کد خبر : 256907
تاریخ انتشار : جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
-

پایان فصل ۹۹ بسکتبال ایران با باخت تاریخی در سال ۲۰۲۰

پایان فصل ۹۹ بسکتبال ایران با باخت تاریخی در سال ۲۰۲۰

بسکتبال ایران در حالی سال ۱۳۹۹ را به پایان رساند که از نظر فدراسیون جهانی (FIBA)،‌ باخت تیم ملی ایران مقابل سوریه، یکی از مهم‌ترین اتفاقات این رشته در سال ۲۰۲۰ بود.

به گزارش عصرقائم، سال ۱۳۹۹ در حالی برای فدراسیون بسکتبال به پایان رسید که بسکتبال ایران فعالیت خود در این فصل را پس از حدودا ۸ ماه تعطیلی آغاز کرده بود. تعطیلی اجباری و طولانی مدتی که حواشی و تاثیرات زیادی را در نحوه برگزاری لیگ برتر و نتایج تیم ملی ایران پیش رو داشت.

* تعطیلی پر حاشیه لیگ ۹۸ و حواشی فصل جدید

پس از آن که مرحله گروهی (نخست) فصل ۹۸ – ۹۹ لیگ برتر بسکتبال ایران با صدرنشینی تیم شهرداری گرگان به پایان رسید، قرار شد مرحله پلی‌آف در سال ۹۹ برگزار شود که به خاطر شیوع کرونا در جهان این رقابت‌ها لغو شد. فدراسیون بسکتبال نیر پس از کش و قوس‌های فراوان پرونده فصل گذشته را بدون معرفی تیم قهرمان مختومه اعلام کرد که با اعتراضات زیادی از سوی تیم صدرنشین یعنی شهرداری گرگان نیز همراه شد.

در میان اعتراضات مسئولان باشگاه شهرداری گرگان که تیم خود را قهرمان لیگ بسکتبال می‌دانستند، حواشی دیگری مبنی بر عدم حضور تیم‌های بزرگ در فصل ۹۹ به میان آمد که نهایتا هم به منحل شدن تیم ریشه داری چون پتروشیمی بندر امام ختم شد.

در میان همه این حواشی فدراسیون که همچنان هم بحث‌هایی در مورد آن مطرح می‌شود، فدراسیون جهانی (FIBA) نظرسنجی را برای انتخاب بهترین اسلم‌دانک‌ جهان برگزار کرد که با نظر مردمی،‌ دانک ارسلان کاظمی ستاره تیم ملی ایران عنوان نخست جهان را ازآن خود کرد.

* شروع لیگ پس از ۸ ماه تعطیلی

لیگ برتر بسکتبال ایران پس از ۸ ماه تعطیلی بسکتبال بخاطر کرونا، سرانجام از تاریخ ۱۵ آبان به صوت متمرکز در تهران آغاز شد. البته ابتدا تاریخ ۲۴ مهر زمان شروع مسابقات اعلام شدرکه به دلیل حواشی مختلف مانند عدم آمادگی تیم‌ها برای شرکت در مسابقات،‌ عدم صدور مجوز برگزاری بازی‌ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و … تغییر کرد.

* گام لرزان در پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا

نخستین فعالیت رسمی تیم ملی بسکتبال ایران در سال ۹۹ و پس از حدودا ۹ ماه تعطیلی صورت گرفت که البته پایان خوشی هم به همراه نداشت. بسکتبالیست‌های ایران تنها یک هفته پس از شروع لیگ عازم پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا در قطر شدند که با باخت مقابل سوریه نتوانستند صعودشان به کاپ آسیا را قطعی کنند. باخت تلخی که حتی در بین ۱۰ رویداد مهم بسکتبال جهان در سال ۲۰۲۰ ثبت شد.

شاگردان مهران شاهین‌طبع که بدون ستاره‌هایی چون حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی به مصاف حریفانشان در پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۱ رفته بودند، در بازی اول به سختی ۷۱ – ۶۴ عربستان را شکست دادند، اما در بازی دوم با نتیجه ۷۰ – ۷۷ مقابل سوریه مغلوب شدند.

* تعطیلی پنجره سوم به سود ایران

ملی‌پوشان ایران که همچنان شانس صعود به کاپ آسیا را دارند، در پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا باید به مصاف قطر و عربستان بروند. شاگردان شاهین‌طبع در صورت پیروزی مقابل این تیم‌ها،‌ می‌تواند به عنوان صدرنشین راهی مسابقات کاپ اسیا ۲۰۲۱ شوند.

با این وجود در حالی که  قرار بود مسابقات پنجره سوم از دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ تا سه‌شنبه ۵ اسفند به صورت متمرکز در قطر برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس جهش یافته در این کشور لغو شد تا فعلا تکلیف این مسابقات مشخص نباشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − یازده =