کد خبر : 273102
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
-

تولید مازوت در پالایشگاه شازند به صفر می‌رسد

تولید مازوت در پالایشگاه شازند به صفر می‌رسد

مدیرعامل پالایشگاه نفت شازند گفت: با اجرای طرح تولید کک سوزنی در پالایشگاه شازند، تولید مازوت این پالایشگاه به صفر می‌رسد و این فرآورده به محصولات با ارزش افزوده بالاتر مانند بنزین و گازوییل یورو ۴ تبدیل می‌شود.

به گزارش عصرقائم، غلامحسین رمضان‌پور امروز در مراسم امضای قرارداد کک سوزنی با اشاره به اینکه این پالایشگاه در سال گذشته علاوه بر استمرار روند تولید، پروژه‌های متعددی با ارزش افزوده بالا اجرا شده، اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه، «نرمال هگزان» است که صرفه‌جویی ۳۰ میلیون دلاری ارز را برای کشور به همراه داشت.

وی با بیان اینکه از همین پروژه تولید نرمال پنتان آغاز شد و اکنون ۵۰ هزار تن مجموع تولید این ۲ محصول است، گفت: بحث تعمیرات اساسی بزرگ و ارزشمندی در سال گذشته انجام شد، در مرداد و شهریور سال گذشته پیک قرمز بود و بدون مبتلا شدن حتی یک کارگر و بدون حادثه عملیاتی تعمیرات اساسی انجام شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بنزین کم ارزشی که به دلیل نامرغوب بودن آن، امکان مصرفش وجود نداشت، کیفیت آن تا یورو ۴ و ۵ افزایش پیدا کرد، گفت: در سال جهش تولید، شروع مطالعات اولیه پروژه کک سوزنی آغاز شد و این پروژه به ثمر نشست و کک مورد نظر با مشخصات مدنظر در آزمایشگاه تولید شد.

مدیرعامل پالایشگاه شازند ادامه داد: این موضوع ما را مصمم کرد که این راه را ادامه دهیم و به تولید کک مورد نیاز در صنایع فولاد بپردازیم.

رمضان پور با بیان اینکه اکنون سالانه ۵۴ هزار تن کک سوزنی نیاز صنعت فولاد کشور است و این عدد با توجه به هدف گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال، در سال های آینده نیاز به الکترود گرافیتی به ۹۴ هزار تن افزایش خواهد یافت، گفت: کک سوزنی بسیار بارزش در صنعت فولاد است و به الکترود گرافیتی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث انعقاد قرارداد مطالعات مهندسی دو دانش فنی را در این محل داریم و تا یکسال اینده به ثمر خواهد نشست، گفت: ظرفیت واحدی که برای تولید کک سوزنی احداث خواهد شد، ۹۰ هزار تن خواهد بود، در اوایل سال آینده اسناد مناقصه و پیمانکاران ای پی سی انتخاب شود و در ۳ سال بعد از آن، واحد به بهره برداری برسد.

به گفته وی این موضوع علاوه بر نیاز صنعت فولاد را تامین می‌کند، مازوت پالایشگاه نیز به صفر می‌رسد و تمامی مازوت تولیدی پالایشگاه به مواد با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شود.

جعفر توفیقی هم امروز در مراسم امضای قرارداد دانش فنی و مهندسی تولید کک سوزنی بین پالایشگاه شارند و پژوهشگاه صنعت نفت با ابراز امیدواری از اینکه پروژه یاد شده منجر به توسعه پایدار و اعتماد فراگیر شود، اظهار کرد: ساخت کک در شرایط تحریم برای کشور مغتنم است و امید می‌رود که علاوه بر پروژه امروز انعقاد اجرای پروژه‌های بزرگ‌تری را نیز شاهد باشیم.

وی با بیان این‌که علاوه بر ابعاد ارزشمند اقتصادی، ارزش پروژه امروز بیش از هر چیز منجر به اعتماد به نفس و غرور ملی شده است، گفت: این پروژه از نظر دانش فنی باعث تقویت زیرساخت و آزمایشگاه‌های پژوهشگاه و همچنین منجر به ارائه خدمات باکیفیت و سرعت بالاتر در اجرا می‌شود.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت بابیان اینکه ابعاد اقتصادی همراه با ابعاد علمی، فرهنگی و مدیریتی پروژه فرصتی طلایی است، گفت: این پروژه ریسک پذیری بالایی دارد اما تلاش می‌شود پاسخ اعتماد داده شده و برند پژوهشگاه را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه پروژه کک سازی برای صنعت فولاد بسیار کلیدی است، اظهار ‌کرد: صنعت فولاد کشور در زمان آرامش تحریم شد که می‌توانست این صنعت بزرگ کشور را با اختلال مواجه کند، اکنون ساخت داخل این محصول با کمک پالایشگاه شازند شروعی برای عبور هر چه زودتر از شرایط تحریم خواهد بود.

توفیقی بیان اینکه پروژه مذکور با ۲۹۰ میلیون یورو سرمایه گذاری برای تولید سالیانه ۹۰ هزار تن محصول به اجرا خواهد رسید، اظهار کرد: این پروژه در واقع یک پروژه دوجانبه است که هم پالایشگاه و هم فولاد از آن بهره خواهند برد و برای آینده پژوهشگاه دستاورد ارزشمندی خواهد داشت.

قرارداد دانش فنی و مهندسی تولید کک سوزنی امضا شد

قرارداد دانش فنی و مهندسی پروژه تولید کک سوزنی بین پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف تولید سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی در پالایشگاه یادشده امضا شد.

از جمله اهداف اصلی این پروژه ساخت الکترودهای گرافیتی به‌منظور تداوم تولید در صنایع فولاد کشور به روش کوره قوس الکتریکی (چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور و نیاز به ۹۴ هزار تن الکترود گرافیتی در سال) و نیز کاهش مازوت تولیدی و ایجاد حاشیه سود بیشتر برای پالایشگاه است.

تولید سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی

با اجرایی شدن این پروژه سالانه ۹۰ هزار تن کک سوزنی کلسینه‌شده با محتوای سولفور حداکثر wt ۰.۵۵ درصد تولید می‌شود. خوراک اصلی واحد ککر، GSO تولیدی واحد RFCC پالایشگاه است.

برای تأمین بخش اعظم این خوراک، ابتدا VB تولیدی واحد تقطیر در واحد SDA به دو محصول میانی DAO و PITCH تبدیل و PITCH تولیدی به واحد قیرسازی فرستاده می‌شود. dao تولیدی نیز ابتدا برای تصفیه به واحد RCD ارسال می‌شود و از آنجا خوراک واحد RFCC شده و ته‌مانده برج MAIN COLUMN آن (CSO تولیدی) طی فرآیندهای پیش‌تصفیه و حذف ذرات جامد و جداسازی برش‌های سبک و سنگین محصول CSO به روش تقطیر، سولفورزدایی برش‌های سبک در یک فرآیند تصفیه هیدروژنی یا اکسیژنی (HDS OR ODS)، اختلاط مجدد دو برش و ارسال آن به واحد کک‌سازی تأخیری و تبدیل به کک سوزنی خام (Green Needle Coke) و محصولات سبک و میان تقطیر و ارسال کک سوزنی خام برای نهایی‌سازی مشخصات به واحد کلسیناسیون به کک سوزنی تبدیل می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۲۹۰ میلیون یورویی پروژه

طبق برآورد اولیه توسط پژوهشگاه صنعت نفت ایران، سرمایه‌گذاری مورد نیاز واحدهای یادشده حدود ۲۹۰ میلیون یورو است.تاکنون مطالعات آزمایشگاهی، بررسی‌های فنی – اقتصادی اولیه و فاز امکان‌سنجی این پروژه اجرایی شده و مطالعات پایلوتی و طراحی پایه (Basic Design) و مرحله EPC پروژه در حال انجام و پیش روی پروژه است. تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی (ره) شازند بهمن‌ماه سال ۹۸ امضا شد.

پایلوت این واحد در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته شده و با امضای این تفاهم‌نامه، زمینه ساخت این واحدها در دو پالایشگاه کشور فراهم و کک موردنیاز صنایع فولاد در مقیاس صنعتی تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم‌ها، نقش مهمی در خودکفایی ایران در صنایع فولاد، داخلی‌سازی و نیز تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

کک سوزنی از محصولاتی است که از سوی آمریکا تحریم شده است، این محصول شکلی خاص از کک نفتی است که با فناوری‌ پیچیده‌ای تولید می‌شود. بخش اعظم کک تأخیری تولیدی به‌صورت قطعات سخت، متخلخل و با شکل‌های نامنظم است که به‌دلیل شباهت به اسفنج سیاه به کک اسفنجی شهرت دارد.

تولید مازوت در پالایشگاه شازند به صفر می‌رسد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − 2 =