کد خبر : 260159
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
-

واکنش‌ها به طرح ژاپن برای رهاسازی آب‌های آلوده تاسیسات فوکوشیما

واکنش‌ها به طرح ژاپن برای رهاسازی آب‌های آلوده تاسیسات فوکوشیما

در پی اعلام برنامه دولت ژاپن به منظور ریختن حجم زیادی از آبهای آلوده انباشت در نیروگاه هسته ای تخریب شده فوکوشیما بعد از پالایش و رقیق سازی، طرفها و کشورهای مختلف واکنشهایی از سر اعتراض یا تایید به این برنامه توکیو نشان دادند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، کره جنوبی امروز سه شنبه اقدام به احضار سفیر ژاپن در این کشور به منظور اعتراض به این برنامه توکیو کرد. همچنین چین نیز با ابراز مخالفت شدید با این برنامه واکنش نشان داد و همسایگان ژاپن در آسیا به همراه آمریکا و شرکای دیگر نیز واکنشهایی داشتند.

ژاپن پیش از این نیز روابطی پرتنش با چین و کره جنوبی از بابت یک سری اختلافات تاریخی و ارضی داشته است.

کو یون چئول، مسئول دفتر هماهنگی سیاسی دولت کره جنوبی اظهار کرد: دولت ما به ابراز تاسف عمیق خود از بابت این تصمیم پرداخته و همه اقدامات لازم را در حالی که امنیت شهروندانمان را در اولویت نخست قرار می دهد اتخاذ خواهد کرد.

او ادامه داد: این تصمیم هرگز قابل قبول نبوده و نه فقط باعث خطر برای ایمنی و محیط دریایی کشورهای همسایه می شود، بلکه همچنین به صورت یکجانبه و بدون رایزنی کافی با کشور ما که نزدیک ترین همسایه به ژاپن است، اتخاذ شده است.

او ادامه داد: ما قویا از ژاپن می خواهیم اقداماتی ملموس را به منظور تضمین ایمنی شهروندان ما اتخاذ کرده و جلوی وارد آمدن هر گونه آسیب به محیط دریایی را بگیرد. در درجه بعد ما نگرانی های دولتمان را به جامعه بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ خواهیم کرد و از آن خواهیم خواست که به دنبال اطلاعات شفاف و بازرسی های بین المللی در ارتباط با کلیت پروسه مدیریت آب آلوده باشد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرد، وزارت امور خارجه این کشور امروز کویچی آیبوشی، سفیر ژاپن را از بابت تصمیم توکیو برای تخلیه آبهای آلوده نیروگاه هسته ای مخروبه فوکوشیما به دریا احضار کرده است.

به نوشته یونهاپ، چوی جونگ مون، معاون دوم وزیر امور خارجه کره جنوبی با آیبوشی در سئول دیدار کرده و به او ضمن اعلام اعتراض، مراتب تاسف کشورش را از بابت فقدان رایزنی توکیو به کره جنوبی و دیگر کشورهای همسایه بر سر این تصمیم اعلام داشت.

بر اساس این گزارش چوی بیان کرد: موضع ما این است که تصمیم در این مورد نباید تا زمانی که یک ارزیابی واضح درباره تاثیر احتمالی این اقدام بر سلامت مردم و محیط دریایی انجام بگیرد اتخاذ شود.

آیبوشی نیز اظهار کرد، ژاپن از نگرانی های همسایه هایش آگاه است اما تاکید مجدد کرد که رهاسازی این آبها آسیبی به اقیانوس نخواهد زد.

همچنین وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد: ژاپن به رغم تردیدها و مخالفتهای داخلی و خارجی به صورت یکجانبه تصمیم به انتشار آبهای فاضلاب هسته ای فوکوشیما به دریا قبل از به کار بستن همه راه های ایمن خلاصی از آنها بدون مشورت کامل با کشورهای همسایه و جامعه بین المللی گرفته است. این اقدام شدیدا غیرمسئولانه بوده و به شکل جدی به سلامت و ایمنی عمومی بین المللی و منافع حیاتی مربوط کشورهای همسایه آسیب وارد خواهد کرد.

ما قویا از طرف ژاپنی میخواهیم با مسئولیت خود مواجه شود، از علم و دانش پیروی کند، وظایف بین المللی خود را اجرا کند و به طور مناسب به نگرانی های جدی جامعه بین المللی، کشورهای همسایه و مردم خودش پاسخ دهد.

همچنین جوآن ئو، سخنگوی وزارت خارجه تایوان بیان داشت: وزارت خارجه تایوان به ابراز نگرانی های ما به ژاپن در آینده ادامه خواهد داد و از نزدیک تحولات مربوطه را در این موضوع رصد خواهد کرد. دولت ژاپن قبل از اتخاذ تصمیم رسمی به ما اطلاع رسانی کرده و وعده داده از خط مشی های کمیسیون بین المللی محافظت رادیولوژیکی برای رقیق و فیلتر و تصفیه سازی قبل از تخلیه آبها تبعیت کند و به ارائه اطلاعات به جامعه بین المللی ادامه دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش خود گفت: در این وضعیت منحصر به فرد و چالش برانگیز، ژاپن به سنجش گزینه ها و تاثیرات پرداخته، درباره تصمیمش شفاف بوده و به نظر می رسد مطابق با استانداردهای ایمنی هسته ای قابل قبول در جهان تصمیم گرفته است. ما مشتاق به تداوم همکاری و ارتباط دولت ژاپن همچنان که تاثیر این رویکرد را رصد می کند هستیم.

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه ای ایمیلی گفت: تصمیم امروز دولت ژاپن نقطه عطفی است که راه را برای پیشرفت مداوم در زمینه انحلال نیروگاه هسته ای فوکوشیما داییچی هموار خواهد ساخت. مخازن آب حجم وسیعی از مناطق آن سایت را اشغال کرده اند و مدیریت آب از جمله با تخلیه آب تصفیه شده به شیوه ای امن و شفاف با مشارکت همه صاحبان منافع دارای اهمیت کلیدی برای دوام فعالیتهای مربوط به انحلال هستند. تصمیم دولت ژاپن هم راستا با عرف جهانی است حتی با وجود اینکه حجم زیاد آب در نیروگاه فوکوشیما آن را تبدیل به یک مورد منحصر به فرد و پیچیده کند. ما همکاری نزدیکی با ژاپن چه قبل، چه در جریان و چه بعد از تخلیه آبها خواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =