کد خبر : 255911
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۴۵
-

از دانش فنی آنتی‌ژن کیت‌های تشخیص کرونا تا راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی

از دانش فنی آنتی‌ژن کیت‌های تشخیص کرونا تا راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فن‌آوری‌های علوم زیستی ابن‌سینا گفت: طی چند سال اخیر، دغدغه تمام گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه ابن‌سینا، انجام طرح‌های پژوهشی با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه و تأمین نیازهای کشور و حل برخی مشکلات کشور بوده و اقدامات صورت گرفته از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، از جمله مهم‌ترین تلاش‌های پژوهشگران این مجموعه است.

به گزارش عصرقائم، دکتر رامین قهرمان‌زاده در گفتگو ، اظهار کرد:همزمان با شیوع کرونا در کشور، تلاش‌های شبانه‌روزی پژوهشگران بخش‌های مختلف آغاز شد. یکی از فعالیت‌های مهم پژوهشگاه در ایام شیوع همه‌گیری کرونا، راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیصی با تجهیزات پیشرفته و پرسنل بسیار توانمند بود. از ابتدای سال ۹۹ تلاش کردیم که تمامی مجوزهای لازم و سایر الزامات تجهیزاتی و فضا را برای آزمایشگاه فراهم سازیم.

وی افزود: درحال حاضر روزانه نزدیک به ششصد الی هشتصد تست تشخیص ابتلا به بیماری کرونا در این آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایشگاه‌های محدودی در کشور وجود دارند که قادر به انجام این تست هستند و آزمایشگاه تشخیصی پژوهشگاه ابن‌سینا، یکی از این آزمایشگاه‌ها است که با تلاش شبانه‌روزی و بدون وقفه در حال ارائه خدمات می‌باشد.

دستیابی به دانش فنی تولید آنتی‌ژن کیت‌های کرونا

قهرمان‌زاده گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا جزء نخستین مراکزی بود که توانست به دانش فنی تولید آنتی‌ژن (پروتئین N) برای کیت‌های تشخیص کرونا دست پیدا کند. آنتی‌ژن، ماده اولیه برای کیت‌های تشخیصی کرونا محسوب می‌شود که با مبلغ بسیار گزافی از خارج وارد می‌شد، اما با تلاش پژوهشگران ابن‌سینا، این ماده در داخل تولید شد و می‌تواند مورد استفاده شرکت‌های تولیدکننده این کیت‌ها قرار بگیرد.

تبدیل شرایط تحریم به فرصت برای داخلی‌سازی تجهیزات

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به شرایط تحریمی کشور و تأثیرات آن بر حوزه پژوهش گفت: دسترسی به تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز طرح‌های پژوهشی بسیار سخت شده است؛ البته اگر با دید مثبت و از منظر فرصت به شرایط موجود نگاه کنیم، زمینه برای تولید و داخلی‌سازی دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز کشور فراهم شده است بطوریکه برخی از محققان از این فرصت برای تأمین نیازهای مختلف در داخل کشور و از منابع داخلی مبادرت ورزیده‌اند.

وی تأکید کرد: پیش از این در حوزه تعامل‌های بین‌المللی، با کشورهای سوئد، دانمارک، هلند، فرانسه، بلغارستان و چند کشور دیگر اروپایی در زمینه‌های تحقیقاتی مختلف از جمله در زمینه جنین گاوها در ارتباط بودیم که متأسفانه این تعامل‌ها کمرنگ شده‌اند، اما به دنبال احیای مجدد آنها هستیم. همچنین تلاش می‌کنیم با کشورهای همسایه و نزدیک بخصوص کشورهای عربی در حوزه گردشگری سلامت، برنامه‌های آموزشی درمان ناباروری و ارائه محصولات از جمله در زمینه کووید ۱۹ و سایر زمینه‌ها تعامل بیشتری داشته باشیم.

توجه ویژه به جذب نیروهای جوان و نخبه کشور

قهرمان‌زاده گفت: پژوهشگاه ابن‌سینا از حضور و فعالیت نیروهای جوان و نخبه کشور استقبال می‌کند. از تمامی پژوهشگران جوان کشور که در زمینه تولید محصولات بیولوژیکی، شیمیایی و سایر فعالیت‌های مرتبط با پژوهشگاه، ایده‌ای فناورانه داشته و نیازمند حمایت، سرمایه‌گذاری و استفاده از امکانات آزمایشگاهی هستند تا طرح خود را به محصول تبدیل کنند، دعوت به همکاری می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ابن‌سینا خاطر نشان کرد: طرح پژوهشی پژوهشگر در شورای علمی پژوهشگاه توسط تیم علمی کارآمد مورد ارزیابی‌های مختلف علمی و تجاری و حتی نیازسنجی اولیه قرار گرفته و در صورت تأیید، شرایط و امکانات مورد نیاز در اختیار پژوهشگر قرار داده می‌شود تا بتواند محصول خود را تولید و روانه بازار کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 3 =