کد خبر : 251509
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
-

افت تخصیص وام‌های چین به آمریکای لاتین همزمان با تنش‌های دوران کرونا

افت تخصیص وام‌های چین به آمریکای لاتین همزمان با تنش‌های دوران کرونا

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از آسوشیتدپرس، یک دهه بعد، رابطه چین و آمریکای لاتین در حالی وارد پختگی می‌شود که به نظر می‌رسد چین نسبت به شریکان درستکار سابق خود با احتیاط عمل می‌کند. برای نخستین بار در عرض ۱۵ سال گذشته، دو بانک بزرگ سیاست چین- بانک توسعه چین (CDB) و بانک

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از آسوشیتدپرس، یک دهه بعد، رابطه چین و آمریکای لاتین در حالی وارد پختگی می‌شود که به نظر می‌رسد چین نسبت به شریکان درستکار سابق خود با احتیاط عمل می‌کند.

برای نخستین بار در عرض ۱۵ سال گذشته، دو بانک بزرگ سیاست چین- بانک توسعه چین (CDB) و بانک واردات صادرات چین- در سال ۲۰۲۰ وام جدیدی به منطقه آمریکای لاتین ندادند که نوعی پاسخ به افت چندساله ناشی از سراشیبی اقتصاد این منطقه است.

این داده‌ها برخاسته از گزارش جدیدی توسط اینترامریکن دیالوگ، اندیشکده‌ای در واشنگتن و و مرکز سیاست توسعه جهانی دانشگاه بوستون است که هر دوی آن‌ها سال‌ها در حال ردیابی دیپلماسی یوان چین در حیاط خلوت واشنگتن بوده‌اند.

نفوذ فزاینده اقتصادی و دیپلماتیک چین در منطقه، سیاست‌گذاران آمریکا را که در مقابله با ظهور آن شکست خورده‌اند، نگران کرده است. وظیفه مقابله با چین، حالا به عهده دولت بایدن است که ردپای این کشور در منطقه را تهدید ملی امنیتی قلمداد کرده و نسبت به آن هشدار داده است. اما چین کاری کرده که آمریکا دیگر شریک تجاری ارشد چند کشور آمریکای جنوبی تلقی نشود و همین موضوع باعث شده مقابله با چین امر آسانی نباشد.

در همین حال امکان دارد آمریکا طی همه‌گیری که در آن چین بیش از ۲۱۵ میلیون دلار منبع- از دستکش جراحی گرفته تا فناوری‌های تصویربرداری حرارتی- به متحدان در منطقه اهدا کرد، بیش از پیش از قافله عقب مانده باشد. برای مقایسه، آژانس آمریکا برای توسعه بین‌المللی و وزارت‌خانه این کشور ۱۵۳ میلیون دلار تأمین کردند. چین همچنین آزمایشات بالینی یا برنامه‌هایی برای تولید واکسن نیز در ۵ کشور- آرژانین، برزیل، شیلی، مکزیک و پرو- انجام داده است.

اما در حالی که همه‌گیری درها به روی کمک‌های چینی را گشوده، پرداخت قسط‌ها به پکن را برای دولت‌ها سخت‌تر کرده است. طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، رکود ۷.۴ درصدی سال گذشته در آمریکای لاتین و کارائیب، حدوداً ارزش یک دهه رشد را از بین برده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − 4 =