کد خبر : 249998
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
-

آنهایی که پشت سد کنکور می‌مانند!

آنهایی که پشت سد کنکور می‌مانند!

به گزارش قائم آنلاین، «کنکور سال‌هاست مانند یک درب بزرگ و سنگین می‌ماند که در پایان ۱۲ سال تحصیل دانش‌آموزان قرار گرفته است. اگر کسی بتواند این درب را باز کند و از آن بگذرد، وارد دنیای جدیدی می‌شود؛ دنیایی که می‌تواند زندگی‌اش را بسازد». این روایتی است که در خیلی از خانواده‌ها نسبت به

به گزارش قائم آنلاین، «کنکور سال‌هاست مانند یک درب بزرگ و سنگین می‌ماند که در پایان ۱۲ سال تحصیل دانش‌آموزان قرار گرفته است. اگر کسی بتواند این درب را باز کند و از آن بگذرد، وارد دنیای جدیدی می‌شود؛ دنیایی که می‌تواند زندگی‌اش را بسازد». این روایتی است که در خیلی از خانواده‌ها نسبت به کنکور وجود دارد و برای همین هم حاضرند تا هزینه کنند.

اما فقط همین نیست بلکه ماجرا فراتر از این است؛ در پشت آن درب، هر رشته‌ای مدنظر خانواده‌ها نیست. به عبارت دیگر قرار نیست دانش‌آموز فقط از درب عبور کند بلکه باید در رشته‌ای درس بخواند که موقعیت شغلی خوبی در پی آن وجود داشته باشد.

بررسی شرکت داوطلبان در رشته‌های کنکور در سال ۸۰ نسبت به سال ۹۷، حرف‌های زیادی دارد. در کنکور سال ۱۳۸۰، یک میلیون و ۵۹۳ هزار و ۴۹۰ نفر شرکت کردند که از این تعداد ۹۱۳ هزار و ۳۰۵ زن و ۶۸۰ هزار و ۱۸۵ مرد بودند. اما نکته حائز اهمیت این بود که ۴۱۴ هزار و ۱۶۰ نفر برای رشته ریاضی، ۴۶۵۳۴۱ برای رشته علوم تجربی، ۵۲۱۱۲۰ برای رشته علوم انسانی و ۱۹۲۸۶۹ برای رشته هنر شرکت کردند.

سال آزمون گروه آزمایشی ثبت نام کنندگان پذیرفته شدگان
۸۰ زن مرد کل زن مرد کل
ریاضی ۱۶۷۰۷۱ ۲۴۷۰۸۹ ۴۱۴۱۶۰ ۲۱۷۷۴ ۲۷۹۷۹ ۴۹۷۵۳
علوم تجربی ۳۱۲۲۵۰ ۱۵۳۰۹۱ ۴۶۵۳۴۱ ۳۴۷۷۶ ۱۴۰۰۸ ۴۸۷۸۴
علوم انسانی ۳۲۳۶۸۲ ۱۹۷۴۳۸ ۵۲۱۱۲۰ ۴۰۶۴۷ ۲۰۹۴۲ ۶۱۵۸۹
هنر ۱۱۰۳۰۲ ۸۲۵۶۷ ۱۹۲۸۶۹ ۱۱۶۱ ۶۳۸ ۱۷۹۹
زبان خارجی ۶۸۱۳ ۱۹۶۴ ۸۷۷۷
کل ۹۱۳۳۰۵ ۶۸۰۱۸۵ ۱۵۹۳۴۹۰ ۱۰۵۱۷۱ ۶۵۵۳۱ ۱۷۰۷۰۲

* گرایش نیمی از داوطلبان کنکور به رشته علوم تجربی

همانطور که مشاهده می‌شود شرکت کنندگان در سال ۸۰ در رشته علوم انسانی بیشتر از سایر رشته‌ها بودند. بعد از آن رشته‌های تجربی و ریاضی به هم نزدیکند. اما در سال ۹۷ تعداد داوطلبان کمتر شده و به یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۱۲ نفر رسیده است.

نکته قابل توجه این است که در این سال، نیمی از داوطبان در رشته علوم تجربی شرکت کردند و فاصله رشته های ریاضی و علوم انسانی و هنر از آن زیاد است. اما نکته جالب این است که رشته ریاضی بعد از علوم انسانی قرار دارد و گرایش به آن کمتر شده است.

سال آزمون گروه آزمایشی ثبت نام کنندگان پذیرفته شدگان
زن مرد کل زن مرد کل
۹۷ ریاضی ۵۴۳۴۹ ۹۶۹۷۲ ۱۵۱۳۲۱ ۳۶۵۴۳ ۶۴۸۴۱ ۱۰۱۳۸۴
علوم تجربی ۴۱۳۷۵۵ ۲۴۳۹۳۶ ۶۵۷۶۹۱ ۱۰۵۶۶۱ ۶۲۲۵۵ ۱۶۷۹۱۶
علوم انسانی ۱۳۷۹۴۷ ۸۵۱۰۸ ۲۲۳۰۵۵ ۷۴۵۱۵ ۴۱۴۳۶ ۱۱۵۹۵۱
هنر ۵۷۹۹۶ ۲۴۲۶۳ ۸۲۲۵۹ ۸۰۶۹ ۲۲۸۴ ۱۰۳۵۳
زبان خارجی ۹۸۵۳۰ ۵۱۷۵۶ ۱۵۰۲۸۶ ۱۰۱۷۷ ۳۸۱۰ ۱۳۹۸۷
کل ۷۶۲۵۷۷ ۵۰۲۰۳۵ ۱۲۶۴۶۱۲ ۲۳۴۹۶۵ ۱۷۴۶۲۶ ۴۰۹۵۹۱

* آنهایی که پشت درهای کنکور ماندند

این موارد در حالی است که جذب دانشجو در سال ۹۷ نسبت به ۸۰ چشمگیر است. در سال ۸۰، تعداد ۱۷۰ هزار و ۷۰۲ نفر در دانشگاه پذیرفته شدند که این رقم در سال ۹۷ به ۴۰۹ هزار و ۵۹۱ نفر رسیده است.

در سال ۹۹ هم یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ نفر در کنکور ثبت نام کردند که البته به دلیل شرایط کرونا و دلایل دیگر، یک میلیون و ۱۶۶ هزار نفر در آزمون سراسری شرکت کنند و در نهایت ۱۸۹ هزار و ۹۴۸ نفر پذیرفته شدند که ۱۰۱ هزار و ۹۱۲ زن و ۸۸ هزار و ۳۶ مرد بودند.

رشد فزاینده علاقه به رشته علوم تجربی در حالیست که از ۶۵۷ هزار و ۶۹۱ شرکت کننده در این رشته، ۱۶۷ هزار و ۹۱۶ نفر پذیرفته شدند. این موضوع یعنی ۴۸۹ هزار و ۷۷۵ نفر پذیرفته نشدند و پشت آن درب بزرگ ماندند.

ریحانه ۲۷ ساله از جمله کسانی است که به آرزویش یعنی پزشک شدن نرسیده است؛ او بارها و بارها در کنکور شرکت کرده است اما هر بار رتبه‌اش بدتر از سال پیش شده است. ریحانه به خبرنگار فارس می‌گوید: همان سال اول می‌توانستم با رتبه‌ای که به دست آورده بودم، در یکی از زیرشاخه‌های علوم تجربی پذیرفته‌ می‌شدم اما این کار را نکردم. همه گفتند یک سال دیگر درس بخوانی، قبول می‌شوی اما اینطور نشد. می‌خواستم پدر و مادرم را به آرزویشان که دکتر شدن من بود، برسانم اما نشد.

وی ادامه می‌دهد: من چندین سال برای کنکور درس خواندم و عمرم را تلف کردم. در این سال‌ها هر رشته‌ای همان سال اول رفته بودم، تا الان مدرک دکترایم را هم گرفته بودم.

* ۹۷ درصد شرکت‌کنندگان در کنکور علوم تجربی به پزشکی نمی رسند

در آزمون سال ۹۸ دانشگاه‌ها، تعداد شرکت کنندگان در گروه علوم تجربی با ۶۳۷ هزار داوطلب، پس از آن علوم انسانی با ۲۸۲ هزار و گروه ریاضی با ۱۶۸ هزار داوطلب بوده است.

عنوان‌های شغلی رشته تجربی و رشته‌های دانشگاهی این گروه تا حدودی از گروه علوم ریاضی و علوم انسانی بیشتر است اما این عنوان‌ها و رشته‌ها پاسخگوی بخش کوچکی از متقاضیان رشته تجربی است.

این موضوع دلایل متعددی دارد؛ محبوبیت رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، درآمدزایی بالای این رشته‌ها و منزلت اجتماعی آنها از جمله علت هایی است که موجب افزایش داوطلبان گروه اجتماعی شده است. متقاضیانی که حدود ۹۷ درصد آنها به خواسته خود نمی‌رسند.

* چرا افراد از علاقه خود دست می‌کشند؟

از جمله افراد مانند ریحانه، کم نیستند؛ کسانی که به خاطر علاقه پدر و مادر، از علاقه خود می‌گذرند و بعد از چند سال عمرشان را تلف می‌کنند و ناامید زندگی می‌کنند.

حسین احمدی کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه تحصیلات دانشگاهی بد نیست و پسندیده است، می‌گوید: نکته انحرافی غلط اینجاست که ما انتظار داشته باشیم فرد از علاقه خودش دست بکشد و به یکسری ملاک‌ها و معیارهایی که اجتماع برایش تعیین کرده، دست پیدا کند.

وی ادامه می‌دهد: راه حل این است که نمره کنکور یک ملاک باشد و نمره های سه سال آخر مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود که کدام دانش‌آموز دنبال علم و دانش بوده و همچنین یک مصاحبه‌ای از رشته‌های برتر انجام گیرد.

به گزارش فارس، به نظر می‌آید از جمله آسیب‌هایی که در حال حاضر نسبت به کنکور وجود دارد، هدایت نادرست دانش‌آموزان است؛ کنکور چه باشد و چه نباشد، افراد باید به سمتی هدایت شوند که به آن علاقه دارند نه اینکه رشته‌ای را انتخاب کنند که نه علاقه و نه توانایی آن را دارند.

اما یک نکته در کنکور وجود دارد و آن هم این است که هر سال، یک تعدادی از افراد پشت درهای کنکور می‌مانند و باید این شکست را با جان و دل بپذیرند تا مقدمه ای برای پیروزی‌شان شود!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =