کد خبر : 260180
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
-

درخواست جدید مصر از سازمان ملل و شورای امنیت درباره سد النهضه

درخواست جدید مصر از سازمان ملل و شورای امنیت درباره سد النهضه

وزیر خارجه مصر امروز، سه‌شنبه تحولات پرونده سد النهضه اتیوپی را با دبیرکل سازمان ملل مطرح کرد.

به گزارش عصرقائم ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بر مواضع ثابت مصر و لزوم دستیابی به توافق قانونی الزام آور درباره آب‌گیری و فعال سازی سد النهضه تاکید کرد.

او همچنین گفت: گام‌های یک‌جانبه اتیوپی در مرحله دوم آب‌گیری بدن دستیابی به توافق با سودان و مصر و تاثیراتی که بر منطقه و امنیت آن می‌گذارد، ادامه دارند.

شکری بر اهمیت نقش سازمان ملل و سیستم‌های آن در جهت ازسرگیری مذاکرات و دستیابی به توافق مورد نظر و ایجاد حمایت از اتحادیه آفریقا در این باره تاکید کرد.

او پیام‌هایی را به دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل فرستاد و درخواست تعمیم آن را به عنوان سند رسمی در زمینه شرح ابعاد پرونده سد النهضه، مراحل مذاکرات مختلف آن و آخرین رویدادهای سد مطرح کرد.

مذاکرات سد النهضه که در پایتخت کنگو برگزار شده بود، در دستیابی سه کشور سودان، مصر و اتیوپی درخصوص سازوکار آب‌گیری و فعال سازی سد موفق نبود.

سد النهضه (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تأمین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =