کد خبر : 271927
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۲۵
-

بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده شود

بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده شود

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده شود، گفت: با ارزیابی دانشجویان در طول ترم، فشار روحی و روانی شب امتحانی آنها کاهش می‌یابد.

به گزارش عصرقائم، دکتر ابوالفضل واحدی در گفت‌وگو ، در رابطه با زمان برگزاری امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه این ترم به دلیل شرایط کرونایی دیرتر برگزار شد، امتحانات ما از ۵ تیر ماه به صورت غیرحضوری آغاز شده و به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت و در تاریخ ۱۷ تیرماه به پایان خواهد رسید.

وی در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری با کیفیت امتحانات ادامه داد: ما برای اساتید دانشگاه، کارگاه‌هایی را برگزار کرده‌ایم که به نوعی، جلسات به اشتراک‌گذاری تجارب اساتید است تا نحوه برگزاری امتحانات غیرحضوری بررسی شود و فرآیند برگزاری امتحانات با رعایت عدالت و اصالت امتحانات همراه باشد و علاوه بر آن کیفیت امتحانات مناسب باشد.

وی با بیان اینکه در این کارگاه‌ها دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: یکی از اهداف ما در این کارگاه‌ها این بود که به دانشجویان نیز استرس زیادی وارد نشود و حاصل این جلسات دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی بود که به دانشکده‌ها و اساتید مختلف ارسال شده تا امتحانات را به شیوه مطلوب‌تری برگزار کنند.

دکتر واحدی با بیان اینکه امسال، دغدغه قطعی برق نیز به دغدغه‌های قبلی ما اضافه شده، خاطر نشان کرد: ما در مورد این مشکل، برای مرکزی که قرار است سامانه امتحانات دانشگاه علم و صنعت را ایجاد کند، اقداماتی را پیش‌بینی کرده‌ایم که مطمئن باشیم این مرکز با قطعی برق مواجه نشود و سامانه برگزاری امتحانات دچار مشکل نشود. ولی با این وجود، مشکل قطعی برق برای دانشجویان ما وجود دارد. چراکه دانشجویان ما از سراسر کشور هستند و ممکن است دانشجویان با قطعی برق و اینترنت مواجه شوند که در این رابطه استاد به صورت موردی مشکل دانشجو را مدیریت می‌کند.

معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه ما از قبل به اساتید گفته بودیم که امتحانات باید به صورت گسترده برگزار شوند عنوان کرد: این گستردگی، به این معنا است که اساتید در بازه‌های زمانی مختلف امتحان بگیرند، کوئیز برگزار کنند، امتحانات شفاهی بگیرند و پروژه‌هایی تعیین کنند تا اینطور نباشد که نمره دانشجو فقط وابسته به امتحانات نهایی باشد. بر این اساس، سقف نمرات امتحان پایانی در دانشگاه علم و صنعت ایران، حداکثر ۸ نمره است تا توزیع نمرات در بخش‌های مختلف باشد تا اگر دانشجو گاهی دچار مشکل شد، همه بضاعت علمی او تنها در امتحان پایان ترم سنجیده نشود. نمراتی که در سامانه دانشگاه ثبت شده نیز نشان از آن دارد که اساتید به این سمت رفته‌اند تا ارزیابی‌های توسعه‌یافته داشته باشند. البته این امر بار و فشار روحی روانی دانشجو را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند سنجش آنها به صورت عادلانه‌تر انجام شود.

دکتر واحدی در رابطه با احتمال بروز تقلب در امتحانات گفت: در کارگاه‌هایی که برای اساتید برگزار شده، در این زمینه نیز مسائلی مطرح شده است. شیوه‌های برگزاری امتحان با یکدیگر متفاوت است. مثلا از راه‌های مبارزه با تقلب، روشن کردن دوربین مقابل لپ‌تاپ است، یا اینکه دانشجو یادداشتی بنویسد تا هویت وی تایید شود و همچنین، امتحانات به صورت پارامتری برگزار شود یعنی اگر سئوالات برای دانشجویان یکی بود، اعداد با هم متفاوت باشند. بنابراین امکان تقلب برای آنها وجود ندارد.همچنین اگر برگه امتحانی یک دانشجو A است، دیگری B انتخاب می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی‌های ما در مورد نمرات دانشجویان در دوران کرونا و قبل کرونا بیانگر آن است  که نمرات دانشجویان در اولین ترم کرونایی نسبت به ترم قبل آن بسیار مختصر افزایش داشت و در دومین ترم کرونایی این اختلاف به صفر رسید. این نشان می‌دهد که در دانشگاه علم و صنعت ایران تقلب‌ها بسیار محدود و اندک بوده است. البته ما به اساتید متذکر شده بودیم که در صورت تقلب دانشجویان، از آنها سئوالات به صورت شفاهی پرسیده شود. ما با انجام این اقدامات تلاش کردیم، عوارض منفی و جانبی کرونا در برگزاری امتحانات را به حداقل برسانیم.

بضاعت علمی دانشجو نباید تنها در شب امتحان سنجیده شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − 11 =