کد خبر : 272295
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

تالاب‌ها طعمه تازه سودجویان

تالاب‌ها طعمه تازه سودجویان

کار از زمین‌خواری، کوه خواری و دشت خواری گذشته است و حالا سودجویان، بدنبال آن هستند تا طعمه جدیدی به نام تالاب را ببلعند! حال تالاب‌ها این روزها خوب نیست؛ تالاب‌های مازندران دیگر آشفته و سراسیمه‌اند؛ تجاوز به حریم امن تالاب‌ها، آنان را بی خواب کرده است…

به گزارش عصرقائم، واژه‏‌هایی نظیر زمین‏‌خواری، تغییر غیرقانونی کاربری اراضی زراعی، ساخت و سازهای غیرمجاز و کلماتی از این دست، هر یک با بیانی به مسئله تجاوز عده‌‏ای سودجو به حقوق بیت‏‌المال و منابع ملی اشاره می‏‌کنند که این امر در خطه سرسبزی چون مازندران، مبحث تازه‏‌ای نیست.

افزایش طمع منفعت‏ طلبان و اهمال دستگاه‌های متولی در برخورد قاطع با این دسته از سودجویان موجب شده است تا طعمه جدیدی را با نام تالاب، ببلعند!

حال تالاب‌ها این روزها خوب نیست؛ تالاب‌های مازندران دیگر آشفته و سراسیمه‌اند؛ تجاوز به حریم امن تالاب‌ها، آنان را بی خواب کرده است و دلهره را به جان‌شان انداخته است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص بحث و حواشی مطرح شده در موضوع تالاب نفتی و تفکیک اراضی این تالاب در پی خشکاندن بخش قابل توجهی از آن، اظهار کرد: در خصوص این مسئله می‌بایست منایع طبیعی ورود پیدا کند.

وی افزود: از نظر ما این تالاب دست کاری شده است؛ البته یک سری از افراد آمدند و سند ارائه دادند که این قطعات، جزو مستثنیات است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: نهایتا مرجع تشخیص منابع ملی از مستثنیات، منابع طبیعی است و لذا باید منابع طبیعی ضمن ورود مرزها را مشخص کند، مرز را با عوارض مصنوعی، تثبیت کند تا مرز بین منابع ملی و مستثنیات مشخص شود.

این مسئول ادامه داد: البته امور آب هم طبق قانون، موظف است حریم و بستر تالاب را تعیین کند، در این میان البته یک اختلاف نظری وجود دارد که پس از مشخص شدن مرز بین منابع ملی و مستثنیات، در آن خصوص می‌شود داوری و تصمیم گیری کرد.

ابراهیمی کارنامی بیان کرد: امور آب معتقد است این منطقه بستر رودخانه بوده و تالاب نبوده و از نطر ما چه بستر رودخانه و چه تالاب بوده باشد یا خیر، می‌بایست حفاظت می‌شد؛ نه اینکه تغییر کاربری پیدا کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، موضوع به دادستانی کشیده شده است و دادستانی ضمن برگزاری جلسات، بازدید میدانی از منطقه مورد نظر بعمل آورد و به هر حال این بحث یک مسئله فرا بخشی است و گروهی موظف شدند تا در یک بازه زمانی مناسب، وضعیت مالکیت اراضی، وضعیت قبلی و فعلی تالاب را گزارشی تهیه کنند و ماحصل گزارش را برای دادستانی و اداره کل محیط زیست ارسال کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، تصریح کرد: اگر در آن بخش منابع ملی شده چه تحت عنوان تالاب باشد و چه غیر تالاب، دست کاری صورت گرفته شده باشد، حتما باید منابع طبیعی ورود پیدا کند و برخورد صورت گیرد، چرا که این منطقه، خارج از مناطق چهارگانه محیط زیستی است.

این مسئول تاکید کرد: ولی به لحاظ اینکه این تالاب می‌توانست در باروری آبزیان و ذخایر موجودات آبزی خزری، نقش بسیار خوبی در حوزه ساری ایفا کند، از این باب، اداره کل محیط زیست به عنوان ثالث، ورد پیدا کردیم تا حتما اگر بتوانیم این تالاب را به هر طریق ممکن، به منابع ملی برگردانیم تا نقش تالابی خود را حفظ کند.

ابراهیمی کارنامی، اضافه کرد: مردم محلی و صیادان منطقه هم در گفت‌وگو با کارشناسان ما اذعان کردند که این منطقه کاملا تالاب بوده است و این تالاب را متاسفانه‌ای، عده‌ای خشک کرده‌اند.

وی اعلام کرد: این مسئله برای ما حساسیت دارد و از این باب، در حال پیگیری برای تسریع بررسی از سوی دستگاه‌های متولی هستیم و نتیجه را به ما اعلام کنند و حسب نتیجه اعلام شده، متناسبا حتما ما پیگیری خواهیم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، متذکر شد: ما این توقع را داریم که آن دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم مسئول بررسی این پرونده هستند، حتما پیگیری لازم را داشته باشند؛ البته یک سری تفکیک اراضی هم بود که اعلام کردیم بررسی شود که اگر غیر مجاز است و در حوزه شهرداری است حتما شهرداری نیز به تکلیف قانونی خود عمل کند.

گفتنی است تالاب نفتی با مساحت بیش از ۴۰ هکتار یکی از تالاب‌های مهم و حیاتی برای تولید و تکثیر طبیعی در مجاورت دریای خزر بوده که چند سال اخیر توسط افرادی خاص با بهانه‌ای همچون ایجاد منطقه گردشگری و … با تغییر کاربری و جاده کشی غیر اصولی، خشکانده شده و با قطع بیش از دو هزار اصله درخت چندین ساله، در حال نابودی است.

تالاب‌ها طعمه تازه سودجویان/کار از زمین‌خواری گذشته است!
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =