کد خبر : 252633
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۱۵
-

برهانی: دوران سواری اسرائیل و عربستان در منطقه تمام شده است

برهانی: دوران سواری اسرائیل و عربستان در منطقه تمام شده است

به گزارش قائم آنلاین، سید هادی برهانی در گفت‌وگو ، در ارزیابی خود از روابط واشنگتن و ریاض با توجه به تماس بایدن با پادشاه عربستان گفت: بدون شک روابط واشنگتن و ریاض در حال تغییر است و این تغییر جدی و دامنه دار خواهد بود. این تغییرات به نفع سیاست فعلی عربستان در منطقه

به گزارش قائم آنلاین، سید هادی برهانی در گفت‌وگو ، در ارزیابی خود از روابط واشنگتن و ریاض با توجه به تماس بایدن با پادشاه عربستان گفت: بدون شک روابط واشنگتن و ریاض در حال تغییر است و این تغییر جدی و دامنه دار خواهد بود. این تغییرات به نفع سیاست فعلی عربستان در منطقه و سیاست داخلی این کشور نیست و همچنین موقعیت محمد بن سلمان را به عنوان شاهزاده عربستان و پادشاه بعدی به خطر می اندازد.
وی با تاکید بر این که عربستان با دشواری‌های جدیدی روبرو خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صحنه داخلی و در برخورد با مخالفان نمی تواند به سیاست قبلی سرکوب مخالفان ادامه دهد و باید سیاست احترام به حقوق بشر را تغییر دهد. در صحنه منطقه ای نیز سیاست قبلی تجاوز به یمن قابل تداوم نیست. اگر عربستان از حال و هوای دوران ترامپ در نیاید و خود را با سیاست منطقه ای و حقوق بشری بایدن هماهنگ نکند در وضعیت سختی قرار خواهد گرفت.
این استاد دانشگاه همچنین درباره گزارش اخیر آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر توسط عربستان به ویژه مساله قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی اظهار کرد: قتل خاشقجی جنایت وحشتناکی بود که دولت ترامپ به آسانی از کنار آن گذشت. البته در این مسئله فشارهای نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و تلاش های داماد یهودی ترامپ کوشنر هم تاثیرگذار بود. آنها تلاش کردند آمریکا این مسئله را نادیده بگیرد و در دوران ترامپ هم در این امر موفق شدند.
برهانی تاکید کرد: اما بایدن سیاستمدار متفاوتی است و سیاست حقوق بشری متفاوتی دارد. برای بایدن حقوق بشر و نظر سازمان های حقوق بشری مهم است. امنیت و آبروی آمریکا مهم است. خاشقجی روزنامه نگاری بود که مقیم آمریکا بود و در آمریکا کار می کرد و آمریکا در برابر امنیت او مسئولیت داشت.
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بایدن با این اقدام اخیر از امنیت شهروندان آمریکا و افراد فعال در این کشور دفاع کرد. انتشار این گزارش عربستان را وادار خواهد کرد هزینه این اقدام ضدحقوق بشری را بپردازد و احتمالا هزینه این کار برای عربستان از بین رفتن شانس محمد بن سلمان خواهد بود. هر چند بن سلمان در این اقدام آمریکا تحریم نشد اما گزارش صراحت دارد که این کار بدون اذن بن سلمان نمی توانسته اجرا شود.

وی ادامه داد: این لحظه ای مهم و حساس در تحولات خاورمیانه است و این تحول نشان می دهد دولت بایدن در ایجاد تغییرات و فاصله گرفتن از سیاست های افراطی ترامپ جدی است و در این مسیر با متحدان آمریکا در منطقه، اسرائیل و عربستان، هم تعارف ندارد.
این استاد دانشگاه افزود: اسرائیل تلاش بسیاری کرد تا محمد بن سلمان که چهره ای طرفدار کار با اسرائیل است در عربستان سرکار بیاید. دولت بایدن با انتشار این گزارش همه آن تلاشها را بر باد داد. ظاهرا مقامات اسرائیل تلاش زیادی کردند تا مانع انتشار این گزارش شوند اما نتوانستند توفیقی به دست آورند.
برهانی خاطرنشان کرد : سقوط محمد بن سلمان شکست بدی برای سیاست خاورمیانه ای اسرائیل است و همه طرحهای عادی سازی با کشورهای عربی را به محاق خواهد برد. در واقع دوران سواری اسرائیل و عربستان با استفاده از کارت آمریکا در منطقه تمام شده است و برعکس ترامپ که حاضر بود از طریق معامله های کثیف هر امتیازی را در اختیار آنها بگذارد، بایدن سیاست متفاوتی را در پیش گرفته است.
وی در پایان اظهار داشت: بایدن برای منافع ملی آمریکا و مردم این کشور اهمیت قائل است. به صلح و ثبات اهمیت می دهد و حاضر نیست دنباله رو سیاستهای افراطی نتانیاهو و بن سلمان در منطقه باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =