کد خبر : 268505
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
-

هشدار وزیر خارجه نیوزیلند درباره بدتر شدن روابط کشورش با چین

هشدار وزیر خارجه نیوزیلند درباره بدتر شدن روابط کشورش با چین

وزیر خارجه نیوزیلند میگوید، کشورش ممکن است خودش را در قلب “طوفان” خشم چین بیابد و لازم است صادرکنندگان این کشور به سراغ تنوع بخشی به مقاصد صادراتشان به جهت تاب آوردن بدتر شدن روابط با پکن بروند.

به گزارش عصرقائم، نانایا ماهوتا، وزیر خارجه نیوزیلند در مصاحبه ای با گاردین در حالی این اظهار نظر را مطرح کرد که دولت کشورش با فشاری فزاینده به منظور اتخاذ موضعی قاطعتر در قبال موارد نقض حقوق بشر و سرکوبگری ها از سوی چین مواجه شده و این وضعیت باعث حساسیت پیدا کردن تبعات برای کشورهایی که خشم پکن را تحریک می کنند شده است.

کشور استرالیا، همسایه نیوزیلند، در یک جنگ تجاری در حال تعمیق با چین قرار دارد و ماهوتا این جنگ را مثل بودن در وسط طوفانی دانست که به آسانی می تواند نیوزیلند را هم درگیر سازد.

او بیان داشت: ما به وضوح نمی توانیم آنچه که در استرالیا در قبال روابط این کشور با چین رخ می دهد را نادیده بگیریم. و اگر آنها در برابر طوفان قرار گرفته اند ما باید به طرزی مشروع از خودمان درباره این که این طوفان کی به ما نزدیکتر خواهد شد بپرسیم.

این یکی از صادقانه ترین صحبتهای این وزیر دولت نیوزیلند درباره آسیب پذیری وابستگی تجاری کشورش به چین و یک سفارش روشن به صادرکنندگان داخلی کشورش درباره اینکه باید به اصطلاح برخی از تخم مرغهایشان را در سبدهای دیگر بگذارند محسوب می شود.

او پرسید: سیگنالی که من دارم به صادرکنندگان می فرستم این است که آنها لازم است با این پیش زمینه –کووید-۱۹، گسترده تر ساختن روابط در سراسر منطقه ما، و تبعات تعدیل کننده هر گونه رخداد چشمگیر در قبال چین – به فکر تنوع بخشیدن به کار خود باشند. آیا آنها می توانند در برابر تاثیرات تاب بیاوند؟

این در حالی است که چین عامل بیش از ۳۳ میلیارد دلار از مجموع تجارت نیوزیلند و حدود ۳۰ درصد از صادرات آن است.

نیوزیلند پیشتر با صدور بیانیه هایی به ابراز “نگرانی های شدید” خود درباره اقدامات چین در سین کیانگ و هنگ کنگ پرداخته اما این بیانیه ها لحنی ملایمتر از بیانیه های همپیمانان دیرینه نیوزیلند در ائتلاف اطلاعات به اصطلاح “پنج چشم” شامل انگلیس، آمریکا، کانادا و استرالیا داشته اند.

نیوزیلند به همراه استرالیا، از تحریمهای هماهنگ اعلام شده از سوی انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا به بهانه سوءاستفاده های رخ داده علیه اقلیت اویغور در چین استقبال کرده اما تحریمهایی از جانب خودش وضع نکرده است. ماه مه نیوزیلند از استفاده از لغت “نسل کشی” در قبال رخدادهای سین کیانگ چین پرهیز کرد و به جای آن از لفظ کلی “سوئاستفاده های حقوق بشری” استفاده کرد. ماهوتا می گوید نیوزیلند “از بابت حدومرز حقوقی بین المللی پیرامون نسل کشی، تا این حد پیش نرفت که رخدادهای سین کیانگ را نسل کشی بخواند”.

ماهوتا در ادامه این مصاحبه اظهار کرد: روشن بخواهیم بگوییم نیوزیلند برای روابط مربوط به ائتلاف “پنج چشم” ارزش قائل است. این ائتلاف یک چارچوب اطلاعاتی و امنیتی است که بر مبنای آن ما می توانیم با همپیمانان مورد اعتماد در قبال مسائل مشخص همکاری کنیم. اما جامعه حقوق بشری یک جامعه خیلی گسترده تر از آن است. ما لازم نداریم که ائتلاف پنج چشم به ما بگوید در قبال مسائل حقوق بشری کجا قرار بگیریم.

ماهوتا همچنین در پاسخ به سوالی درباره تفاوتها بین رویکرد کشورش با رویکرد استرالیا در قبال چین اظهار کرد، نمی خواهد “به اظهار نظر درباره رویکرد یک کشور دیگر در قبال روابط دوجانبه اش کشیده شود”. اما او تاکید کرد، ارتباط نیوزیلند با چین تغییر کرده و در طی زمان بلوغ یافته است.

وزیر خارجه نیوزیلند تاکید کرد: روابط با چین از سطح اولین ها فراتر رفته است و به سطح روابط در حال بلوغ رسیده است. ما اولین طرفی بودیم که یک توافق تجارت آزاد با چین کسب کردیم. و در این روابط ما می توانیم در قبال مسائلی که برای ما مهم هستند و همچنین در قبال مسائلی که باعث جدایی ما و اختلاف دیدگاه ما در قبال جهان با دیدگاه چین هستند، محترم، منسجم و قابل پیش بینی عمل کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =