کد خبر : 257048
تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

وداع مهرورزانه با ۹۹، سلام مهربانانه به ۱۴۰۰

وداع مهرورزانه با ۹۹، سلام مهربانانه به ۱۴۰۰

فرازهای سرفرازانه‌ی رفتارهای مؤمنانه‌ی ملت بزرگ ایران در مقابله با قوی‌ترین ویروس قرن، کووید ۱۹، توانست قلب‌های رنجور را با رزمایش‌های حماسی مهرورزانه تسلا دهد و برای خاتمه انسانی سال ۹۹، قله‌ی دیگری از انسانیت و نوع‌دوستی را به نمایش خواهد گذارد تا سلامی مهربانانه دهد به‌سال ۱۴۰۰.

به گزارش عصرقائم، کرونا، نامی آشنا برای همه جهانیان است آن‌چنان که هیچ فردی را روی کره زمین نمی‌توان یافت که این ویروس را نشناسد و از خطرات مرگ‌بار آن آگاهی نداشته باشد.
سال ۱۳۹۹ علاوه بر این که وارث شرایط و بحران‌های به‌جا مانده از سال‌های قبل بوده، دچار یک شوک متفاوت و جدید نیز شده بود؛ «همه‌گیری ویروس کرونا». این همه‌گیری از لحاظ گستردگی، سرعت و عمق، در دنیای معاصر سابقه نداشته به سرعت هر پنج قاره را درگیر خود کرده و حوزه‌های مختلف زندگی بشری شامل اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، بهداشت و … را تحت تاثیر قرار داده است.

بحران خطرناک کرونا، پیامدهای دیگری نیز داشته و آن، آزمون برابر کشورها در مدیریت این بحران بوده است. جالب است که در این آزمون، بر خلاف ذهنیت‌های کاذب حاکم بر جهان، آمریکا و کشورهای اروپایی نمره مردودی گرفته‌اند و در تولید واکسن نیز کشورهای غیر غربی، توان علمی خود را به رخ جهانیان کشیدند.

کرونا در میان انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها، آشناترین ویروس برای انسان‌های معاصر و معروف‌ترین ویروس در طول تاریخ بشمار می‌رود.

این ویروس منحصربه‌فرد، تأثیر گسترده و شگرفی بر زندگی و سبک زیست انسان‌ها به‌جا گذارده و اقتدار خود در مرگ آفرینی را به باور حتی دیرباورترین انسان‌ها رسانده‌است.

بدون شک مهم‌ترین تحولی که در سال ۹۹ در سطح جهانی روی داد شیوع گسترده ویروس کرونا بود، ویروسی که تاکنون متاسفانه بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را مبتلا و بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر را نیز قربانی کرده است و البته به گفته کارشناسان آمارهای مبتلایان و فوتی‌ها بسیار بیش از اینها است که تاریخ هزاره هیچ به یاد ندارد ویروسی به مانند کرونا توانسته باشد از سراسر جهان در قاره‌های مختلف هم‌زمان خیل عظیمی از جمعیت را به کام مرگ بکشاند و موجب اختلال جدی در همه فرایندهای زندگی جوامع شود.

امروزه هیچ نقطه ای از جهان در قبال تهاجم مرگ‌بار کووید ۱۹ مصونیت ندارد و قادر به مقاومت در مقابل آن نیست.

ویروسی پیچیده و سخت جان
به اعتراف جامعه پزشکی در جهان، کووید ۱۹ ویروسی پیچیده با رفتاری غیر قابل‌پیش‌بینی است و در تغییر حالت به‌صورت جهشی عمل می‌کند، آن‌چنان که تاکنون در کشورهای مختلف، غالب و سرعت رشد و تاثیر خود را تغییر داده که با عناوین چینی، انگلیسی، فرانسوی و …؛ معرفی می‌شود.

اقتصاد جهان در برابر کرونا زانو زد
کرونا یک تنه اقتصاد جهانی را در سال ۹۹ فلج کرد. شیوع ویروس کرونا روندهای حاکم بر بازارهای جهانی پولی و مالی، انرژی، گردشگری، سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات و واردات را تغییر داد و محاسبات اقتصادی جهانی را به هم ریخت و به گفته «هانس والتر پیترز» رئیس ‌اتحادیه بانک‌های آلمان «جهان را وارد بدترین رکود اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم کرد.» صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن (خرداد) پیش‌بینی کرد تعطیلی‌های اعمال شده جهت مهار همه‌گیری ویروس کرونا تولید ناخالص داخلی در جهان را ۴٫۹ درصد پایین می‌آورد که عمیق‌ترین رکود اقتصاد جهانی از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ خواهد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد زیان‌های اقتصاد جهانی در نتیجه شیوع کرونا دست کم به رقم ۲.۷ تریلیــون دلار برسد.

بر اساس داده‌ها، اقتصاد جهانی به شدت از این ویروس متضرر شده است. طی یک سال گذشته اقتصاد کشورهای آمریکا (منفی۳٫۷ درصد)، آلمان (منفی ۵ درصد)، ژاپن (منفی۵٫۳ درصد)، فرانسه (منفی۹٫۱ درصد)، ایتالیا (منفی۹٫۱ درصد)، هند (منفی۹٫۹ درصد) و انگلیس (منفی۱۱٫۲درصد) کوچکتر شده‌اند. طی یک سال گذشته تنها قدرتی که توانست اقتصاد خود را از گزند کرونا حفظ کند چین بود. بر اساس گزارش دیلی میل اقتصاد چین طی سال گذشته نه تنها رشد منفی نداشته بلکه مثبت ۲٫۳ درصد نیز رشد داشته است.

تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان به قدری شدید بوده که حتی با وجود کشف واکسن نیز برخی از کارشناسان گفته‌اند اقتصاد جهانی هرگز به دوران قبل از کرونا باز نمی‌گردد. به گفته «پاتریک کربی»، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، «روند بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا بسیار آهسته خواهد بود و نرخ رشد اقتصاد هرگز به سطح قبل از بحران کرونا باز نمی‌گردد.» وی گفته است: «ما تصور می‌کنیم رشد اقتصاد تا چند سال آینده کمتر از سطح  ۲۰۱۹ باشد و هیچ‌گاه به نرخ رشد قبل از بحران کرونا  باز نگردیم» دکتر «جوردن اسمیت» استاد تاریخ اقتصاد دانشگاه «لیدز» انگلیس نیز معتقد است «به مدت یک دهه پس از کرونا اوضاع اقتصادی با شرایط مبهمی روبه‌رو خواهد شد. شیوع این ویروس رویدادی بی‌سابقه در دوران معاصر است و صحنه بین‌المللی را در شرایط آشفته‌ای قرار داده است.

کرونا، سیمای اجتماعی غرب را لو داد
با وخامت اقتصادی ناشی از کرونا در غرب و اروپا، ترس از قحطی و ناتوانی در تهیه مواد غذایی، مردم این کشورها را به فروشگاه‌ها کشاند و در اثر این هجوم، قفسه‌های این فروشگاه‌ها خالی از کالا و مواد غذایی شد. حتی کار به جایی رسید که دولت‌های غربی به دزدی ماسک از یکدیگر نیز روی آوردند.

کرونا، سیمای پنهان و بزک‌شده فرهنگ لیبرال دموکراسی را آشکار ساخت. سرمایه‌داری و ثروت‌سالاری در غرب و اروپا، آنچنان بی‌اخلاقی را در جوامع خود فرهنگ‌سازی کرد که در وانفسای کرونا و نیاز شدید جامعه به حتی مواد غذایی، نوعدوستی و کمک به همنوع، حلقه گمشده این روزهای جوامع سرمایه‌داری است.

کرونا، جلوه‌های فرهنگ اسلامی را نمایاند
این‌روزها برخی افراد همه‌چیز خود را در ایران اسلامی به اشتراك می‌گذارند! غذایی كه می‌خورند، لباسی كه می‌پوشند، مهمانی‌ای كه می‌روند، كار و حتی مطالب علمی، آموزشی، وضعیت خانه‌شان در روزهای خانه‌تكانی و… را برای گروه‌های دوستانه یا فامیلی به اشتراك می‌گذارند! حالا اگر از فضای مجازی بیرون بیاییم در خانه‌ كوچك‌مان می‌توانیم داشته‌ها و توانایی‌هایمان را به اشتراك بگذاریم و همراه هم شویم. این كار تمرین خوبی برای مشاركت و همكاری است. ضمن این كه اغلب روان‌شناسان معتقدند همكاری و مشاركت باعث پیشرفت انسان‌ می‌شود و قدرت او را افزایش می‌دهد.

رزمایش‌های کمک مومنانه، نبوغ مسلمانان
در شرائطی که بودجه‌های چند صد میلیارد دلاری و یورویی در کشورهای غربی و اروپایی نتوانست آسیب‌های گسترده کرونا به اقتصاد خانواده‌ها را به سامان برساند و نیازهای حتی حداقلی آنها را تامین کند؛ در ایران اسلامی، کرونا توانست تهدید جدی خود را در مقابل فرصت‌آفرینی ایرانیان با شکست مواجه ببیند.

کمک مومنانه و رزمایش همدلی برای کمک به اقشار آسیب دیده در جریان بیماری کرونا باعث شد یکبار دیگر در بین جامعه شناسان، اهمیت سرمایه‌های اجتماعی و بازگشت به مسئله مهم اعتماد عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

در نخستین روزهای بروز کرونا و پیش‌بینی شرائط دشوار اقتصادی و معیشتی و پیرو توصیه موکد مقام معظم رهبری، عموم مردم ایران، حتی آنانی که آه در بساط نداشتند، خود را موظف دیدند تا آنچه که در توان دارند را پای کمک به هموطنان خود بیاورند. رزمایش‌های متعدد شکل گرفت.

مساجد محلات و هئیت‌های مذهبی، نهادهای انقلابی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، کمیته حضرت امام(ره)، آستان قدس رضوی و…، همهدست بکار شدند. به جرآت می‌توان گفت که سال ۹۹، روزی را به یاد ندارد که در آن روز، روح بلند ایرانیان متدین در کمک به همنوعان آسیب‌دیده خود، نمادی از نوعدوستی را به نمایش نگذارده باشد. دهها میلیون سبد کالا و بسته‌های معیشتی، توزیع میلیونها غذای گرم، کمک به واحدهای تولیدی برای ادامه جریان تولید و اشتغال، تهیه هزاران جهیزیه، پرداخت دهها هزار بدهی سرپرستان خانواده‌ها به فروشگاه‌های تهیه مواد غذایی و…، از نمونه‌های همدلی عملی مردم ایران در تامین نیازهای همنوعان خود در شرائط سخت کرونایی است.

کمک مومنانه جان تازه ای به جامعه بخشید
آیت الله سلیمانی، از روحانیون سرشناس استان مازندران و نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در تشریح اهمیت کمک‌های مومنانه، با بیان اینکه رزمایش کمک مومنانه در زمان شیوع کرونا در سال ۹۹ جان تازه ای به جامعه بخشید، به موضوع بروز تمام مشکلات، کمبودها و سختی‌ها در زمان شیوع ویروس کرونااشاره کرد و اظهار داشت: یک سری از اتفاقات هم مایه سرافرازی کشور و مردم بوده است.

وی با بیان اینکه انجام کمک‌های مومنانه و فعالیت‌های جهادی در حوزه تهیه بسته‌های معیشت و غذایی جان تازه ای به جامعه بخشید، ابراز داشت: رزمایش کمک مومنانه با تدبیر رهبر معظم انقلاب و طی چندین مرحله اجرا و طی آن خانواده‌های زیادی بسته‌های معیشت خود را دریافت کردند.

این روحانی برجسته، فداکاری و ایثار کادر بهداشتی و درمانی در مبارزه با کرونا را نمونه‌ای دیگر از روی دیگر سکه شیوع ویروس کرونا دانست و تصریح کرد: حضور نیروهای جهادی در ارائه خدمات، تغسیل و مراقبت از بیماران کرونایی مورد تحسین جهانیان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در کشورهای غربی با سیاست‌های غلط دولت جلوه‌های ضعیفی از مدیریت و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی در زمان کرونا عیان شد، ادامه داد: خوشبختانه برگزاری رزمایش کمک مومنانه توانست اقشار آسیب پذیر را در کشور از گزند بیشتر کرونا مصون نگه دارد.

مثلث شوم مشکلات ایرانیان: تحریم, کرونا و سوءمدیریت
آیت الله سلیمانی با بیان اینکه کشور ایران در سال ۹۹ در مثلث شوم تحریم، کرونا و کم تدبیری برخی از مدیران و مسئولان گرفتار شد، افزود: افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی، اجرای سیاست‌های غلط در بازار طلا و ارز، عدم نظارت در شبکه توزیع کالاهای اساسی و کم تدبیری در رفع مشکلات متأسفانه شرایط کشور را به گونه‌ای متلاطم کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مسکن و رکورد تورم طی ۶۰ ساله اخیر و سقوط تاریخی سهام طی ۵۰ ساله اخیر بیان داشت: متأسفانه سفره معیشت مردم نیز با کاهش بیش از ۳۵ درصدی در سال ۹۹ همراه بود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ آمریکا فشار حداکثری را علیه مردم به کار گرفت، تاکید کرد: آمریکا ۲۳ بار ابزار تحریم را علیه ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار گرفت تا به خیال خام خود اعتراضات در جامعه شکل گرفته و حکومت را مجبور به مقابله کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت واکسن کرونای ایرانی توسط محققان داخل کشور گفت: این یک افتخار برای ایران است و نشان دهنده این است هر زمان به دانشمندان ایرانی اعتماد کنیم نتایج آن بسیار رضایت بخش خواهد بود.

نوعدوستی و حس تعاون در نیکوکاری ملت بزرگ ایران در هنگامه‌های خطر و آسیب خود را بروز و ظهور می‌دهد و در جریان کرونا اگر نبود همکاری و کمک‌های مومنانه عموم مردم ایران، دولت بهیچوجه از عهده کار برنمی‌آمد آنچنانکه سهم دولت در کاهش آلام مردم کرونا زده، سهم چندانی نبوده است و تداوم و گستردگی هرچه بیشتر این مشارکت ملی است که می‌تواند در سال ۱۴۰۰، خالق حماسه‌های دیگر شود. ان‌شاءالله

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + یازده =