کد خبر : 270570
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
-

چگونه با مقاوم سازی ساختمان آسیب های زلزله را کاهش دهیم؟

چگونه با مقاوم سازی ساختمان آسیب های زلزله را کاهش دهیم؟

زلزله، پیامدی که بیش از پیش باید نگران آن بود. با توجه به اهمیت موضوع رخداد زلزله و لزوم آمادگی در برابر این پدیده طبیعی، لازم است اقداماتی را در جهت مقابله با این رخداد و به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی اتخاذ کرد. کشور ما ایران در منطقه لرزه خیزی قرار دارد و رخداد زلزله در آن به مراتب از متوسط جهانی بالاتر است.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام شرکت مقاوم سازی افزیر، در ایران به طور متوسط هر ساله حدود ۲۵۰ زلزله با بزرگی ٤ تا ٤.٩ رخ می‌دهد. احتمال رخداد زلزله با بزرگی ٧ تا ٧.٩ هم حدودا ٠.٢ است یعنی هر پنج سال یک مورد از چنین زلزله ای به وقوع می‌پیوندد. از جهاتی رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی و وجود بسیاری از بیمارستانها ، مدارس، منازل و سایر مراکزی که سالهای سال از بهره­برداری آنها گذشته و نیاز به نوسازی و یا ترمیم و مقاوم­سازی دارند، مسئولین مدیریت بحران کشور را برآن داشته تا نسبت به رفع مشکلات کنونی اقدام کنند. مهندسین عمران به عنوان پیشروان عرصه ساخت و ساز در کشور نیز همواره با مطالعات و بررسی­های فنی خود گام مهمی در جهت ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله برداشته­اند. همچنین در کنار احداث ساختمان های نوساز، لازم است تا نگاهی نیز به ساختمانها و سازه­ های به مراتب قدیمی ­تر داشته باشیم. نوسازی این سازه ­ها علاوه بر صرف هزینه ­های زیاد، زمان زیادی را تا هنگام بهره ­برداری تلف می­ کنند. به همین دلیل و با توسعه مقاوم­سازی و علم بهسازی لرزه­ای، علاوه بر اختراع روش­ها و مصالح مناسب و مقرون بصرفه جهت مقاوم­سازی همچون کامپوزیت FRP، آیین ­نامه­ ها و استانداردهای مقاوم­سازی نیز برای این اقدام مهم تعریف شده است.

مقاوم سازی ساختمان با افزودن بادبند

اهداف مقاوم­سازی و بهسازی لرزه­ای

زلزله­ ها می ­توانند شدید و یا خفیف باشند، در هر صورت باید برای هر دوی آنها آمادگی داشت. هدف از مقاوم­سازی در وهله اول حفاظت از ­جان انسانها و به حداقل رساندن تلفات انسانی و دروهله بعد مباحث مالی و کاهش خسارت به سازه می­ باشد. بنابراین مقاوم­سازی با در نظر گرفتن چنین مواردی هدف­گذاری می­ شود.

در مواردی که با زلزله­ های خفیف و یا متوسط روبرو هستیم، هدف از مقاوم­سازی، ایجاد مقاومت در ساختمان علاوه بر حفظ و سلامت انسانها، جلوگیری از آسیب و خسارات به اجزای سازه­ای است، و در مواردی که با زلزله ­های شدید روبرو هستیم حفاظت از جان انسانها و به حداقل رساندن تلفات انسانی و جلوگیری از شکست و تخریب کلی سازه می ­باشد. اهداف مقاوم­سازی و بهسازی لرزه­ای به عنوان یک پارامتر مهم در طراحی و مطالعات فنی در نظر گرفته می ­شود.

مقاوم سازی لرزه ای ساختمان بتنی

پیش از مقاوم­سازی و بهسازی لرزه­ای چه مواردی باید بررسی و مطالعه شود؟

پیش از اجرای مقاوم­سازی و بهسازی لرزه ای لازم است اقداماتی صورت گیرد که شامل:

· بررسی اسکلت سازه پیش از مقاوم­سازی و بهسازی

· تعیین لرزه­ خیزی و میزان خطر­پذیری سازه در منطقه مورد نظر

· ارزیابی و بررسی اولیه مقاومت لرزه ای ساختمان قبل از مقاوم­سازی

· تعیین هدف از انجام مقاوم­سازی و بهسازی لرزه ای ساختمان

· تعیین وضعیت ساختمان و میزان آسیب پذیری آن با گذر زمان

· بررسی محدودیت های اقتصادی تاثیرگذار در انتخاب روش مقاوم­سازی و بهسازی ساختمان

· انجام محاسبات و مطالعات جهت تعیین روش مقاوم­سازی

راهکار های بهسازی و مقاوم سازی ساختمان کدام است؟

راهکارهای زیر را می­ توان به صورت مستقل یا در ترکیب با یکدیگر جهت مقاوم­سازی و بهسازی ساختمان به کار گرفت:

· اصلاح موضعی اجزای سازه که دارای عملکرد نامناسبی در زلزله هستند؛

· حذف یا کاهش بی نظمی در ساختمان موجود

· تامین سختی جانبی لازم برای کل سازه

· تامین مقاومت لازم برای کل سازه

· کاهش جرم ساختمان

· به کارگیری سیستمهای جداساز لرزهای

· به کارگیری سیستمهای غیرفعال اتلاف انرژی

· تغییر کاربری ساختمان

مقاوم سازی تیر بتنی با الیاف کربن

روش­های اجرای مقاوم­سازی و بهسازی ­لرزه­ای

علم مقاوم­سازی و بهسازی لرز­ه­ای در کشورهای لرزه ­خیز همچون ایران در حال توسعه و پیشرفت ­می­باشد. از این رو نظام فنی و اجرای کشور در نشریه ۳۶۰- “دسـتورالعمل بهسازی لرزه ای ساختمانهای موجود” با اقتباس از مدارک معتبر بین المللی و تجربیات داخلی منتشر شده اسـت. علاوه بر این نشریات و دستورالعمل­های دیگری نیز جهت مقاوم­سازی سازه­های موجود منتشر شده است. روشهای مقاوم­سازی را بطور کلی می ­توان به دو دسته روش­های سنتی و متداول و روشهای نوین تقسیم بندی کرد. از روشهای ذکر شده و مورد استفاده در کشور می­ توان به موارد ذیل اشاره کرد:

· روش های ستنی و متداول: استفاده از ژاکت­های بتنی و یا فولادی و یا افزودن المان‌های باربر جانبی مثل بادبند و دیوار برشی به ساختمان

· روش­های نوین: استفاده از مصالح FRP ، جداسازه­های لرزه­ای، میراگرها، استفاده از مهاربند کمانش تاب

در واقع روش­های سنتی ایرادات زیادی دارند که محققین را براین داشت تا روشهای دیگری برای مقاوم­سازی سازه­ها ارائه دهند. از جمله ایرادات وارد به روش­های سنتی می ­توان به افزایش چشمگیر وزن ساختمان، که خود باعث بزرگتر شدن نیروی­ زلزله می­ شود، اشغال فضای زیاد که الزامات و زیبایی شناسی معماری را از بین می­ برد، صرفه هزینه زیاد، زمان­بر بودن مدت اجرا و غیرقابل بهره­ برداری بودن سازه در زمان اجرای مقاوم­سازی اشاره کرد.

اما در روشهای نوین همچون استفاده از الیاف کربن CFRP این ایرادات رفع شده و کاهش مدت زمان اجرا و مقرون بصرفه بودن جایگاه ویژه­ای نزد جامعه مهندسین پیدا کرده است.

شرکت مقاوم­سازی افزیر با دارا بودن کارشناسان مجرب و نخبه که بصورت تخصصی در بحث مقاوم­سازی و بهسازی­ لرزه­ای فعالت می­ کند، آماده است تا تجربیات و دانش فنی خود را در اختیار سازمان­ها و صنایع مختلف کشور قرار دهد تا بتوانیم گامی مهم و اساسی در بحث مقاوم­سازی سازه­های موجود و اعتلای صنعت ساختمان برداریم. برای این منظور کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند، به وب‌سایت شرکت مقاوم سازی افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + بیست =