کد خبر : 261542
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

تبدیل شدن به قطب تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه حوزه روان و آموزش از اهداف مرکز نوآوری بهداشت روان

تبدیل شدن به قطب تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه حوزه روان و آموزش از اهداف مرکز نوآوری بهداشت روان

مسئول مرکز نوآوری دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با بیان این که در نظر است با برگزاری رویدادهای کشوری بتوان این مرکز نوآوری را به قطبی در کشور برای راه‌اندازی و تجاری‌سازی ایده‌های حوزه روان و آموزش تبدیل کرد، گفت: استقرار بیش از هشت تیم استارت‌آپی در حوزه سلامت روان و آموزش با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان که بتوانند تحولی در این حوزه ایجاد کنند، از اهداف آتی این مرکز خواهد بود.

به گزارش عصرقائم، دکتر زهرا نقش، درباه اهداف و رویکردهای ایجاد مراکز نوآوری گفت: تبدیل ایده‌های نوآورانه به محصول و همیاری با دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و استادان برای تجاری‌سازی ایده‌ها از جمله مهمترین اهدافی هستند که مراکز نوآوری و به‌ویژه مراکز مستقر در دانشگاه‌ها پیگیری می‌کنند. مرکز نوآوری دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز در صدد است تا با تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه حوزه روان‌شناسی و علوم تربیتی، گامی مؤثر در رفع نیازهای جامعه بردارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بسیاری از بیاناتشان همواره تأکید بر اهمیت حوزه علوم انسانی داشتند و قاعدتاً حوزه روان‌شناسی و علوم تربیتی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. باید گفت دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به‌عنوان یک دانشکده پیشرو، باید علاوه بر توسعه گستره مرزهای دانش در این حوزه، به گسترش رویکردهای نوین خدمات‌رسانی به آحاد مردم نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود توجه کند. لذا، ایده تأسیس این مرکز از ابتدای سال ۹۸ مطرح و در آذرماه همان سال اولین استارت‌آپ ویکند کسب و کارهای حوزه روان‌شناسی و علوم تربیتی با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه برگزار شد.

مسئول مرکز نوآوری دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تصریح کرد: درخواست و مراجعه متعدد از سوی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان برای تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و یا مشاوره برای توسعه این ایده‌ها که بعضاً در رفع نیازهای مهم جامعه کاربرد دارند، منجر شد تا مدیران دانشکده با امکان‌سنجی و بررسی سطح ایده‌ها، این مرکز نوآوری را با هدف اصلی شتابدهی و تجاری‌سازی ایده‌های حوزه آموزش و روان‌شناسی راه‌اندازی کنند. در این فرصت از تلاش‌های رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی قدردانی می‌کنم، با حمایت‌های ویژه ایشان توانستیم در این زمینه گام‌های مؤثری برداریم.

استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این مرکز، با تمام توان و با بهره از تجربه‌های استادان حوزه روان‌شناسی و همچنین متخصصان حوزه توسعه کسب و کار سعی در ملموس کردن این نوع خدمات که اتفاقاً در جامعه کمبود آن به شدت احساس می‌شود، دارد. البته افزون‌بر مقوله سلامت و بهداشت روان که یکی از مهمترین حوزه‌های مورد توجه در این مرکز نوآوری است، رویکردهای مهم دیگری نیز از جمله مسائل کسب و کارهای حوزه آموزش که طیف گسترده‌ای از کسب و کارها را شامل می‌شود، تحت پوشش و حمایت این مرکز خواهند بود.

دکتر نقش تصریح کرد: استقرار بیش از هشت تیم استارت‌آپی در حوزه سلامت روان و آموزش با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان که بتوانند تحولی در این حوزه ایجاد کنند، از اهداف آتی این مرکز خواهد بود. همچنین در نظر است تا با برگزاری رویدادهای کشوری بتوان این مرکز نوآوری را به قطبی در کشور برای راه‌اندازی و تجاری‌سازی ایده‌های حوزه روان و آموزش تبدیل کرد. به لطف خدا و تلاش همکاران در صدد هستیم پس از ثبات و استقرار این مرکز فازهای ۲ و ۳ آن را نیز در مکان‌های دیگر دانشکده برای خدمت‌رسانی بهتر به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان راه‌اندازی کنیم.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، از اهداف کلان برنامه‌های حمایتی پارک علم و فناوری می‌توان به افزایش ثروت در جامعه و درآمد ناخالص ملی از طریق کسب و کارهای فناور، حمایت از ایده‌های فناورانه بازارپسند برای تبدیل شدن به کسب و کار، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، پرورش کارآفرینان از میان صاحبان ایده، جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت کاربردی شدن و بازار هدف و افزایش تعداد شرکت‌های زایشی دانشگاه تهران اشاره کرد. بر این اساس، مراکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کنار سایر واحدهای پارک جهت تحقق مأموریت پارک علم و فناوری فعالیت دارند.

در این راستا، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاکنون ۹ مرکز نوآوری «دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر» حوزه تخصصی «کلیه رشته‌های فنی»، «پردیس کیش» حوزه تخصصی«IOT، هوش مصنوعی و بیگ دیتا»، «دانشکده جغرافیا» حوزه تخصصی «جغرافیا»، «کارولوکس دانشکده فنی» حوزه تخصصی «تمامی رشته‌های فنی»، «پردیس کشاورزی و منابع طبیعی» حوزه تخصصی «کشاورزی»، «پردیس ابوریحان» حوزه تخصصی «گیاهان دارویی»، «دانشکده فنی فومن» حوزه تخصصی «شیمی»، «دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی» حوزه تخصصی«سلامت و بهداشت روان» و«کوی دانشگاه تهران» حوزه تخصصی «loT-AL-IIo» را راه‌اندازی کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =