کد خبر : 262623
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
-

اثبات مالکیت در قانون ایران

اثبات مالکیت در قانون ایران

مالکیت یک امتیاز بسیار فوق‌العاده‌ای است که قانونگذار به افراد جامعه اعطاء کرده و درباره‌ی آن چنین فرموده است که هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد و هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی توان بیرون کرد مگر به حکم قانون.

به گزارش عصرقائم، بنا به اعلام سایت وکیل نادری،  طرح دعوا در خصوص اثبات مالکیت به تبع پر ارزش بودن تاسیس مالکیت، دعوایی مهم و قابل توجهی می باشد که همواره مورد توجه حقوقدانان بوده است.

اماره تصرف در ارتباط با اثبات مالکیت :

زمانی که شخصی بر مال منقول یا مال غیرمنقولی، مالکانه تصرف دارد، نشانه‌ای بر مالک بودن شخص است و کسی که مدعی خلاف اماره است، بار اثبات دعوا برعهده او می باشد.

اماره تصرف یا قاعده ید دارای شرایطی است که عبارتند از شخصی که مال در ید اوست با قصد و عقیده مالک بودن تحت تصرف داشته باشد و شرط دیگر اینکه اگر ثابت شود که به سبب غیرقانونی به او منتقل شده باشد، باعث خدشه‌دار شدن اماره تصرف می باشد.

سند عادی و سند رسمی در دعوای اثبات مالکیت:

اگر قرارداد بیع مال غیرمنقولی که سند رسمی دارد، بوسیله مبایعه‌نامه بین فروشنده و خریدار منعقد شود ولی فروشنده علیرغم اینکه خریدار تمام ثمن را پرداخته است، از تحویل ملک خودداری کند، فرد خریدار برای تصاحب مال  نمی تواند اقدام به ارائه دعوای اثبات مالکیت در محاکم کند؛ زیرا سند عادی تاب مقاومت در برابر سند رسمی نخواهد داشت و با قرار عدم استماع دعوا یا رد دعوا مواجه خواهد شد.

بنابراین فردی که سند عادی دارد نمی تواند در مراجع قضایی اقامه دعوای اثبات مالکیت برای ملک دارای سند رسمی کند. شخص می تواند برای احقاق حق اقدام به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی کند.

ورثه و اثبات مالکیت:

مالک شدن شخص وارث بر اموال مورث از دو حالت خارج نیست: یا از طریق ارث یا از طریق وصیت. اگر مالکیت وارث مورد تعرض قرار بگیرد، می تواند با ارائه گواهی انحصار وراثت در دادگاه به مالکیت خود برسد اما اگر مالکیت وارث فراتر از ارث باشد و معتقد باشد که مورث بوسیله وصیتی اضافه بر حق قانونی او ملکی را برای او اختصاص داده است، وارث علاوه بر ارائه گواهی انحصار وراثت به دادگاه، وصیتی که حاکی از مالکیت اوست باید به دادگاه تقدیم کند.

رای وحدت رویه در خصوص اثبات مالکیت:

طبق رای وحدت رویه شماره ۶۷۲ مورخ ۱۳۸۳/۱۰/۰۱ که از سوی هیات عمومی دیوان عالی کشور صادر شده است، خلع ید بر اموال غیرمنقول فرع بر مالکیت است. بنابراین طرح دعوای خلع ید از زمین قبل از احراز و اثبات مالکیت قابل استماع نیست.

علاوه بر رای مطروحه، در دعاوی تصرف نیز اگر فرد در حین دادرسی سند مالکیت خویش را ارائه دهد، دلیل بر سبق تصرف و استفاده از حق است و همچنین اگر فرد در محاکم اقدام به طرح دعوای اثبات مالکیت کند، نمی تواند نسبت به تصرف عدوانی و ممانعت از حق طرح دعوا نماید.

استفاده از وکیل در پرونده های اثبات مالکیت

بدیهی است، استفاده از وکیل ملکی متخصص و کاربلد در پرونده های اثبات مالکیت، به دلیل اشراف داشتن وکلا به قوانین ثبتی و ملکی، کمک زیادی به حل پرونده کرده و باعث کسب نتایج بهتری در این زمینه نیز خواهد شد. پوریا نادری، مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری، یکی از بهترین وکلای ملکی در تهران جهت پیگیری پرونده های اثبات مالکیت می باشد، جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره : ۰۹۱۲۴۲۳۰۹۵۲ و یا به وب سایت :  vakilnaderi.com  مراجعه نمایید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − سه =