کد خبر : 269589
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

پاتک شورای نگهبان به ناکارآمدی

پاتک شورای نگهبان به ناکارآمدی

یکی از اتفاقات کم سابقه ای که در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، رد صلاحیت چهرها از هر دو جناح بخصوص از اصلاح طلبان بود، برخی منتقد به شورای نگهبان شدند که با وجود رد صلاحیت هر شخص از طرفداران آن کاسته و شور و استقبال از انتخابات کاهش می یابد و از طرفی برخی از اقتدار و تصمیم درست شورای نگهبان نگاه مثبت داشتند.

به گزارش عصرقائم، کمتر از یک ماه به انتخابات مانده، انتخاباتی که سرنوشت ۴ سال مردم یک کشور تا حدود زیادی به ان وابسته است، بالاترین شخص در قویه مجریه به شمار می رود و  از این رو اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در تمام کشورها مهم تلقی می شود.

دست رد شورای نگهبان به بانیان موجود تیتری بود که خبرنگار فارس قبل از اعلام تایید صلاحیت های نامزدهای انتخابات زد و به اسامی تایید صلاحیت ها پرداخت و آغازی برای واکنش های موافق و مخالف بود، با وجودی که برخی ها گمان نمی کردند، چهرهایی غایب باشند، اما این ترکیب نهایی بود.

یکی از اتفاقات کم سابقه ای که در ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، رد صلاحیت چهرها از هر دو جناح بخصوص از اصلاح طلبان  بود، برخی منتقد به شورای نگهبان شدند که با وجود رد صلاحیت هر شخص از طرفداران آن کاسته و شور و استقبال از انتخابات کاهش می یابد و از طرفی برخی از اقتدار و تصمیم درست شورای نگهبان نگاه مثبت داشتند، در این گزارش به دور از نگاه حزبی و جریان های سیاسی سعی کردیم به تصمیم شورای نگهبان بپردازیم و کارشناسانه آن را بررسی کنیم.

محده جواد اکبرزاده، کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به واکنش منتقدان به رد صلاحیت ها گفت: با وجود این که برخی اعتقاد دارند شورای نگهبان باید به خاطر مشارکت بالای مردم در انتخابات تجدید نظری در رد صلاحیت ها کند، این به دور از وظیفه قانونی شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان نباید در تایید و رد نامزدها مسامحه کند، عنوان کرد: مردم به شورای نگهبان اعتماد دارند و اگر اشخاصی که صلاحیت کافی ندارند، بخاطر مصلحت تایید شوند، مردم دیگر اعتماد نخواهند داشت و این انتخابات را مهندسی شده می کند، از طرفی شورای نگهبان نباید دخالتی در شور و افزایش انتخابات داشته باشد، بلکه وظیفه اش این است قوانین را اجرا کند .

کارشناس علوم سیاسی از واکنش برخی اصلاح طلبان ابراز تعجب کرد و یاداور شد: اینکه با وجود شرایط کنونی اصلاح طلبان انتظار این را داشته باشند مجدد رای مردم را بدست بیاورند جای امیدواری نیست، عملکرد دولت اصلاحات جای دفاعی نگذاشته است و مردم از این وضعیت راضی نیستند.

وی ادامه داد:رقبایی که امروز منتقدان از آن حرف می زنند در جامعه محبوبتی ندارند که رقیب محسوب شوند و شور و هیجان خاصی به انتخابات دهند، مردم وضعیت اقتصاد کشور را نتیجه بی برنامگی این دولت می دانند و طبیعتا را کسانی که در این دولت نقش کلیدی داشتند نیز ناراضی باشند.

اکبرزاده تصریح کرد: مانند این است که اگر رئیس جمهور فعلی می توانست به صحنه انتخابات بازگردد، انتظار این را داشته باشد که رای مردم را دوباره از ان خود کند و تاثیر مثبت یا منفی در انتخابات بگذارد، حضور او در عرصه انتخابات با نبود او هیچ تاثیری در افزایش مشارکت مردمی نخواهد داشت.

وی افزایش مشارکت مردم را نتیجه مسئولیت پذیری جامعه خواند و اظهار کرد: خوشبختانه در انتخابات گذشته شاهد مشارکت بالای مردمی بودیم و این نشان حس مسئولیت مردم است، اینکه نسبت به جریانات سیاسی کشورمان بی تفاوت نباشیم .

دانشجوی دکتری روابط بین الملل تصمیم شورای نگهبان را این دوره را نشان قوت این نهاد دانست و بیان کرد: تصمیم قاطع شورای نگهبان در این دوره نشان از این بود که اشخاص با هر شاخصه و موقعیت سیاسی که دارند در مقابل قوانین یکسان هستند و استثنایی برای کسی وجود نخواهد داشت .

وی در پایان  تنها دلیل کم مشارکت مردمی را وضعیت اقتصادی و معیشت مردم خواند و خاطرنشان کرد: مردم از وضعیت اقتصادی موجود ناراضی هستند، قطعا اگر کاندیداها برنامه خوبی داشته باشند مردم نیز مشارکت بالایی در انتخابات خواهند داشت.

ریاست جمهور در انتخابات برای چهار سال انتخاب می شود، اما تاثیر عملکرد و رفتارهای او تا سالیان سال در جامعه اثر گذار است، اینکه بخاطر یه شخص یا حزبی خاص از رای دادن منصرف شویم در واقع به خودمان و فرزندانمان خیانت کردیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 − 2 =