کد خبر : 261537
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
-

گزارشگران بدون مرز: آزادی رسانه در دوران کرونا تحت فشار است

گزارشگران بدون مرز: آزادی رسانه در دوران کرونا تحت فشار است

در گزارش جدید گزارشگران بدون مرز آمده، با وجود آنکه آزادی رسانه‌ها در سراسر جهان در جریان پاندمی کرونا محدود شده، روزنامه‌نگاری همچنان به عنوان ابزاری علیه اطلاع رسانی نادرست کاربرد دارد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، در گزارش گزارشگران بدون مرز که امروز (سه شنبه) منتشر شد، آمده که پاندمی کرونا باعث افزایش سرکوب و حمله علیه خبرنگاران در سراسر جهان شده است.

گزارش گیری درباره وضعیت کرونا در کشورهای سراسر جهان محدود شده است. در برخی از کشورها همچنین دولت‌ها از این بحران برای شدیدتر کردن سرکوب علیه رسانه استفاده می‌کنند و دیگر کشورها چون آلمان حملات علیه خبرنگاران را افزایش داده‌اند.

“کریستیان میهر”، مدیر اجرایی گزارشگران بدون مرز در آلمان گفت: پاندمی کرونا رویکردهای سرکوب‌گرانه را در سراسر جهان تقویت و تثبیت کرده است.

اما خبرنگاران در به چالش کشیدن اطلاعات نادرستی که توسط رهبرانی چون دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل و نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا گسترش می‌یابند، نقش حساسی ایفا کرده‌اند.

مدیر اجرایی گزارشگران بدون مرز در آلمان گفت: خبرنگاری مستقل یک ابزار موثر واحد در مقابله با پاندمی اطلاع رسانی نادرست است.

آزادی رسانه در اروپا آسیب دیده است

اگرچه کشورهای اروپایی در شاخص آزادی رسانه‌ای جهانی ۲۰۲۱ هفت تا از ۱۰ کشور در بالای لیست ارائه شده گزارشگران بدون مرز را تشکیل می‌دهند اما در این گزارش همچنین آمده که تنها سه کشور در راس این هرم یعنی نروژ، فنلاند و سوئد به صورت کامل و مناسب از آزادی رسانه‌ای حفاظت می‌کنند.

در این گزارش همچنین دولت انگلیس بابت نحوه رسیدگی به جولیان آسانژ، موسس وبسایت افشاگر ویکی لیکس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و دو جایگاه سقوط کرده است.

مدیر اجرایی گزارشگران بدون مرز در آلمان درباره انگلیس گفت: جایگاه سی و سوم موقعیت خوبی نیست.

این گزارش همچنین یونان و اسپانیا را بابت تلاش‌هایشان در محدود کردن گزارش‌ها درباره مهاجران و همچنین تصمیم سیاسی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان را در سرکوب و خاموش کردن آزادی بیان و رسانه‌ای محکوم کرده است.

در آلمان هم حوادث بسیاری که در آنها خبرنگاران در اعتراضات ضد قرنطینه با تئوری‌های توطئه مورد حمله قرار گرفتند، باعث نزول دو پله‌ای جایگاه این کشور به رتبه سیزدهم شده است.

موقعیت خطرناک برای خبرنگاران در سراسر جهان

جای تعجب نیست که بلاروس در جایگاه بسیار ضعیفی در این گزارش قرار گیرد. بیش از ۴۰۰ خبرنگار تا پایان سال گذشته میلادی در این کشور دستگیر شدند.

محدودیت‌های این کشور شرق اروپا علیه آزادی رسانه‌ای، این کشور را به یکی از کشورها با بدترین آمار و رتبه در این لیست تبدیل کرده و جایگاه بلاروس ۱۵۸ از ۱۸۰ کشور است.

روسیه، همسایه بلاروس با وضعیت بهتر در رده ۱۵۰ قرار دارد.

کشورهای آفریقایی آمار بدی دارند و اریتره بدترین جایگاه را از نظر جهانی دارد. در این قاره به نظر می‌رسد که این کشور خطرناک‌ترین مکان برای خبرنگاران است.

برخی از کشورها نیز به بهبود اوضاع خود رسیدگی کرده‌اند. به عنوان مثال، بروندی با ۱۳ پله صعود به رتبه ۱۴۷ رسیده چون چندین خبرنگار را که به صورت خودسرانه دستگیر شده بودند، آزاد کرده است.

گزارشگران بدون مرز هم‌چنین اعلام کرده روزنامه‌نگاری در ۱۳۰ کشور یعنی ۷۳ درصد کل کشورهای جهان، “به طور کامل یا نسبی مختل شده است”.

سال گذشته نیز این نهاد هشدار داده بود که کرونا آزادی رسانه‌ها را بیش از پیش تهدید کرده است.

کشورهای پیشرو در رده بندی جهانی ۲۰۲۱

در این گزارش برای پنجمین سال پیاپی نروژ با آنکه رسانه‌ها از تنگناهایی در دسترسی به اطلاعات درباره همه‌گیری کرونا انتقاد داشتند، اما رتبه نخست رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ماند، فنلاند در رده دوم قرار گرفت و سوئد رده سوم را به دست آورد.

بدین ترتیب وضعیت آزادی رسانه‌ها در مجموع در شمال اروپا بهتر از نقاط دیگر جهان توصیف شده است.

بنابر نقشه تازه گزارش‌گران بدون مرز تنها ۱۲ کشور از ۱۸۰ کشور جهان یعنی ۷٪ (یک درصد کمتر از سال گذشته) می‌توانند از داشتن زیستگاهی مساعد برای اطلاع رسانی خرسند باشند.

در این رده بندی آمریکا نیز در رتبه ۴۴ قرار گرفته است.

در این رده بندی برزیل نیز با چهار پله سقوط به رده ۱۱۱ نزول یافته است. گزارش‌گران بدون مرز، توهین، بدنام کردن، تحقیر سازماندهی شده روزنامه‌نگاران را در برزیل به عنوان روشی مرسوم برای ژائیر بولسونارو، رییس جمهوری و افراد خانواده و نزدیکانش معرفی کرده‌ است.

در انتهای فهرست یاد شده چین با رتبه ۱۷۷، ترکمنستان ۱۷۸، کره شمالی ۱۷۹ و اریتره در جایگاه ۱۸۰ قرار دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × چهار =