کد خبر : 268100
تاریخ انتشار : شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
-

انتقاد نخست‌وزیر سابق پاکستان از موضع جدید دهلی‌نو در قبال مساله فلسطین

انتقاد نخست‌وزیر سابق پاکستان از موضع جدید دهلی‌نو در قبال مساله فلسطین

“سلمان بشیر”، وزیر امور خارجه پیشین پاکستان نسبت به موضع سیاسی هند در قبال موضوع فلسطینیان، دیدگاهی انتقادی اتخاذ کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپوتنیک، هند به طور سنتی حامی مساله فلسطین و راه حل دو کشوری بوده و اولین کشور غیر عرب بوده است که سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) را به عنوان نمانیده قانونی فلسطینیان به رسمیت شناخت.

سلمان بشیر با توجه به تغییر رویکرد هند نسبت به فلسطین و نزدیکی بیشتر این کشور به اسرائیل اظهار کرد: هند کشور مستقلی است، با این حال همان‌طور که می‌بینیم هند سرمایه‌گذاری زیادی در ایجاد روابط نزدیک با اسرائیل کرده است.

این دیپلمات پیشکسوت پاکستانی، در گذشته به عنوان کمیساریای عالی سابق پاکستان در هند هم خدمت کرده است.

وی با اشاره به حمایت دهلی‌نو از آرمان فلسطین و راه حل دو-کشوری، گفت: “این اساساً پرسش یا انتخابی بین مصلحت و اصول است”. با این وجود، روابط دهلی نو با رژیم صهیونیستی از زمان به قدرت رسیدن “بهاراتیا جاناتا”، حزب نارندا مودی نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۴ رونق یافته است.

بسیاری از اعضای حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در خصومت‌های بین حماس و نیروهای رژیم صهیونیستی، صراحتاً از این رژیم حمایت کرده‌ و باعث تغییر تدریجی افکار عمومی هند به نفع آن شده‌اند. مرگ یک پرستار ۳۰ ساله هندی به نام “سومیا سانتوش” در ماه جاری بر اثر حمله موشکی در شهر “اشکلون” واقع در جنوب اراضی اشغالی نیز موجب ناراحتی هندی‌ها شد که باعث شد نتانیاهو هفته گذشته در نشستی با سفیران خارجی، این موضوع را به خانواده ملی هند تسلیت بگوید.

بشیر همچنین به تفات بین موضع سیاسی هند نسبت به فلسطینیان تحت دولت قبلی کنگره، در مقایسه با موضع فعلی این کشور تحت دولت بهاراتیا جاناتا اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر من موضع هند اکنون حساب‌شده‌ است. اما موضع پاکستان، به طور پیوسته اخلاقی بوده و این کشور حمایت دیپلماتیک خود را از آرمان فلسطین و قدس شریف، اعلام کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 20 =