کد خبر : 251822
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
-

سیر تا پیاز قرارداد مشارکت در ساخت و نمونه قرارداد مشارکت

سیر تا پیاز قرارداد مشارکت در ساخت و نمونه قرارداد مشارکت

به گزارش قائم آنلاین، بنابراعلام ترازو، در متنی که پیش رو دارید درمورد نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت، نکات کلیدی مرتبط به آن و نمونه قرارداد مشارکت در ساخت بحث خواهیم کرد. قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟ وقتی شخصی ملک قدیمی و کلنگی دارد و تصمیم دارد که ملک خود را به آپارتمان یا

به گزارش قائم آنلاین، بنابراعلام ترازو، در متنی که پیش رو دارید درمورد نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت، نکات کلیدی مرتبط به آن و نمونه قرارداد مشارکت در ساخت بحث خواهیم کرد.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

وقتی شخصی ملک قدیمی و کلنگی دارد و تصمیم دارد که ملک خود را به آپارتمان یا ملک نوساز تبدیل کند و از طرف دیگر هزینه ساخت و تخصص مورد نیاز را ندارد با سازندگان ملک قرارداد می بندد و امور را به آنها واگذار می‌کند. به این نوع قرارداد، قرارداد مشارکت در ساخت می‌گویند.

نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت

و اما چطور یک قرارداد مشارکت در ساخت بنویسیم و چه اصول و قواعدی را در آن رعایت کنیم؟ قوانین مشارکت در ساخت شامل بخش‌های متعددی می‌باشد. از جمله:

۱. قرارداد مشارکت را در دفتر اسناد رسمی و در دفاتر وکالت منعقد کنید.

۲. نوشتن قرارداد مشارکت بیشتر به نفع مالک آن است که کمتر با قوانین این‌گونه قراردادها آشنایی دارد.

۳. هر تعهدی باید به صورت مکتوب در بیاید.

۴. سازنده باید متعهد شود که برای اقامت مالک در طول دوره ساخت، مکان مناسبی را تهیه کرده و مبلغی را به عنوان پول پیش و اجاره‌بهای یکساله بپردازد.

۵. سازنده در مقابل انواع خسارت‌ها مثل خسارت به ملک‌های همجوار، تمامی حوادث ناشی از ساخت و ساز در حین کار و بیمه تامین اجتماعی مسئول است.

نمونه قرارداد مشارکت در ساخت یا فرم خام مشارکت در ساخت

ماده ۱

نظر به اینکه، آقای ……………… فرزند ……………… به شناسنامه شماره ………….. صادره از ……………… ساکن ………………(که از این پس طرف اول قرارداد نامیده خواهد شد). مالک پلاک فرعی ……………… از اصلی ……………… اراضی ……………… بخش ………………واقع در ……………… است و قصد احداث بنا در پلاک مذکور را دارد و نظر به اینکه آقای ……………… فرزند ……………… به شناسنامه شماره ……………… صادره از ……………… ساکن ………………(که از این پس طرف دوم قرارداد نامیده خواهد شد) امکاناتی مالی لازم را جهت احداث بنا در ملک موصوفه دارد، به منظور احداث بنا در پلاک مذکور و شرکت در عرصه و اعیان پلاک مزبور این قرارداد بین طرفین منعقد شد.

ماده ۲

ارزش عرصه در تاریخ عقد قرارداد معادل ……………… ریال (…………………………تومان) برآورد شده و مورد قبول طرفین است.

ماده ۳

مقرر شد طرف دوم بنایی با مشخصات و طبق نقشه‌ای که پیوست این قرارداد و جزء لاینفک آن است و به امضای طرفین رسیده، در پلاک موضوف احداث کند.

تبصره ۱- طرف دوم مکلف است بنا را دقیقا بر مبنای پروانه شهرداری و نقشه‌های مصوب احداث نماید.

تبصره ۲- طرف دوم مکلف است کلیه ضوابط و قوانین مربوط به عملیات ساختمانی و اصول ایمنی را رعایت کند و طرف اول در این خصوص مسئولیتی ندارد.

ماده ۴

طرف دوم مکلف است فتوکپی کلیه اسناد هزینه را اعم از اسناد خرید اجناس یا دستمزدها امضا کرده در پایان هر هفته در اختیار طرف اول قرار دهد. همچنین مکلف است صورتحسابی در دو نسخه ترتیب دهد و در پایان هر هفته نسخه ثانی صورتحساب را امضا کرده در اختیار طرف اول بگذارد. مدارک و صورتحسابهای مذکور ملاک محاسبات و روابط مالی طرفین خواهد بود.

ماده ۵

پس از آن که هزینه‌های انجام شده از جانب طرف دوم طبق مدارک ماده ۴ به ارزش عرصه(طبق ماده ۲) بالغ شده مابقی هزینه ساختمان تا اتمام بنا بالمناصفه پرداخت خواهد شد.

به این منظور طرفین حساب جاری مشترکی در بانک ……………… افتتاح کرده‌اند که برداشت از آن با دو امضا انجام می‌شود. طرفین مکلفند کلیه وجوهی را که برای مصرف در ساختمان لازم است به این حساب واریز کنند و کلیه پرداخت‌ها را نیز از این حساب انجام دهند.

ماده ۶

طرف دوم مکلف است بنا را مبنای برنامه زمان‌بندی شده‌ای که به عنوان ضمیمه شماره ۲ این قرارداد به امضای طرفین رسیده احداث کند.

ماده ۷

پس از اتمام بنا، طرف اول مکلف است نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال سه دانگ مشاع از ملک(اعم از عرصه و اعیان) به طرف دوم اقدام کند.

تبصره ۱- کلیه هزینه‌های لازم برای تنظیم سند رسمی انتقال (اعم از مالیات‌ها و عوارض و جرایم و هزینه تفکیک و غیره) بالمناصفه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۲- انتقال رسمی ظرف هفتاد و پنج روز از تاریخ صدور گواهی پایان ساختمان باید انجام شود.

ماده ۸

طرف اول در صورت تاخیر در ایفای تعهد موضوع ماده ۷ مکلف است بابت هر روز تاخیر مبلغ ……………… ریال به طرف دوم بپردازد. پرداخت این وجه مسقط تعهد طرف اول نخواهد بود و انتقال سه دانگ باید انجام شود.

ماده ۹

در صورت بروز اختلاف در تفسیر یا اجرای این قرارداد آقای ……………… به نشانی ……………… ……………………………………………….. که ضمن قبول داوری این قرارداد را امضا کرده اند، در خصوص مورد به عنوان داور دارای حق صلح و سازش اظهارنظر خواهند کرد و رای ایشان برای طرفین قطعی و لازم الاجرا و غیر قابل اعتراض است.

ماده ۱۰

این قرارداد که مشتمل بر ده ماده و چهار تبصره است در تاریخ ……………… در ……………… بین طرفین امضا و مبادله شد. تعداد نسخ سه نسخه هر نسخه در ……………… صفحه و با اعتبار واحد است.

امضای طرف اول قرارداد             امضای طرف دوم قرارداد              امضای داور

وقتی که مالکی زمینی دارد و می‌خواهد یک یا چند واحد مسکونی یا تجاری بسازد، ولی پول کافی ندارد می تواند از مسئله قرارداد مشارکت در ساخت بهره ببرد. برای تنظیم این قراردادها درصد مشارکت در ساخت و لیست متریال مشارکت در ساخت اهمیت بسیاری دارد. برای کسب اطلاعات در خصوص قرارداد مشارکت در ساخت اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =