کد خبر : 271789
تاریخ انتشار : شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
-

کاربرد گرمایش تابشی

کاربرد گرمایش تابشی

طبیعت و وقایع طبیعی همواره از جذاب‌ترین موارد در زمینه الهام گیری بشر برای خلق سیستم های جدید می‌باشد. سیستم های گرمایش تابشی نیز از این مورد مستثنی نیستند و طبیعت منشا الهام ساخت آنها است. با توجه به این که سامانه های گرمایش تابشی و خورشید هردو از فرآیند تابش برای گرم کردن محیط استفاده می‌کنند بنابراین می‌توان خورشید را منبع الهام سامانه های گرمایش تابشی دانست.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام شرکت اخگر تابش، در ساخت و تولید سامانه های گرمایش تابشی از اصول و قوانین اولیه علم انتقال حرارت به خصوص در زمینه تابش استفاده شده است و باتوجه به مدرن بودن علم انتقال حرارت، سامانه های گرمایش تابشی را می‌توان جزو سامانه های پیشرفته مورد استفاده در صنعت گرمایش به حساب آورد.

گرمایش تابشی نوعی از انتقال حرارت است که گرما از جسم گرمتر به جسم سرد تر از طریق امواج تابشی(امواج فروسرخ که از جنس امواج تابشی خورشید هستند) انجام می شود. در این روش دیگر نیازی به گرم کردن هوا نیست و این امواج بعد از برخورد با جسم سرد به گرما و حرارت تبدیل می شوند و با این روش موجب گرم شدن جسم سردتر می شوند.

مهندس رضا پارساپور سرپرست فنی مهندسی شرکت اخگرتابش و فارغ التحصیل مهندسی مکانیک درباره کاربرد های این شیوه از انتقال حرارت می گوید:

تسلط بر دانش روز برای طراحی تاسیسات صنعتی بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا با انتخاب صحیح تاسیسات می توانیم از اتلاف انرژی و سرمایه جلوگیری کنیم. استفاده از سیستم های گرمایش تابشی در ایران موضوعی جدید می باشد و بسیاری از طراحان از این دانش بی بهره هستند. سابقه استفاده از سیستم های گرمایش تابشی حدود ۱۷ سال می باشد.

یکی از کاربرد های سیستم های گرمایش تابشی، گرمایش فضا های صنعتی و بزرگ است. در گذشته برای گرم کردن فضا های بزرگ، طراحان سیستم های تاسیساتی از سیستم های همرفت استفاده می کردند. در این روش بخشی از فضا برای نصب تجهیزات موتورخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سیستم همرفتی ابتدا آب گرم می شود و سپس با انتقال آب گرم به مبدل های حرارتی این حرارت به هوا منتقل می شود و در نتیجه هوای گرم از طریق کانال هایی که در سراسر سالن نصب شده اند به سالن منتقل می شود.

در نظر بگیرید که سالن های صنعتی حداقل ارتفاعی بیش از ۴ متر دارند و این هوای گرم وقتی به سالن می رسد به علت کم بودن چگالی آن نسبت به هوای سرد داخل سالن، خود به خود به سمت بالای سالن و زیر سقف حرکت می کند و هوای سرد به سمت کف سالن جابجا می شود. در نتیجه برای گرمایش این سالن ها انرژی زیادی صرف می شود اما در صورت استفاده از سیستم های گرمایش تابشی به دلیل عدم واسطه قرار گرفتن هوا برای گرمایش و همچنین وجود تمرکز گرما روی کف سالن، این اتلاف انرژی وجود نخواهد داشت و به میزان قابل توجه ای در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.

علاوه بر این سیستم گرمایش تابشی به علت عدم دمیدن هوا به درون سالن هیچ گونه گرد و غبار وآلایندگی ای در درون سالن به وجود نمی آورند، در صورتی که ذات سیستم های همرفتی متداول در دمیدن هوای گرم درون سالن و در نتیجه به وجود آمدن گرد و غبار است.

نکته دارای اهمیت دیگر این است که سیستم گرمایش تابشی به علت عدم قرار دادن هوا برای گرمایش سالن سرعت گرمایش بالایی به نسبت سیستم های قدیمی دارد که این امر نیز در صرفه جویی  انرژی تاثیر زیادی خواهد داشت.

و در آخر باید به این مهم توجه داشت که امکان گرمایش نقطه ای و یا گرمایش یک قسمت خاص از یک سالن بزرگ به دلیل وجود تمرکز دمایی زیر سطح سامانه های گرمایش تابشی تنها با استفاده از این سامانه ها میسر است.

بنابراین استفاده از سیستم های همرفتی به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود و بهترین گزینه، استفاده از سیستم هی گرمایش تابشی می باشد زیرا در سیستم های گرمایش تابشی بیشترین راندمان حرارتی را خواهیم داشت و اتلاف انرژی به حداقل می رسد.

کاربرد گرمایش تابشی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =