کد خبر : 255921
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
-

واعظی به بهانه دفاع از روحانی، ناکارآمدی دولت را تأیید کرد

واعظی به بهانه دفاع از روحانی، ناکارآمدی دولت را تأیید کرد

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در حالی با بیان جمله «وعده‌های روحانی به مردم برای قبل از جنگ اقتصادی بود»، ناخواسته به عدم تحقق وعده‌های دولت اذعان کرد، که اساسا چنین توجیهی نیز از بنیان سست و بی‌پایه است، چرا که دولت تدبیر و امید با وعده رفع جنگ اقتصادی و تحریم در انتخابات رای مردم را گرفت.

به گزارش عصرقائم، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور دیروز (چهارشنبه ۲۷ اسفند) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص تحقق وعده‌های روحانی در حوزه اقتصادی، گفت: اگر می‌خواهید وعده‌ها را ارزیابی کنید، باید ببینید این وعده‌ها در چه زمانی داده شده است. وعده‌هایی که به مردم دادیم قبل از جنگ اقتصادی بود و حاضریم درباره همه آنها بحث کنیم.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: تورم قبل از جنگ اقتصادی تک رقمی، رشد اقتصادی مثبت شد و پروژه‌های بزرگ در کشور راه افتاد و نرخ ارز هم پایین آمد. وقتی جنگ اقتصادی نداشتیم به همه این وعده‌ها رسیدیم.

روحانی گفت: آیا ما باعث جنگ اقتصادی شدیم یا رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا که همه دنیا را بهم ریخت و با تحریک و فرمان صهیونیست‌ها فشار حداکثری را به ملت ایران آورد.

وی ادامه داد: باید این را بپرسیم که آمریکایی‌ها چه هدفگذاری را برای ملت و حکومت ایران کرده بودند. هدفشان این بود که نظام را بپاشانند و دنبال این بودند که مردم را در مقابل حکومت قرار دهند. در این راستا از همه ابزارهای خود استفاده کردند و جلوی صادرات نفت و جابه‌جایی پول ما را گرفتند و جنگ روانی درست کردند.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: در این شرایط سخت، مخصوصا در سال ۹۹ همراه با کرونا، دولت توانسته دست به دست هم دهد و کشور را اداره کند بگونه‌ای که آمریکا مایوس شده است. در یک ماه گذشته مقامات متعدد آمریکا جنگ اقتصادی را محکوم کردند و گفتند این جنگ شکست خورده است و دنبال حل مسائل خودشان با ایران هستند.

واعظی اظهار کرد: ادبیات امروز آمریکایی‌ها با ادبیات گذشته فرق کرده است بنابراین ملت ایران فشار را تحمل کردند ولی امروز یک بهار جدیدی در پیش داریم که می‌تواند بسیاری از مسائل گذشته را حل کند.

وی گفت: موضوع رفع تحریم‌ها هیچ ارتباطی به انتخابات ۱۴۰۰ نباید داشته باشد. تحریم از روز اول یک ظلمی بوده که آمریکایی‌ها در حق ملت ایران کردند و باید تلاش خود را انجام دهیم که تحریم‌ها را هرچه سریعتر برداریم.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها باید با عزت و حکمت برداشته شود، گفت: رفع تحریم‌ها باید با مقاومت مردم همراه باشد. دولت آینده از نظر خدمت‌رسانی به مردم ادامه همین دولت است. اعضای این دولت از رئیس‌جمهور تا وزرا، افتخارشان این است که اگر مسئولیت هم نداشتند در جهت حل مشکلات مردم گام بردارند.

محمود واعظی در حالی تلاش کرد عدم تحقق وعده‌های روحانی را به گردن تحریم‌ها یا همان جنگ اقتصادی بیاندازد که از یک سو ناخواسته به موضوع محقق نشدن وعده‌های دولت اعتراف کرده و از سوی دیگر توجیهی بی‌اساس برای آن آورده است. چه آنکه دولت تدبیر و امید اساسا با وعده رفع جنگ اقتصادی و تحریم در انتخابات رای مردم را گرفت و سکان مدیریت اجرایی کشور را بدست آورد.

نکته قابل تامل دیگر این است که دولت تدبیر و امید، نه‌تنها دولت دوره جنگ بلکه دولت دوره صلح هم نیست؛ مهم‌ترین دلیل هم برای اقامه چنین گزاره‌ای این است که دولت یازدهم در دوره به ظاهر ثبات هم ایده محوری خاصی جز کوشش برای به ثمررساندن برجام نداشت؛ ایده مرکزی‌ای که پس از فروپاشی در دولت دوازدهم، آثار خود در انفعال و بی‌پروژگی دولت بر جای نهاد.

در واقع اظهارات واعظی که تکرار همان اظهارات دی ماه ۹۸ روحانی مبنی «بر اینکه وعده‌های ما برای زمان صلح بود نه زمان جنگ» این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا رفتار دولت روحانی، رفتاری متناسب با شرایط جنگی است؟! آیا اظهارات و اقدامات آقای روحانی در سال‌های اخیر، رفتار رئیس‌جمهور کشوری بوده است که در حال جنگ است؟!

متأسفانه پاسخ منفی است. تصمیم‌اشتباه دلار ۴۲۰۰ تومانی و بر باد دادن ۱۸ میلیارد دلار از سرمایه کشور. تصمیم‌اشتباه دولت در حذف کارت سوخت و ضرر ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی آن. افزایش قیمت دلار از حدود ۳ هزارتومان در پیش از برجام به حدود ۱۹ هزارتومان در پسابرجام، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، اجاره‌بهای مسکن، خودرو، لوازم خانگی، گوشت قرمز و… تنها بخشی از نتایج تأسف برانگیز عملکرد دولت روحانی در سال‌های اخیر است.

علی‌رغم اینکه اکنون ما در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی با دشمن قرار داریم- و این جنگ به هیچ عنوان به دو سه سال اخیر نیز خلاصه نمی‌شود و سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد- متأسفانه دولت روحانی، هیچ برنامه برای چنین شرایطی نداشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − 2 =