کد خبر : 266807
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
-

فاجعه پلاسکو با این تجهیزات می‌توانست هرگز رخ ندهد

فاجعه پلاسکو با این تجهیزات می‌توانست هرگز رخ ندهد

در کنترل آتش‌سوزی‌ها زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر مامورین اطفاء یا سامانه‌های اطفاء حریق به موقع باخبر نشوند آتش گسترش پیدا کرده و کنترل و مهار آن نیز سخت‌تر می‌شود.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام آرات گروپ، به همین خاطر است که اعلام به موقع حریق در لحظات اولیه در کاهش خسارت‌ها نقش بسزایی دارد. آنچه تجربه نشان می‌دهد این است که بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در زمانی اتفاق می‌افتند که کسی در محل حضور ندارد و ساعت کاری به اتمام رسیده است. در برخی محل‌ها که امکان حضور دائمی افراد وجود ندارد باید از تجهیزات کشف و اعلام حریق استفاده شود. در این مطلب مدیرعامل مرکز اعلام حریق آرات گروپ درباره جدیدترین تجهیزات کشف حریق و برند اعلام حریق آریاک به سوالات زیر پاسخ دادند و حادثه پلاسکو را از دید یک کارشناس بررسی کرده است.

در مساله پلاسکو فقط موضوع تجهیزات هشدار حریق مطرح نبود!

رشد امکانات و تجهیزات کشف حریق، در سال‌های اخیر و پس از رخ دادن فاجعه پلاسکو قطعا خیره کننده بوده، اما در ماجرای پلاسکو موضوع صرفا اطلاع از بروز حریق نمی‌توانست مانع پیشروی آتش بشود. تا جایی که در گزارش سازمان آتش نشانی مطرح شد، این سازمان در اولین دقایق بروز حریق با تماس‌های مردمی و افراد داخل ساختمان در جریان حادثه شده‌اند و نیرو به منطقه اعزام کرده‌اند، اما با زبانه کشیدن به طبقات بالا، نیاز به تجهیزات پیشرفته و ماشین‌آلات قوی‌تر بوده که ماجرای زیرساخت های شهر تهران باعث طولانی شدن پروسه حضور آتش نشانان در محل حادثه می‌شود و فاجعه بالا می‌گیرد.

همکاران ما در داخل کشور اهمیت تجهیزات خاص کشف حریق را نمی‌دانند

علیرضا آذرنژاد  اعتقاد دارد که بعضی از فعالان بخش ساخت و ساز، و یا همکاران فعال در صنعت اعلان حریق تنها با تجهیزات عام کشف حریق آشنا هستند و از ویژگی‌های تجهیزات مدرن و جدید بعضا بی اطلاع هستند. او به طور مثال مصرف پایین تجهیزاتی مانند بیم دتکتور اعلام حریق را یکی از نشانه‌های ابتدایی بودن سواد فعالان این عرصه نسبت به تجهیزات خاص اعلام حریق می‌داند.

وی ابراز امیدواری کرد که قبل از بروز فجایعی بزرگتر، لزوم استفاده از تجهیزات با کاربردهای اختصاصی کشف حریق در ایران همه گیر شود تا ایمنی حداکثری ساختمان های تجاری و مسکونی ایران ایجاد گردد.

در نصب کاشف های حریق ملاحظات فنی بیشتر از خود تجهیزات اهمیت دارد

مدیرعامل مرکز اعلام حرق ارات  با تاکید بر اینکه مرکز اعلام حریق آرات بزودی در زمینه آموزش نصب سیستم‌های اعلان حریق هم ورود می‌کند افزود: محاسبات و ملاحظات نصب دتکتور در سیستم‌های کشف و اعلام حریق چیدمان و قرارگیری دتکتورهای اعلام حریق در سیستم‌های کشف و اعلام حریق برای هر طبقه باید مجزا و منظم باشد، طوری که کل محدوده‌ی مورد نظر را پوشش دهد. به همین خاطر باید تعداد دتکتورها بر اساس وسعت و خصوصیات منطقه‌ی تحت پوشش محاسبه و نحوه‌ی قرارگیری و چیدمان آنها مشخص شود. بعلاوه محدوده‌ی پوششی هر افشانه یک مخروط درنظر گرفته می‌شود و برای پوشش کامل هر منطقه باید به تعداد لازم دتکتور نصب شود. به طور کلی هیچ نقطه‌ی کوری در محدوده‌ی پوشش نباید وجود داشته باشد.

باید در هر منطقه بر اساس مبنای حریق دو نوع دتکتور نصب شود و از آنجایی که مساحت حفاظتی هر نوع دتکتور متفاوت است، این محاسبات برای هر یک جداگانه انجام می‌شود. در چیدمان دتکتورها نیز تناوب قرارگیری آنها در کل محدوده باید با نظم باشد. دتکتورهای غیرهم‌نوع بهتر است یکی در میان نصب شوند و بالطبع سامانه‌ی الکتریک و کابل‌کشی هر کدام از انواع دتکتورها نیز مجزا و متفاوت خواهد بود.

نمایندگی فروش تجهیزات کشف و اعلان حریق: مرکز اعلام حریق آرات

آذرنژاد در پایان از همکاران فعال در صنعت اعلان حریق دعوت کرد تا با جلوگیری از ترویج سیستم‌های کشف حریق غیر استاندارد و یا گران قیمت خارجی، با مصرف نمونه‌های با کیفیت ایرانی به تولید داخل کمک کنند.

وی افزود: مرکز اعلام حریق آرات با تکیه بر توان تولید داخل و برندهای اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر ایرانی بزودی برای تامین احتیاجات کشورهای منطقه اقدام می‌کند. مرکز اعلام حریق آرات یکی از مراکز معتبر عرضه تجهیزات اعلام حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی بوده و سال‌هاست به عنوان عاملیت و نمایندگی برندهای معتبر ایرانی فعالیت می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 + 5 =