کد خبر : 259871
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

درخواست آنگ سان سوچی از دادگاه میانمار برای دیدار حضوری با وکلایش

درخواست آنگ سان سوچی از دادگاه میانمار برای دیدار حضوری با وکلایش

رهبر بازداشت شده دولت میانمار امروز دوشنبه در جریان شرکت از راه ویدیوکنفرانس در جلسه دادرسی دادگاهش، از این دادگاه خواست به او اجازه ملاقات حضوری با وکلایش را بدهد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگ سان سوچی، رهبر بازداشت شده دولت میانمار با اتهاماتی از سوی خونتای نظامی حاکم بر این کشور مواجه شده که ممکن است سالها حبس را برای او در پی داشته باشد.

او به عنوان قهرمان چند دهه نزاع با حاکمیت نظامی در کشورش در حالی در جلسه دادرسی شرکت کرد که حامیانش از مردم خواستند تا مخالفتشان را با کودتای اول فوریه گذشته میانمار در طی تعطیلات سنتی سال نوی این کشور عمدتا بودایی، نشان دهند.

سوچی ۷۵ ساله در سال ۱۹۹۱ از بابت تلاشهایش برای ایجاد دموکراسی در میانمار برنده جایزه صلح نوبل شد و از زمان وقوع کودتای اول فوریه گذشته در بازداشت به سر برده است. او با اتهامات مختلفی از جمله نقض یک قانون مربوط به اسرار رسمی متعلق به دوران استعمار در این کشورش که می‌تواند ۱۴ سال حبس را برای او در پی داشته باشد، مواجه شده است.

او تنها اجازه پیدا کرده با وکلایش از طریق ویدیو کنفرانس و با حضور مقامهای امنیتی صحبت داشته باشد و مشخص نیست آیا او از ناآرامی‌های خونین رخ داده در کشورش از زمان تصاحب قدرت از سوی ارتش مطلع است یا خیر.

مین مین سوئه، یک وکیل سوچی خطاب به رویترز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تیم حقوقی وی توانسته است با او درباره اعتراضات این کشور صحبت کند، اظهار کرد: خیر ما نتوانسته‌ایم. ما تنها توانستیم درباره مسائل حقوقی صحبت داشته باشیم.

این وکیل گفت، سوچی در ضمن تکرار درخواستش برای دیدار رو در رو با وکلایش سالم به نظر می‌رسید. جلسه دادرسی بعدی در تاریخ ۲۶ آوریل است.

سوچی علاوه بر اتهام مربوط به نقض اسرار رسمی، از بابت مالکیت غیرقانونی دستگاه‌های بی سیم و نقض پروتکلهای مربوط به مقابله با شیوع کروناویروس نیز متهم شده است. او همچنین از سوی شورای نظامی حاکم بر میانمار به ارتشاء نیز متهم شده است.

وکلای او می‌گویند، اتهامات مطرح شده علیه او ساختگی هستند و آنها اتهام ارتشا علیه او را مضحک می‌دانند.

مین مین سوئه تاکید کرد، روز دوشنبه یک شکایت دیگر علیه او در ارتباط با قوانین مربوط به کروناویروس ثبت شد.

کودتای اخیر میانمار سبب شد این کشور بعد از ۱۰ سال گامهای مقدماتی در جهت رسیدن به دموکراسی در ضمن عقب نشینی ارتش از سیاست و اجازه یافتن سوچی به تشکیل دولت در پی پیروزی انتخاباتی سال ۲۰۱۵، مجددا در بحران فرو برود.

ارتش میانمار می‌گوید، مجبور بوده دولت او را سرنگون کند چون در انتخابات نوامبر گذشته که باز هم در آن حزب سوچی پیروز شد، تقلب شده است. کمیسیون انتخاباتی این اتهام را رد کرده است.

این کودتا باعث بروز اعتراضاتی بی وقفه از سوی مخالفان حاکمیت نظامی و در ادامه سرکوبگری شدید ژنرالها علیه این اعتراضات از بابت تفکرشان مبنی بر این که تنها آنها می‌توانند کشور را از فروپاشی نجات دهند، شد.

بر اساس یک برآورد انجمن کمک به زندانیان سیاسی در میانمار، نیروهای امنیتی این کشور تا کنون ۷۰۶ تن از معترضان از جمله ۴۶ کودک را طی این سرکوبگری‌ها از زمان وقوع کودتا کشته‌اند.

این رقم شامل ۸۲ کشته رخ داده طی روز جمعه در شهر باگو، واقع در فاصله حدودا ۷۰ کیلومتری شمال شرق یانگون است.

فعالان معترض با تاکید بر عدم متوقف شدن به سبب خشونتها، خواستار چالش ایجاد کردن طی روزهای آینده در جریان تعطیلات سنتی سال نوی این کشور مشهور به تینجیان شده‌اند.

ای تینزار مائونگ، یک رهبر کمیته موسوم به کمیته هماهنگی اعتصاب سراسری در فیسبوک نوشت: “شورای نظامی میانمار مالک تینجیان نیست. قدرت مردم در درستان مردم است.”

او گفت: مردم متحد باید یک تینجیان متعلق به مردم برگزار کنند.

گزارشهایی در شبکه‌های اجتماعی در خصوص وقوع تیراندازی از سوی نیروهای امنیتی در شهر تامو در شمال غرب میانمار طی امروز دوشنبه و تلاش پلیس برای در هم شکستن اعتراضات در شهر ماندالای منتشر شد.

کسب جزئیات این خشونتها به دلیل سرکوبگری‌های خونتا علیه سرویسهای موبایل و اینترنت دشوار بود. روزنامه دولتی گلوبال نیولایت آو میانمار، در گزارشی نوشت، در جریان خشونتها در باگو، آشوبگران به نیروهای امنیتی در ضمن تلاشهای آنها برای پاکسازی موانع معترضان حمله کردند و در جریان درگیری‌ها یک آشوبگر کشته شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + نه =