کد خبر : 270618
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

احداث ۸۰ هکتار باغات در اراضی شیب‌دار اسدآباد

احداث ۸۰ هکتار باغات در اراضی شیب‌دار اسدآباد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از اجرای ۸۰ هکتار باغات در اراضی شیب دار این شهرستان طی سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش عصرقائم، محمدکرم مرادی سه‌شنبه ۲۵ خردادماه به مناسبت هفته جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از ۸۰ هکتار باغات موجود در اراضی شیب دار شهرستان ۴۸ هکتار از این اراضی در سال گذشته در رابطه با توسعه بادام دیم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این نوع از باغات در اراضی شیب دار در باغات شخصی زیرکشت بادام دیم قرار گرفته و تمامی ارقام کاشت شده، رقم دیرگل شاهرودی بوده و نسبت به سرما مقاوم هستند، افزود: احداث باغات در اراضی شیبدار به طور جد از سال ۹۷ در شهرستان آغاز شده و سیاست کلی کار در این راستا احداث باغات دیم در اراضی شیبدار شخصی بوده و تا جایی که امکان دارد از احداث در اراضی شیبدار ملی برای حفظ مراتع و زمان بر بودن واگذاری اراضی ملی به متقاضیان از طریق منابع طبیعی خودداری کرده و برای تحقق سریع تعهد اجرا از سمت سازمان جهادکشاورزی، شهرستان به سمت اراضی شیبدار شخصی سوق داده شده است.

مرادی در ادامه از تولید سالیانه ۶۶ هزار تن محصولات باغی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: سطح باغات این شهرستان در مجموع ۵۱۵۴ هکتار بوده که از این میزان سطح باغات، ۴۸۵۴ هکتار به باغات بارور شهرستان اختصاص داشته و ۳۰۰ هکتار نیز سطح باغات غیربارور بوده که در سال جاری غرس شده و هنوز به صورت نهال هستند و فعلاً به باردهی نرسیده اند.

وی بیشترین و عمده ترین باغات شهرستان اسدآباد را مربوط به باغات هلو و شلیل، گردو و انگور به مساحت ۴۱۵۰ هکتار برشمرد و یادآور شد: از عمده باغات شهرستان گردو با ۱۶۰۰ هکتار، انگور ۱۲۵۰ هکتار، هلو ۷۰۰ هکتار و شلیل ۶۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده و مابقی سطح باغات نیز به دیگر انواع باغات چون سیب، زردآلو، آلو و بادام اختصاص دارد.

مرادی همچنین با اشاره به اختصاص پنج مرکز خرید گندم در شهرستان یادآور شد: کارخانه آرد، سیلوی ظفری، تعاونی روستایی موسی آباد، تعاون روستایی ایمان و تعاون روستایی طویلان سفلی در مجموع با ظرفیت ۷۳ هزار و ۵۰۰ تن تعداد مراکز اختصاص داده شده برای خرید امسال تضمینی گندم کشاورزان این شهرستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت سیلوهای اسدآباد سه برابر ظرفیت تولید گندم شهرستان است، گفت: مجموع کل ظرفیت سیلوهای سطح شهرستان ۱۰۷ هزار تن بوده که در حال حاضر از مجموع پنج مرکز خرید تضمینی گندم اختصاص داده شده و در مجموع ۱۳ هزار تن ظرفیت این مراکز پر و دارای موجودی بوده و ۶۰ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت مراکز اختصاص داده شده خالی هستند.

مدیر جهادکشاورزی اسدآباد در ادامه از پیش بینی برداشت و تولید ۴۵ هزار تن گندم از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت غلات شهرستان در مجموع ۳۳ هزار هکتار بوده که از این میزان سطح زیرکشت غلات شهرستان به تفکیک ۱۷ هزار و ۴۱۵ هکتار شامل ۹۴۲۰ هکتار به گندم آبی، ۸۹۹۵ هکتار گندم دیم و ۱۴ هزار و ۴۰۰ هکتار شامل ۶۴ هکتار جو آبی و ۸۰۰۰ هکتار به جو دیم اختصاص دارد.

مرادی با اشاره به آغاز برداشت گندم از اراضی کشاورزی شهرستان از دو روز گذشته خاطرنشان کرد: به نسبت سنوات گذشته برداشت گندم از اراضی این شهرستان دو هفته زودتر شروع شده و تا اوایل مردادماه برداشت گندم در مناطق کلیایی ادامه خواهد داشت.

وی میزان اراضی کشاورزی شهرستان را ۱۱۹ هزار هکتار برشمرد و یادآور شد: هر ساله ۴۶ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان زیرکشت می رود و در حال حاضر با توجه به اختصاص ۶.۱ درصد مساحت اراضی کشاورزی استان همدان به اسدآباد ۹۱۵۶ بهره بهره بردار کشاورزی در شهرستان فعالیت دارند و ۴۳ درصد اشتغال شهرستان بر پایه کشاورزی است.

این فرد مسئول در ادامه با اشاره به چهارمین سال سرشاخه کاری درختان گردو شهرستان گفت: سهمیه تعهد امسال این شهرستان در رابطه با سرشاخه کاری درختان گردو ۳۰۰۰ پیوندک بود که با اجرای ۴۶۰۰ هزار پیوندک بیش از سهمیه تعهد شده را موفق به تحقق شدیم.

وی سطح باغات گردوی این شهرستان را ۱۶۰۰ هکتار برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۵ هکتار نیز سطح باغات گردو غیربارور شهرستان بوده که در سال جاری کاشته شده و هنوز به صورت نهال هستند.

مرادی در ادامه با بیان اینکه ۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اسدآباد مستعد آبیاری تحت فشار است، تصریح کرد: تاکنون ۱۸ هزار و ۳۹۸ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده اند که از این میزان ۷۴۵ هکتار به آبیاری قطره ای، ۱۶ هزار و ۷۴۸ هکتار آبیاری بارانی و ۹۰۵ هکتار کم فشار اختصاص دارد ضمن اینکه سهمیه امسال شهرستان برای اجرای آبیاری نوین ۴۴۰ هکتار پیش بینی شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه تنها ۱۵ درصد اراضی کشاورزی شهرستان بیمه هستند، افزود: کمتر از ۱۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان بیمه بوده که باید با فرهنگسازی نسبت به ترغیب کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی اقدام شود

مرادی یادآور شد: شهرستان اسدآباد دارای ۲۲۰۰ تراکتور و ۱۲ دستگاه انواع کمباین بوده که با این تعداد ماشین آلات کشاورزی ۱.۷ درصد ضریب مکانیزاسیون استان را داراست.

مدیر جهادکشاورزی اسدآباد در ادامه با اشاره به ۱۳.۶ هکتار کشت‌های گلخانه‌ای در سطح شهرستان، بیان کرد: در حال حاضر از این میزان کشت‌های گلخانه‌ای ۱۲.۶ هکتار فعال بوده و سه واحد گلخانه‌ای نیز در مجموع به میزان یک هکتار در حال ساخت قرار دارد.

وی تعهد امسال شهرستان در رابطه با کشت گلخانه‌ای را هشت هکتار اعلام کرد و گفت: دومین شهرک گلخانه‌ای شهرستان به مساحت ۴۰ هکتار توسط بخش خصوصی در اراضی روستای بهراز با اشتغالزایی ۳۰۰ نفر با هدف مدیریت آب و خاک احداث خواهد شد که برای احداث این طرح در حال حاضر سرمایه‌گذار بخش خصوصی پیگیر تخصیص آب و جانمایی طرح فوق است.

مرادی با اشاره به شهرک گلخانه‌ای پردیس شهرستان واقع در اراضی موسی‌آباد به مساحت ۲۱ هکتار، ادامه داد: این شهرک گلخانه‌ای شامل ۳۰ قطعه بوده که تمامی قطعات شهرک واگذار شده است.

وی در ادامه تعداد بهره‌برداران کشت گلخانه‌ای این شهرستان در شهرک پردیس و بخش خصوصی را ۳۳ نفر برشمرد و یادآور شد: از این تعداد بهره‌برداران ۳۰ بهره‌بردار در شهرک گلخانه‌ای پردیس و سه بهره‌بردار در کشت‌های گلخانه‌ای اراضی زراعی بخش خصوصی فعالیت دارند.

مدیر جهادکشاورزی اسدآباد همچنین از تولید سالانه ۲.۵ تا سه تن محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: غالب تولید محصولات گلخانه‌ای این شهرستان به کشت خیار و گوجه اختصاص داشته که علاوه بر کشت این دو محصول، محصولات دیگری نیز چون فلفل دلمه‌ای و توت فرنگی هم کشت می‌شود.

وی در ادامه تعداد واحدهای مرغ گوشتی این شهرستان را ۳۰ واحد با ظرفیت ۵۷۷ هزار ۵۰۰ تن برشمرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر از این تعداد واحد تعداد ۲۲ واحد با ظرفیت ۵۲۶ هزار و ۵۰۰ تن فعال و هشت واحد غیرفعال هستند.

مرادی گفت: در سال گذشته در بحث نهاده های دامی ۹۸۴۰ تن نهاده بین ۲۴۶۰ نفر از دامداران اسدآبادی توزیع شد در ضمن متأسفانه صنایع جانبی دامپروری در شهرستان پیشرفت نکرده است و در حال حاضر چهار واحد فرآوری شیر و لبنیات در شهرستان وجود دارد که تعطیل هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 9 =