کد خبر : 261761
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
-

پیراهن آبی‌های میانمار برای آزادی بازداشتی‌ها و علیه خونتا دست به اعتراض زدند

پیراهن آبی‌های میانمار برای آزادی بازداشتی‌ها و علیه خونتا دست به اعتراض زدند

فعالان ضد کودتای میانمار امروز (چهارشنبه) با هدف آزادی زندانیان بازداشتی از سوی خونتا و در حالی دست به اعتراض زدند که دولت نظامی اعلام کرده یک دولت متحد ملی که از سوی اپوزیسیون تشکیل شده، غیر قانونی است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، میانمار از اول فوریه سال جاری میلادی و همزمان با وقوع کودتا علیه دولت مدنی این کشور در بحران به سر می‌برد.

انجمن کمک رسان زندانیان سیاسی می‌گوید از زمان وقوع کودتا ۷۳۸ تن توسط نیروهای امنیتی میانمار کشته شده و ۳۳۰۰ تن دیگر نیز اکنون در بازداشت به سر می‌برند در حالی که ۲۰ تن از آنها به مرگ محکوم شده‌اند.

رهبر اعتراضات میانمار اعلام کرده است، لطفا صدای خود را به گوش جهانیان برسانید و آزادی تمام افرادی را که به صورت ناعادلانه و توسط نیروهای امنیتی خونتا بازداشت شده‌اند، بخواهید.

همچنین امروز مردم تصاویری را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند که در آن معترضان لباس‌های آبی به تن داشتند و پلاکاردهایی را در دست داشتند که اسم یکی از افراد بازداشتی بر روی آن نوشته شده بود.

پیراهن آبی‌ها برای ادای احترام به “وین تین” فعال حامی دموکراسی در خیابان‌های میانمار آمدند که توسط توسط ارتش برای ۱۹ سال در زندان به سر برد و در آخر هم ۲۱ آوریل ۲۰۱۴ مرد. وی هنگامی که آزاد شده بود و پیش از مرگش متعهد شده بوده تا زمانی که تمامی زندانیان سیاسی از زندان آزاد شوند، پیراهن آبی به تن کند.

خونتای میانمار از زمان کودتا هزاران تن را آزاد کرده اما اعتراضات کم نشده است.

همچنین شبکه تلویزیونی مورد حمایت ارتش میانمار روز سه شنبه اعلام کرد که وزارت امنیت داخلی گفته است که “دولت متحد ملی” که توسط اپوزیسیون خونتا تشکیل شده، غیرقانونی است. سیاستمداران حامی دموکراسی از جمله اعضای اخراج شده پارلمان روز جمعه اعلام کردند که تشکیل این دولت متحد ملی شامل آنگ سان سوچی رهبر دوفاکتوی میانمار نیز می‌شود که اکنون در بازداشت است.

دولت متحد ملی همچنین اعلام کرده است که اختیار مشروع دارد و خواستار به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌الملل است. این دولت همچنین خواستار دعوت برای شرکت در نشست روز شنبه اندونزی برای بررسی بحران میانمار است که به میزبانی آ.سه.آن برگزار می‌شود.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که آ.سه.آن متشکل از میانمار باید سریع‌تر دعوت خود را از “مین آنگ هلیانگ”، رهبر خونتا پس بگیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − شش =