کد خبر : 272355
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
-

میدل ایست آی: فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی عراق با حفظ وضعیت آرامش با آمریکا موافقند

میدل ایست آی: فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی عراق با حفظ وضعیت آرامش با آمریکا موافقند

منابعی به “میدل ایست آی” گفتند، گروه‌های شبه‌نظامی عراق قبول کرده‌اند حملات به نیروهای آمریکایی را با این شرط که واشنگتن با بازگشت به وضعیت “آرامش” موافقت کند، متوقف کنند.

به گزارش عصرقائم، منابع به میدل ایست آی گفتند، اواخر دوشنبه فرماندهان چند گروه مسلح در شهر بغداد پایتخت عراق ملاقات کرده و بعد از آنکه گروه‌های مورد حمایت ایران مناطقی را در دیرالزور سوریه گلوله باران کرده و ظاهرا نیروهای آمریکایی را در نزدیکی میادین نفتی “عمر” هدف گرفتند، در آنجا با “مهار” وضعیت موافقت کردند.

این گلوله باران بعد از آن صورت گرفت که آمریکا روز یکشنبه حملاتی هوایی را در عراق و سوریه انجام داده و چهار شبه نظامی را کشت.

منابع اظهار کردند، نشست روز دوشنبه در دفتر فالح الفیاض، رئیس سازمان بسیج مردمی عراق (حشد شعبی) برگزار شد و در آنجا چند گروه مسلح با “فعال کردن یک آتش بس با نیروهای آمریکایی، به شرط اینکه آمریکایی‌ها آرام بمانند” موافقت کردند.

به گفته منابع، در این نشست هادی العامری، رهبر سازمان بدر، ابو فدک المحمداوی، رئیس دفتر سازمان بسیج مردمی، نمایندگان عصائب اهل حق، کتائب حزب‌الله، کتائب سیدالشهدا و دیگران شرکت داشتند.

یکی از شرکت کننده‌ها به میدل ایست آی گفت، یک گروه عراقی، احتمالا کتائب حزب‌الله، حمله روز دوشنبه علیه نیروهای آمریکایی دردیرالزور را انجام داده است.

همچنین بر اساس این گزارش، شرکت کننده‌ها گفتند، رهبران گروه‌های مسلح “از حمله در پاسخ به حمله آمریکایی‌ها راضی هستند” و آماده بازگشت به آتش بس غیررسمی “به شرط اینکه آمریکایی‌ها هم آرام بمانند، هستند”.

در این میان یک فرمانده گفت، “برخی از آنها (گروه‌های مسلح) حمله‌ای دیگر در داخل خاک سوریه را در نظر دارند، اما توافقی بر سر این پیشنهاد وجود نداشت”.

روز دوشنبه آمریکا از تصمیمش برای حملات هوایی در عراق و سوریه دفاع کرد اما هر دو کشور این حملات یکجانبه را به عنوان نقض حاکمیتشان محکوم کردند.

آمریکا ادعا کرد این حملات در پاسخ به حملاتی بودند که مقاطعه کاران آمریکایی و تاسیسات عراقی را هدف گرفتند و این که در حمله‌ها انبارهای تسلیحات و تاسیسات در سه مکان، یکی در عراق و دو تا در سوریه هدف گرفته شدند.

جان کربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون این حملات هوایی را “دفاعی” خواند و گفت آمریکا “اقدام لازم، مناسب و سنجیده با هدف محدود کردن ریسک تشدید تنش اما در عین حال فرستادن پیام واضح و غیرمبهم بازدارنده را اتخاذ کرد.”

به گفته فرمانده مذکور، کتائب حزب‌الله “۲۴ ساعت قبل از حمله مواضعشان را تخلیه کرده بودند و متحمل خسارت انسانی یا مادی واقعی نشدند”.

این فرمانده گفت: “یکی از حملات خانه مورد استفاده مبارزان لشگر چهاردهم را در داخل مرزهای عراق هدف گرفت. این حمله ویرانگر بود. اجساد دو مبارز جمع آوری شدند و در حالی که اجساد دو تن دیگر بدون آسیب بودند”.

او ادامه داد: در دو حمله دیگر نیز آنها دو موضع استقرار یافته از سوی کتائب حزب‌الله در داخل خاک سوریه را هدف گرفتند. این لشگرها به دلایل نامعلوم این دو نقطه را ساعاتی قبل از حمله تخلیه کرده بودند و مبارزان آنها ۵۰۰ متر دورتر گرد آمده بودند.

وی افزود: هشت تن از مبارزان به صورت سطحی در نتیجه طوفان برجای مانده از حمله و نه در نتیجه آتش مستقیم مصدوم شدند.

یک منبع نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق گفت، دولت عراق از بابت اقدامات دولت بایدن “شرمسار” شد.

این منبع به میدل ایست آی گفت: صراحتا این حمله او (الکاظمی) را شرمسار کرده و بی تردید وظیفه او را برای آماده ساختن فضا برای انتخابات پارلمانی زودهنگام پیچیده‌تر ساخت.

او ادامه داد: نخست وزیر از زمانی که متصدی این سمت شده در تلاش برای مهار این گروه‌ها و دور نگه داشتن عراق از نزاع آمریکا-ایران بوده است. با این حال آمریکایی‌ها او را شرمسار کرده و زیر فشار بیشتر گذاشتند.

در این میان یک فرمانده برجسته سازمان بسیج مردمی عراق گفت، احتمالا این حملات به منظور “شرمسار کردن” الکاظمی بعد از آن که او ترتیب یک رژه را روز شنبه در استان دیالی در هفتمین سالگرد پایه گذاری این نیروی شبه نظامی (حشد) داد، انجام شدند.

وی افزود: شرکت او در این رژه در داخل و خارج برایش هزینه داشت. کاظمی حمایت مقتدی الصدر را در داخل و حمایت آمریکا را در خارج از دست داد، بنابراین همه (رهبران گروه‌های مسلح عراقی) قبول کردند از او حمایت کنند.

میدل ایست آی: فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی عراق با حفظ وضعیت آرامش با آمریکا موافقند
تشییع جنازه شهدای حمله آمریکا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × سه =