کد خبر : 262711
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
-

نکات حقوقی رمالی و فال‌گیری

نکات حقوقی رمالی و فال‌گیری

از دیرباز بشر علاقه به پی بردن به اتفاقاتی داشته است که در آینده رخ خواهد افتاد. از همین رو به فال‌گیری روی آورده است و این نیاز خود را برطرف کرده است

به گزارش عصرقائم، بنا بر اعلام گروه حقوقی عدل جویان، رمالی و فال‌گیری در جرگه‌ی علوم غریبه میباشد که در کشور ایران تحصیل این علم ممنوع می باشد. اگرچه نمیتوان منکر علم‌ رمالی شد اما با این وجود ، رمالی و فال‌گیری از جمله رفتار نابه هنجاری است که از دیدگاه قالب افراد جامعه امری ناپسند بشمار میرود. افرادی در سطح جامعه هستند که رمالی را پیشه‌ی خود کرده‌اند و از این راه امرار معاش می کنند. در ادامه با توضیحات گروه حقوقی عدل جویان همراه باشید.

جرم نبودن رمالی و فال‌گیری :

در گذشته رمالی و فال‌گیری توسط قانونگذار جرم‌انگاری شده بود. طبق بند ۱۸ ماده ۳ آیین‌نامه امور خلافی مصوب سال ۱۳۲۴: کسانی که رمالی، جفر، تعبیر خواب، کف‌بینی، افسونگری، جادوگری، جن‌گیری، فالگیری، پیش‌گویی، چله‌نشینی، بخت‌گشایی و امثال آنها را وسیله معرکه یا دوره‌گردی قرار دهند یا با باز کردن دکان یا خانه اعمال مزبور را پیشه و وسیله کسب و استفاده خود قرار دهند، به حبس از ۷ روز تا ۱۰ روز حبس و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ ریال غرامت محکوم می‌شوند. اما مقرره‌ی مذکور نسخ شده و دیگر رمالی و فال‌گیری جرم نیست و کسانی که مبادرت به این اقدامات می کنند مجازات نخواهند شد.

رویه قضایی محاکم در خصوص رمالی و فال‌گیری :

به دلیل اینکه فرد رمال و فال‌گیر از نظر قانونگذار مجرم شناخته نمی شود، بنابراین دادسرا و دادگاه نمی تواند تحت عنوان رمالی و فال‌گیری فرد را تحت پیگرد قرار دهند اما دادستان و قاضی میتواند با توجه به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری مصوب سال ۱۳۶۷ ، مرتکب را به جرم کلاهبرداری محکوم کنند.

بدین شرح که شخص با توسل به وسایل متقلبانه، اقدام به تحصیل مال از فرد قربانی می کنند. کسانی که بدون تخصص در امر رمالی، خود را رمال معرفی کرده و فرد را از آینده واهی باخبر می کنند. بنابراین فرد رمال مرتکب جرم کلاهبرداری شده است و مجازات خواهد شد.

رمالی و فال‌گیری در فضای مجازی :

در خصوص رمالی و فال‌گیری تفاوتی نمی کند که بصورت حضوری به انجام رسیده باشد یا در بستر اینترنت و فضای مجازی اتفاق افتاده باشد.  فرد فال‌گیر تا زمانی که در قبال عملی که انجام داده، وجهی دریافت نکرده باشد، مشمول هیچ جرمی نخواهد شد اما به محض وصول مبلغی، جرم کلاهبرداری تحقق پیدا می کند.

مجازات رمال و فال‌گیر :

فرد رمال و فال‌گیر علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، به حبس از ۱ تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود. بنابراین فرد رمال در حکم فرد کلاهبردار است .

الزام جرم‌انگاری مستقل در خصوص رمالی و فال‌گیری:

به نظر می رسد که  اکثر افراد بدون هیچ تخصصی و با سوءاستفاده، اقدام به اخذ مبالغ هنگفتی می کنند، قانونگذار محترم باید در این زمینه ورود پیدا کرده و رمالی و فال‌گیری را بعنوان جرمی مستقل در نظر بگیرد؛ زیرا رمالی و فال‌گیری زمینه‌ساز بسیاری از جرایم مانند سرقت، تجاوز به عنف و قتل خواهد شد.

گروه حقوقی عدل جویان، آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی به صورت حضوری و تلفنی به هموطنان عزیز می باشد. جهت دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۴۳۸۶۵۸۱ تماس گرفته و یا به وب سایت adljooyan.com مراجعه نمایید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − دوازده =