کد خبر : 271751
تاریخ انتشار : شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۲۵
-

آسیب‌های روانی و کاهش کیفیت زندگی پس از تصادفات جاده‌ای

آسیب‌های روانی و کاهش کیفیت زندگی پس از تصادفات جاده‌ای

پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری نظام‌مند، کیفیت زندگی افراد آسیب‌دیده را پس از حوادث جاده‌ای مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش عصرقائم، سوانح رانندگی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر جوانان است و بخش اعظم قربانیان حوادث رانندگی را نیروهای سازنده و فعال جامعه تشکیل می‌دهند. بدون شک از دست دادن نیروی انسانی فعال که عامل اصلی توسعه هر جامعه‌ای هستند، عوارض و خسارت‌های مالی، اقتصادی و اجتماعی وسیعی را متوجه جامعه خواهد کرد.

پیامدهای ناشی از این حوادث نیز یکی از عمده‌ترین عوامل ناخوشی در جامعه است و از ابعاد مختلفی می‌تواند برای خانواده‌ها و کل افراد جامعه مساله‌آفرین باشد. این حوادث نه‌تنها به طور مستقیم آسیب جسمی به افراد وارد می‌کنند، بلکه به طور غیرمستقیم نیز بر روی عملکرد روانی-اجتماعی و کارکرد وی تاثیر دارند.

باید توجه داشت که صدمات جسمی با مراقبت‌های پزشکی و بازتوانی درمان می‌شوند؛ اما فشارهای روانی-اجتماعی آن گاهی از چندین هفته یا ماه تا چندین سال و گاهی سراسر عمر ادامه می‌یابند و وضعیت زندگی فردی، شغلی، اجتماعی و عاطفی را دچار اختلال می کند.

بر همین اساس، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای مروری و نظام‌مند، کیفیت زندگی افراد آسیب‌دیده را پس از حوادث جاده‌ای و رانندگی مورد بررسی قرار دادند.

برای انجام این مطالعه توصیفی، مقطعی و نظام‌مند، کلیه مقالات علمی مرتبط با این موضوع به زبان انگلیسی و فارسی، از طریق جستجوی کلمات کلیدی در پایگاه‌های داده استخراج شدند و ارزیابی شدند.

پس از بررسی مقالات استخراج شده، ۲۴ مقاله مرتبط با موضوع که معیارهای ورود به این مطالعه مروری را داشتند، انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. از بین مطالعات انجام شده، سه مطالعه در فرانسه، سه مطالعه در ایران، دو مطالعه در استرالیا، دو مطالعه در تایوان، دو مطالعه در کلمبیا، دو مطالعه در آمریکا و یک مطالعه در هر یک از کشورهای ژاپن، غنا، سوئد و هلند انجام شده بود.

در این بین، دو مورد از مطالعات، حوادث رانندگی موتور سواران را بررسی کرده بودند و بقیه مربوط به حوادث خودرویی بودند. همچنین دو مطالعه مربوط به کیفیت زندگی کودکان پس از حوادث رانندگی بود و دیگر مطالعات بر روی بزرگسالان انجام شده بود.

بررسی یافته‌های این مطالعات نشان داد که کیفیت زندگی افراد بعد از حوادث رانندگی کاهش می‌یابد. همچنین با بیشتر شدن این آسیب‌ها، کیفیت زندگی، بیشتر کاهش می‌یابد.

در مطالعه حاضر، «اختلال استرس پس از حادثه» یا PTSD به عنوان یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر کاهش کیفیت زندگی افراد، مطرح شد. این موضوع در مطالعات دیگر نیز به عنوان اصلی‌ترین عامل به وجود آمده پس از سوانح رانندگی، گزارش‌ شده است.

در یکی از مطالعات بررسی‌شده در این مطالعه مروری، عنوان شده است که پیگیری‌های تلفنی بیماران پس از ترخیص، منجر به بهبودی آن‌ها در مقایسه با دیگر افراد می‌شود.

پژوهشگران با بهره‌گیری از نتایج مطالعات بررسی‌شده، پیشنهاداتی را به منظور کاهش میزان بروز تصادفات جاده‌ای و بهبود کیفیت زندگی قربانیان، پیشنهاد کردند:

– فرهنگ‌سازی برای کلیه سازمان‌های ارائه‌کننده خدمت درخصوص در نظر گرفتن امر سلامت در اجرای تمام پروژه‌ها(سلامت در تمام سیاست‌ها)؛

– آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم جامعه در جهت رعایت اصول رانندگی؛

– ارتقای فرهنگ کار تیمی در جهت بهبودی هرچه سریع‌تر بیماران و قربانیان حوادث جاده‌ای

– ارائه مشاوره‌های رایگان در مراکز دولتی و یا تحت پوشش قرار دادن خدمات مشاوره‌ای توسط بیمه، به منظور حمایت روانی از آسیب‌دیدگان.

در انجام این تحقیق فرزاد رحمانی پژوهشگر تیم پژوهشی طب اورژانس، نفیسه واحد؛ پژوهشگر مرکز تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد دانشگاه علوم پزشکی تبریز و علی سیف‌فرشد از اداره کل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه بهار سال جاری، به صورت مقاله علمی با عنوان «کیفیت زندگی افراد آسیب‌دیده پس از حوادث جاده‌ای: مرور نظام‌مند» در مجله طب اورژانس ایران، منتشر شده است.

آسیب‌های روانی و کاهش کیفیت زندگی پس از تصادفات جاده‌ای
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 7 =