کد خبر : 272468
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۱۰
-

دودکش‌های خاموش ۲۵ درصد واحدهای صنعتی مازندران

دودکش‌های خاموش ۲۵ درصد واحدهای صنعتی مازندران

رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه رقم ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات، واقعا در شأن مازندران نیست؛ گفت: اگر در استان مازندران، سنگ‌های جلوی پای تولیدکنندگان برداشته شود، هیچ نیازی به هیچ اقدام دیگری نیست؛ اگر این مهم محقق شود، ما استان صنعتی، معدنی و کشاورزی خواهیم شد.

به گزارش عصرقائم، دهم تيرماه، بر پايه‌ مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن ناميده شده‌است. اختصاص اين روز، فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترين موتور محركه‌ اقتصاد يعنی بخش صنعت و معدن، نگاهی انديشمندانه شود؛ چرا كه اين بخش در مقام عامل مولد اشتغال پايدار در افزايش توليد ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش بسزایی دارد.

در این راستا، گلایه‌های برحقی از صاحبان صنایع در زمینه كمبود اعتبارات و مشكلات نقدینگی ، لازم است لحاظ شود و مقامات بانكی كشور با توجه به همه جوانب امر، از جمله حفظ ارزش پول ملی و كنترل تورم، در رفع مشكلات پولی و مالی و اعتباری صنایع مجاهدت و مساعدت کنند.

درحال حاضر صنایع ما با مشكلات عدیده‌ای روبرو است، كه حل آن‌ها در شرایط كنونی  كمک و مساعدت دولت و مجلس را می طلبد، از جمله این مسایل می ‌وان مشكل نقدینگی، دشواری بر سر راه نوسازی واحدهای تولیدی، هزینه بالای تولید، نداشتن بازار صادراتی مطمئن، عوارض گوناگون، اجبار به مراجعه مكرر به سازمان‌های دولتی برای گرفتن محورهای مختلف كه اغلب معنی و مفهوم دیگری جز پرداخت مبلغی بابت صدور مجوز ندارد و مسایل دیگری از این دست را می‌توان در این زمینه برشمرد.

اینگونه مسایل است كه صاحبان صنایع را مجبور می‌كند دست تقاضا به سوی دولت دراز كنند، در حالیكه ایده آل آن است كه صنایع بخش خصوصی بدون نیاز به مراجعات مكرر به دستگاه‌های دولتی، به كار و فعالیت خود مشغول باشند و دولت نظارتی غیرمزاحم بر صحت كار و عملكرد سالم آن‌ها داشته باشد.

به مناسبت این روز و به این بهانه به سراغ حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران رفتیم تا از آخرین وضعیت بخش صنعت و معدن استان مطلع شویم که متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

حال صنعت رو به بهبود/بازگشت ۷۰ واحد راکد مازندران به چرخه تولید

حسینقلی قوانلو در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در خصوص امسال با توجه به اینکه سال پشتیبانی از تولید نامگذاری شده است، در حال حاضر وضعیت صنعت استان وضعیت مطلوبی است؛ بنحوی که رشد صنعت در سال گذشته با تایید بانک مرکزی ۸ درصد اعلام شده است.

وی افزود: هر آدم منصفی با ورود به شهرک‌های صنعتی علیرغم شرایط سختی که داریم، رشد صنعت را به وضوح مشاهده می‌کند.

رئیس سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به شدت کمبود نیروی کار ساده در بخش صنعت داریم و بنده اینجا به صراحت اعلام می‌کنم که هر کسی که جویای کار است ما ظرفیت بکارگیری ۵۰۰ کارگر ساده در شهرک صنعتی آمل را داریم.

این مسئول ادامه داد: در مجموع باید بگوییم هم در سال گذشته و هم امسال، علیرغم تحریم و فشار اقتصادی که دشمنان ما به ما تحمیل کرده‌اند، فرصت مناسبی شد تا به ویژه در بخش صنعت و بخش معدن، اتفاقات خوبی رقم بخورد و به طور مثال در بخش معدن ما توانستیم ۲۷ واحد را  مجددا راه اندازی کنیم.

قوانلو بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۷۰ واحد صنعتی، مجددا به چرخه تولید برگشتند و امیدواریم این راه ادامه پیدا کند و توقف در افزایش تولید بخش صنعت، اتفاق نیفتد.

وی عنوان کرد: امید می‌رود با ثبیت وضع موجود، عدم افزایش تحریم‌ها، بازگشت عقلانیت به تصمیم‌گیری‌ها و بهبود مذاکرات وین، شاهد بهبود وضعیت صنعت در استان و کشور باشیم.

رئیس سازمان صمت مازندران، اضافه کرد: ما در صنعت، وضعیت ما به هر صورت از لحاظ ارزش افزوده جزو ۱۳ استان برتر بر طبق آخرین ارزیابی‌های موجود در سال ۹۷ هستیم؛ در اشتغال جزو ۱۰ استان برتر هستیم و از نظر میزان سرمایه‌گذاری که در بخش صنعت انجام می‌شود، بدین دلیل که واحدهای ما غالبا واحدهای کوچک و متوسط‌‌ اند، میزان سرمایه‌گذاری ما به نسبت سایر استان‌ها کمتر است و جایگاه چهاردهم را داریم؛ البته در سال گذشته میزان سرمایه گذاری در این بخش به نسبت سال ۹۸، رشد دو برابری داشته است.

این مسئول، گفت: پیش بینی ما برای امسال، سرمایه گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان است و در همین مدت کوتاه سه ماهه امسال، تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان به بهره برداری رسیده است.

قوانلو با اشاره به افزایش ۱۲ هزار نفری شاغلین بخش صنعت طی سالیان اخیر، اعلام کرد: در مجموع امسال را سال خوبی برای صنعت مازندران ارزیابی می‌کنم و امیدواریم این رشد متوقف نشود و حتما ادامه دار باشد.

دود از ۲۵ درصد واحدهای صنعتی مازندران بلند نمی‌شود!/رقم ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات، در شأن مازندران نیست

وی در خصوص واحدهای راکد و میزان آن در استان، تصریح کرد: کل واحدهای راکد ما از میانگین دو هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی، ۲۵ درصد واحدهای ما راکد هستند؛ عمده واحد راکد داخل شهرک‌های صنعتی را در یکی دو سال اخیر، نزدیک به ۲۰۰ واحد را راه اندازی مجدد کردیم.

رئیس سازمان صمت مازندران، افزود: امسال هم برنامه ما راه اندازی مجدد ۱۲۰ واحد راکد استان است و در مجموع نزدیک به ۳۰۰ واحد از واحدها راه اندازی می‌شوند که از مجموع حدود ۳ هزار واحد صنعتی استان، ۱۰ درصد از واحدهای راکد کم خواهد شد.

این مسئول اشاره کرد: باید بپذیریم هر بنگاه اقتصادی، عمری داریم و گاه پیش می‌آید که ۱۰۰ واحد راکد را راه اندازی مجدد می‌کنیم اما از آن طرف، ۱۰ واحد فعال ما راکد می‌شوند؛ اما تمام تلاش ما کاهش تعداد واحدهای راکد در استان است.

قوانلو در خصوص وضعیت صادرات کالاهای صنعتی استان طی یکی- دو سال گذشته، مطرح کرد: صادرات ما در سال گذشته، کاهش بود، اما در این دو ماه اخیر، نزدیک به ۲۵ درصد رشد داشتیم؛ ولی رقم ۲۰۰ میلیون دلاری صادرات، واقعا در شأن مازندران نیست و ما باید میزان صادرات‌مان به یک میلیارد دلار برسد.

وی علت اصلی رکود صادرات را تحریم برشمرد و افزود: واقعیت این است که صادرات و کاهش صادرات ما به تحریم‌ها بر می‌گردد، اینکه شما به جای اینکه پول و ارز به حساب تان بیاید، بایستی با هزار زحمت و پرداخت هزینه انتقال پول، درگیر مسائل اینچنینی شوید و یا مجبور به دریافت پول چمدانی شوید، امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها، این پول‌های مفت را عده‌ای رانت خور استفاده نکنند.

رئیس سازمان صمت مازندران، در پاسخ به این سوال که استان مازندران در بخش صنعت در چه کالاها و اقلامی حائز برند و جایگاه کشوری است؛ اذعان کرد: ما در صنایع لبنی جزو سه استان برتر، ذغال سنگ جزو استان‌های برتر، صنایع سلولزی رتبه نخست و در کاغذ جزو سه استان برتر، کشور هستیم و باید بگوییم در بخش صنعت، مازندران استان خوبی است.

این مسئول در خصوص  وضعیت بخش معدن استان مازندران در کشور، گفت: ما در بخش معدن تنها در ذغال سنگ، چهارمین استان کشور هستیم و غالب معادن ما شن و ماسه است؛ یعنی باید بگوییم استان مازندران یک استان معدنی نیست؛ چرا که پوشیده از جنگل است و با ممنوعیت و محدودیت‌های فراوانی روبرو است.

عدم حمایت از سرمایه‌گذار؛ پاشنه آشیل بخش صنعت و معدن/ با تکفیک سازمان صمت مخالفم

قوانلو در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص که با توجه به تجارب ارزنده شما در بخش صنعت و شناخت جامع از ظرفیت‌های صنعتی استان مازندران، توصیه شما در بخش صنعت به مدیران آتی بخش صنعت استان چیست؛ بیان کرد: تنها مشکل ما در استان مازندران، فضای کسب‌وکار است؛ واگرنه آنقدر این استان، ظرفیت برای توسعه بخش صنعت دارد که با توجه به آب و هوای خوب، نزدیکی مسافت با پایتخت، دارا بودن سه بندر اقتصادی، دارا بودن سه فرودگاه و نزدیکی به کشورهای cis، دارای ویژگی‌های ارزنده ای است که هر استانی در کشور از این قابلیت‌ها برخوردار نیست؛ واقعا این استان با توجه به این قابلیت‌ها، جای جهش دارد.

وی عنوان کرد: با همه این ظرفیت‌ها اما مشکل این استان، فضای کسب و کار است، بحث سرمایه گذاری است؛ شاید ما بتوانیم این معیار را در بخش صنعت بهبود ببخشیم؛ ما الان جزو استان‌های برتر در کمترین زمان ممکن در صدور پروانه و جواز هستیم، یعنی دو روز و نیم؛ در حالی که در گذشته این زمان نزدیک به دو هفته بود.

رئیس سازمان صمت مازندران، با اشاره به رتبه ۲۸ ‌ام مازندران در نظرسنجی از فعالان اقتصادی در خصوص شاخص‌های حمایتی از سرمایه گذاری از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، تاکید کرد: اما حمایت از سرمایه گذار تنها صدور جواز و پروانه نیست؛ سایر دستگاه‌ها نظیر محیط زیست، جهادکشاورزی، گردشگری، تامین اجتماعی و … نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

این مسئول، اعلام کرد: اگر در استان مازندران، سنگ‌های جلوی پای تولیدکنندگان برداشته شود، هیچ نیازی به هیچ اقدام دیگری نیست؛ اگر این مهم محقق شود، ما استان صنعتی خواهیم شد، استان معدنی خواهیم شد، استان کشاورزی خواهیم شد و همه این‌ها در گرو حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذار است.

قوانلو در بخش پایانی این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا شما با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقید یا خیر، اظهار کرد: بنده در شرایط حال حاضر که رو به بهبود است، به شدت مخالفم؛ در زمان پیشنهاد این موضوع از سوی رئیس جمهور، ما در اوج جنگ اقتصادی و تحریم‌ها بودیم و بنده هم موافق تفکیک این وزارتخانه بودم؛ اما در شرایط حال حاضر که به سمت عادی شدن در پیش است و جنگ اقتصادی نداریم، بنده با تفکیک موافق نیستم.

در پایان امیدواریم در سال‌جاری و با توجه به ظرفیت بالای استان در بخش صنعت و معدن، شاهد رونق واحدهای صنعتی فعال و نیمه فعال استان و توسعه اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی باشیم؛ امری که تحقق آن، کمک شایانی به حل اوضاع اقتصادی و اشتغال مردم استان خواهد کرد.
دودکش‌های خاموش 25 درصد واحدهای صنعتی مازندران/رقم فعلی صادرات راضی‌کننده نیست
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − هفت =