت شهری یک شرکت نیست که ورشکسته شود. ما باید طبیعتاً برای این بدهی‌ها فکری کنیم و اقتصاد شهر در این زمینه اهمیت دارد و یک موضوع اصلی است و باید به آن توجه شود. باید درآمدهای پایدار ایجاد شود. در حال حاضر هم در مجلس بحث مدیریت یکپارچه مورد بحث و بررسی است. باید منابع درآمد پایدار در شهر تقویت شود و مستمر باشد و به عبارتی درآمدهای حلال باشد. به هر حال باید برای این بدهکاری‌ها فکری کرد.

در چهار سال گذشته بسیاری از پروژه‌های عمرانی در شهر متوقف شد و همچنین پروژه بزرگی هم آغاز نشد.مدیران فعلی تأکید بر پروژه‌های کوچک‌مقیاس شهری داشتند که البته تاکنون گزارش عملکردی در این زمینه ندادند. با توجه به اینکه در شهر پیشرفتی رخ نداده و به اعتقاد برخی کارشناسان عقب‌ماندگی‌هایی در شهر داشته‌ایم، نظر خود را اعلام کنید و برنامه‌های مدیریت جدید را بگویید.

پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در ۱۲ سال دوران قالیباف در شهرداری/پروژه های محله محور هم داشتیم

در ۱۲ سال دوران قالیباف در شهرداری تهران، پروژه‌های بزرگ‌مقیاس زیادی ایجاد شد و همچنین پروژه‌های کوچک‌مقیاس و محله‌محور هم در دستور بود.

 صحبت‌هایی که مدیران فعلی انجام می‌دهند فرار از پاسخ اصولی است/وقتی کاری صورت نگرفته است توجیه می‌کنند

مدیریت فعلی شهری چرا مترو را توسعه ندادند؟ به نظر می‌آید بسیاری از صحبت‌هایی که مدیران فعلی انجام می‌دهند فرار از پاسخ اصولی است. وقتی کاری صورت نگرفته است توجیه می‌کنند. در دوران قالیباف پروژه امام علی(ع)، تونل صدر، نیایش، انتهای همت، تونل نواب و تعداد زیادی پروژه ساخته و آماده بهره‌برداری شد.

هر جا را نگاه می‌کنیم یک سستی را می‌بینیم/ بخش عمده‌ای از کارها متوقف شده است

در دوران فعلی مدیریت شهری حتی فعالیت‌های اجتماعی هم تعطیل شده است. گرمخانه‌هایی که در سطح شهر مأمنی برای معتادان، افراد بی‌خانمان و… بود چه شده است؟ چه وضعیتی دارند؟ اینها حتی به موضوعات اجتماعی هم توجه نکرده‌اند. چرا جشن‌های محله‌ای و… را تعطیل کرده‌اند و خبری از آنها نیست. هر جا را نگاه می‌کنیم یک سستی را می‌بینیم. بخش عمده‌ای از کارها متوقف شده است.

میزان بودجه در این دوره چند برابر شده است/حجم عمده‌ای درآمد وجود داشته /بعد از استقرار  این موضوعات را کنکاش  و پاسخ را به اطلاع می‌رسانم

این در حالی است که حجم عمده‌ای درآمد وجود داشته و همچنین میزان بودجه در این دوره چند برابر شده است. از سوی دیگر شاهدیم که با وجود اینکه کاری انجام نشده، مشخص نیست که بودجه هم شده است و منابع کجا رفته است؟ قطعاً بعد از استقرار در مدیریت شهری این موضوعات را کنکاش کرده و پاسخ را به اطلاع عموم می‌رسانم.

با توجه به اینکه مدیران فعلی شهرداری در بدو ورود تأکید بر این داشتند که بدنه شهرداری چاق است و نیروی مازاد زیادی وجود دارد، باز هم خودشان اقدام به جذب نیرو کردند و افرادی را وارد شهرداری کرده و در پست‌های بالا قرار دادند که البته همین امر هم باعث گله‌مندی کارکنان شده است، نظر خود را در این زمینه اعلام کنید. 

براساس آمار غیررسمی که بنده شنیده‌ام تعدادی  نیرو جذب شهرداری شده است و البته پست‌های جدیدی هم تعریف شده است.

مدیریت فعلی شهری تأکید دارد که شفافیت یکی از مهمترین اقدامات آنها بوده است، این در حالی است که بسیاری از اطلاعات به صورت نصفه و نیمه در سامانه شفافیت منتشر شده و همین امر هم باعث گله‌مندی اعضای فعلی شورای شهر تهران شده است و حتی در زمینه ورود به موضوع واکسن‌خواری در شهرداری و انتشار اسامی افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، به صورت بسیار مبهم اطلاع‌رسانی صورت گرفت و برخی اعضا در این زمینه به شهرداری تذکر دادند، در این زمینه نظر خود را بفرمائید.

شفافیت بسیار مهم و ضروری است/شفافیت کلید نجات است/ فقط در شش ماه اول هیجان داشتند و اطلاعات را بارگذاری می‌کردند

بحث شفافیت بسیار مهم و ضروری است و لازم است تمام نهادها شفافیت را سرلوحه قرار دهند. شفافیت کلید نجات است و باعث جلوگیری از رانت و… می‌شود. اما اجرای شفافیت بسیار مهم است. فقط در شش ماه اول هیجان داشتند و اطلاعات را بارگذاری می‌کردند. البته اطلاعات نصفه و نیمه گذاشتند و برخی از اطلاعات هم گزینشی بوده است.

کاری که در حال حاضر صورت می‌گیرد، به نظر شفافیت نیست بلکه تبلیغ شفافیت است/اگر بحث شفافیت مطرح است، باید کامل و شفاف باشد

اگر بحث شفافیت مطرح است، باید کامل و شفاف باشد. به عنوان مثال؛ زمانی که طرح تفصیلی تأیید شد، به ازای هر پلاک وضعیت مشخص بود که در چه پهنه‌ای قرار دارد و چه امتیازاتی دارد. در ابتدا طرح تفصیلی به صورت کاغذی دراختیار شهرداری بود و بعد بر روی سامانه رفت و تمامی اطلاعات قابل رؤیت بود. به این مدل کار شفافیت می‌گویند. اما کاری که در حال حاضر صورت می‌گیرد، به نظر شفافیت نیست بلکه تبلیغ شفافیت است.

به اعتقاد مدیران شهری در این دوره مدیریت، شهرنفروشی رخ داده است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان این ادعا را رد کرده‌اند و تأکید دارند که شهرفروشی رخ داده است، در این باره توضیح دهید.

طرح جامع شهر تهران را داریم و همچنین طرح تفصیلی مصوب داریم/وضعیت ساخت و ساز بر اساس قانون مشخص است/عبارت شهرنفروشی از جنس بازی با کلمات است و فرار از پاسخگویی

بهتر است در این زمینه به بودجه مراجعه کنیم. از سال ۹۶ به بعد یعنی در سالهای ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد منابع مالی شهرداری از ردیف پروانه‌های ساختمانی بوده است. ببینید! ما طرح جامع شهر تهران را داریم و همچنین طرح تفصیلی مصوب داریم که اعلام می‌کند در هر پلاک چه میزان ساخت و ساز می‌تواند رخ دهد. حق مردم است در پهنه‌ها براساس قانون ساخت و ساز کنند و ما نمی‌توانیم جلوی حقوق مردم را بگیریم و بگوییم به شما اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم.  عبارت شهرنفروشی از جنس بازی با کلمات است و فرار از پاسخگویی.

شورا و شهرداری سیاسی نیست/ عبارت شهرنفروشی از جنس بازی با کلمات!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × دو =