کد خبر : 254794
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
-

بازرس “سیگار”: خروج مقاطعه‌کاران می‌تواند برای ارتش افغانستان ویرانگر باشد

بازرس “سیگار”: خروج مقاطعه‌کاران می‌تواند برای ارتش افغانستان ویرانگر باشد

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، براساس توافقی که آمریکا سال پیش با طالبان به آن دست یافت قرار است نیروهای آمریکایی و پرسنل غیردیپلماتیک از جمله مقاطعه‌کاران نظامی، افغانستان را تا اول ماه مه ترک کنند. این توافق ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان و دولت سابق آمریکا امضا شد. “جان سوپکو”، بازرس

به گزارش عصرقائم، به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، براساس توافقی که آمریکا سال پیش با طالبان به آن دست یافت قرار است نیروهای آمریکایی و پرسنل غیردیپلماتیک از جمله مقاطعه‌کاران نظامی، افغانستان را تا اول ماه مه ترک کنند. این توافق ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ میان طالبان و دولت سابق آمریکا امضا شد.

“جان سوپکو”، بازرس ویژه آمریکا در یک نشست مجازی در اندیشکده “مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی” در واشنگتن گفت: تا ماه اکتبر بیش از ۱۸ هزار مقاطعه‌کار از جمله شش هزار آمریکایی و هفت هزار مقاطعه‌کار کشورهای ثالث در افغانستان فعال بودند.

وی افزود: همه نگاه‌ها به این موضوع معطوف است که آیا جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا ۲۵۰۰ سرباز باقی مانده آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد یا نه؛ به همین دلیل خروج مقاطعه‌کاران عمدتا نادیده گرفته می‌شود.

سوپکو تاکید کرد: خروج مقاطعه‌کاران می‌تواند برای کارآیی نیروهای امنیتی افغان از خروج نیروهای باقی مانده آمریکایی ویرانگرتر باشد.

وی افزود: دولت افغانستان تکیه سنگینی بر این مقاطعه‌کاران خارجی و آموزش دهندگان دارد که کار ۴۰ درصد آنها نگهداری از تجهیزات، مدیریت زنجیره تدارکات یا آموزش پرسنل امنیتی افغانستان در زمینه تجهیزات پیشرفته است.

این مقام اظهار کرد: برای مثال مقاطعه‌کاران صددرصد کار نگهداری از هلی کوپترهای بلک‌هاوک نیروی هوایی افغانستان و هواپیماهای ترابری سی-۱۳۰ را انجام می‌دهند و یک ارزیابی تازه توسط پنتاگون نشان داده که بدون آنها هیچ یک از هواپیماهای ارتش افغانستان برای بیش از چند ماه عملیاتی نمی‌مانند.

سوپکو هشدار داد: کمبود پرسنل آموزش دیده و خروج سربازان آمریکایی و پیمانکاران تاثیری منفی بر نیروهای امنیتی افغانستان خواهد داشت، دولت افغانستان را تهدید خواهد کرد و در صورت بی‌ثباتی بیشتر افغانستان منافع ملی آمریکا را به خطر خواهد انداخت.

این در حالی است که “باب مِنندز”، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اخیرا گفت، دولت بایدن شاید مجبور به تجدید نظر در ضرب الاجل اول ماه مه برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان باشد چون طالبان به تعهدات خود براساس توافق ۲۰۲۰ دوحه عمل نمی‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =