کد خبر : 268583
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
-

صالحی: کار روابط عمومی با دل ها و ذهن هاست

صالحی: کار روابط عمومی با دل ها و ذهن هاست

مراسم بزرگداشت روز روابط عمومی با حضور دکتر علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از معاونین، مدیران کل، نمایندگان روابط عمومی های صنعت و دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان روز دوشنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۰ در سالن شهید شهریاری این سازمان برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، معاون رییس جمهور با تقدیر از مسئولان و کارکنان و فعالان حوزه دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی و بویژه تمامی پرسنل گمنامی که در سراسر صنعت هسته ای با جان و دل انجام وظیفه می کنند؛ به بحث روابط عمومی پرداخت و گفت: روابط عمومی دو وجه دارد، یکی وجه آگاهی رسانی آن است که اطلاعات درست را به مخاطب می رساند. وجه دیگر آن هم تألیف قلوب و فراهم نمودن زمینه تفاهم، هم افزائی و ایجاد همراهی است. کسی که در روابط عمومی کار می کند آگاهی بخش است و باید فضایی دوستانه و مودت آمیز را در محیطی که مسئول است برقرار کند.

وی با اشاره به آیه ۳۶ سوره مبارکه اسراء که می فرماید “از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.” گفت: روابط عمومی باید شرایطی را فراهم کند که مخاطبان نسبت به فعالیت ها و تلاش ها به درستی آگاه شوند تا در آن حوزه سخن نابجا و ناصحیح نگویند و اطلاعات درست را بازنشر دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر بستر فرهنگی آن را وجه مهمی خواند و گفت: عناصری که یک بستر فرهنگی را برای جامعه فراهم می کنند، دانش و آگاهی و دوری از جهل هستند که مورد آخر جامعه را به انحراف می کشاند. اگر مبنای فرهنگ آگاهی و دانش نباشد، یکی از ارکانش متزلزل است. لذا برای اینکه بتوانیم از فرهنگمان صیانت کنیم، لاجرم باید تمامی ارکان آن را پیاده کنیم که یکی از آنها اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است. اگر این را مبنای صحبت قرار بدهیم، در طول تاریخ ایران، عنصر اصلی قدرت این ملت فرهنگ سازی آن بوده است.

دکتر صالحی تصریح کرد: اگر آگاهی به فرهنگ تزریق شود، این ملت از هرگونه اخلال گری و مشکل آفرینی ها مصون خواهد ماند. بخشی از این مسئولیت بر عهده روابط عمومی هاست. روابط عمومی های ما خیلی تلاش می کنند، اما آنقدر شیپورهای باطل صدایش زیاد است که حرف حق شنیده نمی شود. روابط عمومی باید با اتخاذ تدابیر و ابتکاراتی این مانع را برطرف کند.

وی افزود: ما باید بتوانیم با اتخاذ شیوه های درست، پیام رسانی را عمیق تر و وسیع تر انجام دهیم. روابط عمومی باید از ابزار و فنون و تجهیزات ارتباطی جدید به نحو درست استفاده کند.

دکتر صالحی در پایان سخنانش ضمن تقدیر از کار حساس روابط عمومی ها، گفت: کار روابط عمومی سخت و از نوع نرم افزاری است. گاهی نرم افزار بسیار سخت تر از سخت افزار است. کار روابط عمومی با دل ها و ذهن هاست. این امر مسئله را خیلی سخت می کند.

بهروز کمالوندی، معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان در بخشی از این مراسم با اشاره به تاریخ روابط عمومی و مشارکت عموم مردم در تصمیم گیری ها در کنار مسئولین و نخبگان جامعه، اظهار داشت: روابط عمومی ها در طول زمان از حوزه اطلاع رسانی به تاثیرگذاری و همراه کردن عموم رسیده اند. دیپلماسی عمومی هم هدفش این است که عموم مخاطبان درون و برون سازمانی و مردم را با اهداف کلان سازمان همراه کند. تاثیر گذاری با عمل سرلوحه کار روابط عمومی هاست.

وی در ادامه گفت: در فضای سیاسی که هر کسی شیپوری دستش گرفته و در آن می دمد، تاثیرگذاری بسیار سخت است و صدای شما به سختی به گوش مردم می رسد. به عنوان مثال عده ای از تاثیر برجام در ایجاد هر مشکلی سخن می گویند و از روی بی انصافی و بدون توجه به واقعیت ها می خواهند بر افکار عمومی تاثیر دلخواهشان را بگذارند.

سخنگوی سازمان تصریح کرد: اگر بخواهیم تاثیرگذار باشیم نمی توانیم بدون یک روابط عمومی قوی این کار را انجام دهیم. الحمدلله سازمان با بضاعتی که دارد، در توضیح و اطلاع رسانی فعالیت ها برای افکار عمومی موفق بوده است. در عمل هم علیرغم بدگویی عده ای نسبت به توانمندی و کارآیی صنعت هسته ای طی ۸ سال گذشته، پس از تصویب قانون مجلس مشخص شد این صنعت ظرفیت های بالایی دارد. مهم این است که در جهت حق قرار بگیریم.

کمالوندی با تقدیر از فعالان حوزه دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی در مجموعه سازمان انرژی اتمی در انعکاس خوب فعالیت های مهم سازمان همچون کوانتوم، آب سنگین، لیزر و رادیودارو در جامعه گفت: ما نه می خواهیم تبلیغ کنیم و نه صرفاً اطلاع رسانی کنیم. بلکه می خواهیم تاثیری بگذاریم که با حق و حقیقت هم همراه باشد. تا اندازه ای هم در این امر موفق بودیم. در این فعالیت های رسانه ای بزرگنمایی نشد بلکه عین فعالیت های انجام شده و موفقیت ها منعکس شدند.

در بخشی از مراسم تندیسی به نمایندگان چهار روابط عمومی فعال تر در صنعت هسته ای اهداء شد و از تلاش های آنها در اطلاع رسانی دستاوردها و فعالیت های صنعت هسته ای و ارتقاء سرمایه اجتماعی سازمان تقدیر شد.

در بخش پایانی مراسم از چند فعالیت و موفقیت دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی از جمله طراحی جدید پورتال خارجی سازمان، تهیه و انتشار ویژه نامه “آفتاب نهان”، مجموعه سخنرانی ها، مصاحبه ها و … دکتر صالحی، معرفی آثار برگزیده جشنواره علمی، فرهنگی، رسانه ای صنعت هسته ای، گزارش عملکرد ۸ ساله معاونت امور بین الملل، حقوقی و مجلس و مجموعه سخنرانی ها، مصاحبه ها و … سخنگوی سازمان، با حضور دکتر صالحی و دیگر مدعوین مراسم رونمایی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت + 11 =