کد خبر : 247995
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
-

تولید ۵۰ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه شهید سلیمی نکا در داخل

تولید ۵۰ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه شهید سلیمی نکا در داخل

به گزارش قائم آنلاین، چهار دهه از فعالیت نیروگاه شهید سلیمی نکا می‌گذرد، اهمیت فعالیت این مجموعه نه تنها در داخل کشور بلکه مورد توجه دشمنان خارجی قرار گرفته و در دوران دفاع مورد تهاجم نیروهای حزب بعث عراق به سرکردگی آمریکا قرار گرفته است. تلاش برای ایجاد اخلال در فرایند بهره‌برداری از نیروگاه برق

به گزارش قائم آنلاین، چهار دهه از فعالیت نیروگاه شهید سلیمی نکا می‌گذرد، اهمیت فعالیت این مجموعه نه تنها در داخل کشور بلکه مورد توجه دشمنان خارجی قرار گرفته و در دوران دفاع مورد تهاجم نیروهای حزب بعث عراق به سرکردگی آمریکا قرار گرفته است.

تلاش برای ایجاد اخلال در فرایند بهره‌برداری از نیروگاه برق شهید سلیمی نکا پس از دوران دفاع مقدس هم در دستور کار قرار گرفته و متولیان امر برای تامین قطعات بارها و بارها با پاسخ منفی شرکت‌های تولیدی غرب در زمینه نیروگاهی مواجه شدند.

توصیه و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت داخلی برای تامین نیازمندی‌های کشور و تلاش سربازان گمنام در حوزه تولید برق امروز امورات تعمیراتی نیروگاه برق شهید سلیمی نکا را به مرحله‌ای رسانده است که صفر تا ۱۰۰ فعالیت‌های تعمیراتی این نیروگاه توسط متخصصان بومی انجام می‌شود.

وجود کارگاه‌های متعدد تعمیراتی در کنار نیروگاه و به‌کارگیری افراد مختصص و از همه مهم‌تر افراد دلسوز و متعهد امروز به مرحله‌ای رسیده است که می‌توان نیروگاه شهید سلیمی برق نکا را یک کارگاه بزرگ اقتصاد مقاومتی در کشور قلمداد کرد.

در ارتباط با فعالیت‌های موثر این نیروگاه گفت‌وگویی با محسن نعمتی مدیرعامل نیروگاه برق شهید سلیمی نکا که در کنار اقدامات انجام شده چشم‌انداز بسیار مناسبی که برای توسعه فعالیت نیروگاه ترسیم شده است را از لابه‌لای گفت‌وگوها می‌توان متوجه شد.

نعمتی در ابتدا شروع گفت‌وگو اظهار کرد: تولید انرژی به ویژه برق بسیار داری اهمیت است، افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید دلسوز شایسته و متخصص باشند تا در شرایط خاص اقتصادی و مشکلات تحریم بتوانند به درستی امور مربوطه با پیش ببرند.

واحدهای بخاری ما ۴۴۰ مگاوات بوده و ۴۱ سال این دستگاه‌ها در حال تولید برق است، اولین واحد نیروگاه در سال ۵۸ وارد مدار تولید شده است و از آن زمان به صورت مداوم در حال کار است به همین دلیل هم نیاز است که به صورت ویژه و خاص باید تعمیر شوند تا کارکرد‌های اصلی مجموعه به خوبی حفظ شود.

عمر واحدهای بخار معمولا ۳۰ سال است و برای بهره‌برداری بیشتر نیاز داریم که تعمیرات اساسی و کلی در دستور کار قرار گیرد، در دنیا واحدهای بخار به دلیل راندمان ۲۸ درصد کنار گذاشته می‌شود و انرژی‌های تجدید مثل آب، خورشید و باد پذیر جایگزین می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی باید تقویت شود

فارس: با این تعاریفی که داشتید می‌خواهید اعلام کنید که فعالیت نیروگاه برق شهید سلیمی نکا مقرون به صرفه نیست؟

نعمتی: نه، بحثم این هست که اگر بخواهیم در حال حاضر نسبت به احداث نیروگاه بخار اقدام کنیم مقرون به صرفه نیست، در حال حاضر باید به سمت واحدهای سیکل ترکیبی برویم تا راندمان را به سمت بالای ۶۰ درصد برساند.

واحدهای که در دنیا نصب می‌شود با عنوان سینگل شفت روی یک محور ۴۵۰ مگاوات می‌توانند انرژی دریافت کنند،البته در کشور به سمت واحدهای از این دست هم حرکت کردیم و اقدامات خوبی در این بخش انجام شده است.

واحدهای کلاس اف در کشور رو به گسترش است که بالای ۶۰ تا ۶۲ درصد راندمان دارند و راندمان واحدهای بخار ما حدود ۳۸ درصد است و حتما باید برنامه‌ریزی به سمت واحدهای با راندمان بالاتر در دستور کار قرار گیرد.

برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود باید در دستور کار قرار گیرد اما این نکته هم مورد توجه قرار گیرد که سرمایه‌گذاری در حوزه تولید انرژی باید تقویت شود و بخش خصوصی هم در حوزه تولید انرژی ورود پیدا کرده است.

سال‌های آینده سیکل ترکیبی جدیدی احداث می‌شود

فارس: توان تولید برق نیروگاه نکا در حال حاضر چه میزان است؟

نعمتی: نیروگاه نکا با چهار واحدبخاری که هر کدام ظرفیت ۴۴۰ مگاوات را به صورت اسمی دارند هزار و ۷۶۰ مگاوات توان تولید داریم و یک بلوک سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی ۱۳۷ مگاواتی یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی و در مجموعه ۳۴۵ مگاوات قدرت سیکل ترکیبی ما بوده و دو واحد توربین انبساطی که در مسیر گاز نصب شده که از انرژی گاز ورودی استفاده می‌کند و در مجموع ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات قدرت نصب شده نیروگاه است.

برای تامین انرژی در شرق استان مازندران پیش‌بینی کردیم که در سال‌های آینده سیکل ترکیبی جدیدی را احداث کنیم و موافقت برای دو واحد گازی انجام شده در کل سیکل ترکیبی حدود ۵۰۰ مگاوات اضافه می‌شود و دو واحد ۱۶۲ مگاواتی گاز و یک واحد ۱۶۰ مگاواتی بخار جمعا ۳۸۴ مگاوات اضافه می‌شود و در سال ۱۴۰۱ واحدهای گازی ما باید وارد مدار شود.

بعد از راه‌اندازی سیکل ترکیبی گاز برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی واحد بخار در دستور کار قرار دارد.

فارس: برای تامین گاز آیا قرار است که ایستگاه‌های جدیدی احداث شود؟

نعمتی: بله ـ ایستگاه‌های جدیدی در دستور کار است و خط گاز باید زمینه تامین نیازمندی‌های نیروگاه را فراهم کند، محل ایستگاه تقلیل فشار گاز در نزدیک نیروگاه بوده و می‌توانیم از خط اصلی برای تامین نیازمندی‌های انشعاب دریافت کنیم، بحث اصلی اختصاص سهیمه است که رایزنی‌های لازم در دستور کار قرار دارد.

فارس: میزان سهمیه گاز نیروگاه شهید سلیمی نکا چه مقدار است؟

نعمتی: به ازای هر کیلووات ساعت برقی که تولید می‌شود سه متر مکعب گاز نیاز داریم و در شبانه‌روز برای سیکل ترکیبی و واحدهای بخار نیاز به ۱۰ میلیون متر مکعب گاز است.

در فصل سرما تنها جایی که از گاز استفاده نمی‌کند نیروگاه است

فارس: در حال حاضر تولید برق با استفاده از نیروی گاز انجام می‌شود؟

نعمتی: قابلیت دوگانه برای استفاده از گاز و مازوت وجود دارد، سکیل ترکیبی را دوگانه سوز کردیم در فصل سرد سال که واحدهای خانگی نیاز به مصرف گاز دارند مجبور هستیم که از سایر انرژی‌ها برای تولید برق استفاده کنیم.

خط لوله گاز به طول ۷۰۰ کیلومتر از خانگیران تا نیروگاه انحصار نیروگاه بوده است، در آن زمان حتی برای روستاهای و شهرهای اطراف هم سهمیه مشخصی در نظر گرفته نشده است.

در فصل سرما تنها جایی که از گاز استفاده نمی‌کند ما هستیم، دلیل این افزایش نیاز مصرف گاز توسعه شهرها و روستاها زمینه کاهش دسترسی نیروگاه به گاز را فراهم کرده است، تصور ما این است که خط جدید زمینه دسترسی نیروگاه به گاز را فراهم کند اما این اتفاق به صورت محدود ایجاد شده است.

(“با خنده” )در فصل سرما تنها جایی که از گاز استفاده نمی‌کند ما هستیم، دلیل این افزایش نیاز مصرف گاز توسعه شهرها و روستاها زمینه کاهش دسترسی نیروگاه به گاز را فراهم کرده است، تصور ما این است که خط جدید زمینه دسترسی نیروگاه به گاز را فراهم کند اما این اتفاق به صورت محدود ایجاد شده است.

مصرف مردمی،صادرات گاز و در دسترس بودن مازوت همه دست به دست هم داده تا در حال حاضر بدون گاز نسبت به تامین نیازمندی‌های انرژی نیروگاه اقدام کنیم.

به صورت کلی نیروگاه تعیین کننده نوع سوخت نیست به صورت کلی مصرف کننده هستیم سیاست‌‌گذاری‌های کلان در اختیار ما نیست و براساس سوختی که تحویل نیروگاه می‌شود باید نسبت به مصرف آن اقدام کنیم.

فارس: استفاده از سوخت مازوت چه مشکلاتی برای شما و پرسنل ایجاد می‌کند؟

نعمتی: اساسا سوخت مازوت کثیف بوده در کنار آن با مشکلاتی مثل هزینه‌های حمل و نقل و تعمیرات را داریم که هزینه تعمیرات با سوخت مازوت بسیار بالا است.

فارس: میزان تعهدات شما در طول سال گذشته چه مقدار بوده است و چه میزان از این تعهدات عملیاتی شده است؟

نعمتی: سال گذشته ما ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت آمادگی داشتیم که در سال جاری یک میلیارد کیلو وات ساعت افزایش دادیم و تعهدات ما در سال گذشته تحقق پیدا کرده است.

فارس: برای تامین این حجم برق به احتمال بسیار زیاد فشار روی دستگاه‌های شما بیشتر است؟

نعمتی: فشار کار روی پرسنل و دستگاه‌های ایجاد شده است، باید رسیدگی به واحد در دستور کار قرار گیرد و نسبت به نوسازی اقدام شود در شکل‌های مختلف بهینه سازی و نوسازی در بویلرها، توربین‌ها، تجهیزات کمکی، تاسیسات، کندانسورها و سایر بخش‌های که ضرورت دارد باید انجام شود.

یک نوسازی به صورت کامل در همه بخش‌های ایجاد می‌شود و آمادگی بیشتری ایجاد می‌کند که از این واحدها استفاده بهینه انجام شود.

در سال ۹۸ ما توانستیم واحد یک را به قدرت نامی ۴۴۰ مگاوات که خودش یک روکورد بی‌سابقه بوده که در دهه گذشته محقق شده است.

حداقل ۲۰ سال دیگر این نیروگاه با همین ظرفیت قابلیت تولید برق را دارد

فارس: با توجه به پیشرفت‌های که در حوزه تولید برق ایجاد  شده نیروگاه شهید سلیمی نکا تا چه زمانی دیگر می‌تواند فعالیت داشته باشد؟

نعمتی: ما می‌توانیم امیدوار باشیم که نیروهای که در استخدام مجموعه هستند در همین مجموعه تولیدی بازنشسته شوند،حداقل ۲۰ سال دیگر این نیروگاه با همین ظرفیت قابلیت تولید برق را دارد.

فارس: استفاده از متخصصان داخلی برای تداوم فعالیت نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از کارکردهای مثبت این مجموعه می‌توان قلمداد کرد، در این ارتباط بفرمائید چه اقداماتی انجام شده است؟

نعمتی: در ارتباط با تحریم‌ها دو مرحله را ما پشت سرگذاشتیم، در یک مرحله تولیدکنندگان ادوات نیروگاهی به صورت واسطه‌ای با ما همکاری داشتند مرحله دوم بعد از فشار آمریکا که تحریم‌ها را به سمت بانک‌ها برده بسیار سخت‌تر بوده است.

قبل از تحریم اساسی آمریکا ما می‌توانستیم نسبت به تامین نیازمندی‌ها اقدام کنیم اما از همان زمان نسبت به تغییر نگرش برای تولید ادوات مورد نیاز نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است.

از سال ۹۰ جز معدود شرکت‌های هستیم که نگرش به سمت تولید داخل را در دستور کار قرار دادیم و تعداد قطعات ساخته شده داخل از آن زمان تاکنون بیش از ۵۰ هزار قطعه بوده است.

از سال ۹۰ جز معدود شرکت‌های هستیم که نگرش به سمت تولید داخل را در دستور کار قرار دادیم و تعداد قطعات ساخته شده داخل از آن زمان تاکنون بیش از ۵۰ هزار قطعه بوده است.

بخش قابل توجهی از نیازمندی‌های نیروگاه شهید سلیمی نکا در طی پنج سال گذشته در محل نیروگاه تولید می‌شود در طی سه سال گذشته ۳۵ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه ساخته شده است.

همه هم و غم ما ساخت دستگاه‌های مورد نیاز در داخل نیروگاه است

فارس: در ارتباط با نحوه دسترسی به این موفقیت‌ها توضیح دهید؟

نعمتی: اداره ساخت داخل در مجموعه ایجاد کردیم، چندین نفر در این حوزه‌های مکانیک،ابزار دقیق، الکترونیک فعالیت می‌کنند، هر قطعه‌ای که روی دستگاه‌ها باز می‌شود و امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد تبدیل به نقشه شده و برنامه‌ریزی برای ساختش را در دستور کار قرار می‌دهیم.

همه هم و غم ما ساخت دستگاه‌های مورد نیاز در داخل نیروگاه است به صورت کلی برای ساخت ادوات مورد نیاز هیچ مشکلی نداریم و در این مدت هیچ وقت روند تولید برق به دلیل نبود قطعات متوقف نکردیم.

همه هم و غم ما ساخت دستگاه‌های مورد نیاز

در داخل نیروگاه است به صورت کلی برای ساخت ادوات مورد نیاز هیچ مشکلی نداریم و در این مدت هیچ وقت روند تولید برق به دلیل نبود قطعات متوقف نکردیم.

فارس: آیا اعداد و رقمی درباره صرفه‌جویی ارزی بابت ساخت دستگاه‌ها در تولید داخل در اختیار دارید؟

نعمتی: به صورت دقیق خیر ـ اما برای ساخت ۵۰ هزار قطعه نیروگاهی مقدار قابل توجهی ارز باید از کشور خارج می‌شده است که با این اقدام صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاده است به طور مثال ما در نیروگاه یک توربینی ساختیم که ۱۰ هزار پره بر روی آن نصب شده است قیمتی که شرکت جنرال الکتریک آمریکا داده ۲.۵ میلیون یورو بوده است همین کار را در داخل کشور ما ۲ میلیارد تومان ساختیم و این مصداق در ارتباط با بقیه قطعات لحاظ کنید.

فارس: اولین بار که شما گفتند که قطعات مورد نیاز نیروگاه را به شما نمی‌دهیم چه حسی داشتید؟

نعمتی: بسیار خوشحال شدیم ـ ما شاید منتظر بودیم که این موضوع را به ما اعلام کنند یک غرور ملی به ما دست داده است.

اولین بار که گفتند قطعات مورد نیاز نیروگاه را به شما نمی‌دهیم  بسیار خوشحال شدیم، ما شاید منتظر بودیم که این موضوع را به ما اعلام کنند یک غرور ملی به ما دست داده است.

فعالیت در حوزه نیروگاهی بنده به بیش از ۲۵ سال پیش بر می‌گردد در اون مقطعی زمانی که بنا داشتیم برخی از قطعات نیروگاهی را بسازیم خود مجموعه داخلی نیروگاهی که در گذشته در آن کار می‌کردم مقاومت می‌کردند.

برای نخستین بار پروه توربین که آسیب دیده بود را بازسازی کردیم و توانستیم قطعات نزدیک توربین را بسازیم در حال حاضر ما رفتیم به سمت استانداردسازی قطعات، یه زمانی بحث ساخت قطعات مطرح بوده اما در حال حاضر استاندارد سازی بسیار مهم است.

حتی از خودمان توقع داریم که استانداردهای بالاتری نسبت به ۴۰ سال گذشته در نیروگاه اعمال کنیم، اگر احساس کردیم قطعی که زود آسیب دیده با دستاوردهای علمی که داریم نسبت به استفاده بهینه از دستگاه‌ها اقدام می‌کنیم.

 ۸۰ درصد نیازمندی‌های نیروگاه تولید برق را خودمان تامین می‌کنیم

فارس: چند درصد نیازهای نیروگاه شهید سلیمی نکا در خود مجموعه تامین می‌شود؟

نعمتی: بالغ بر ۸۰ درصد نیازمندی‌های به ادوات نیروگاه تولید برق را خودمان تامین و تولید می‌کنیم از همه مهمتر دانش فنی ساخت قطعات است که ما در اختیار داریم و تجربه کافی در این بخش طی این سال‌ها کسب کردیم.

بالغ بر ۸۰ درصد نیازمندی‌های به ادوات نیروگاه تولید برق را خودمان تامین و تولید می‌کنیم از همه مهمتر دانش فنی ساخت قطعات است که ما در اختیار داریم و تجربه کافی در این بخش طی این سال‌ها کسب کردیم.

فارس: حمایت‌های مسؤولان استانی را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

نعمتی: در این زمینه هیچ جای نگرانی نداشتیم و همه ارگان‌ها و نهادها همکاری بسیار مناسبی با مجموعه ما دارند و حمایت‌ها تنها منوط به مجموعه مدیران اجرایی نمی‌شود.

فارس: در بخشی از صحبت‌های خودتان نسبت به عملکرد پرسنل رضایت‌مندی داشتید شما چه اقدام متقابلی برای حمایت از پرسنل انجام داده‌اید؟

نعمتی: نیروگاه در چند بخش باید همزمان فعالیت کند، تامین کالاها و قطعات، پیمانکاران،تامین اجتماعی و دارایی، بیمه‌های تکمیلی و کارکنان که باید حقوق آنها به موقع پرداخت شود، در بحث بدهی کارکنان و پیمانکاری بدهی نداریم.

فارس: در ارتباط با تامین برق در نیروگاه بعد از شیوع کرونا صحبت کنید.

نعمتی: بسیار دوران سختی بر ما می‌گذرد اما هیچ وقت کار را بر زمین نگذاشتیم در این شرایط ما باید نسبت به تعمیرات ورود پیدا کنیم که تابستان بدون برق در ۱۴۰۰ نداشته باشیم، اقدامات لازم برای تامین برق سال آینده باید در فصل زمستان در دستور کار قرار گیرد.

حتی در زمینه تولید آب ژاول که نزدیک به ۲.۵ میلیون لیتر به مردم تحویل دادیم به همه شهرداری‌های آب ژاول اختصاص دادیم که هیچ شهری از این موضوع محروم نشود.

فارس: در حوزه رعایت مسائل محیط زیستی چه اقداماتی در نیروگاه در دستور کار قرار دارد؟

نعمتی: یکی از الزامات احداث نیروگاه هماهنگی با محیط زیست  به ویژه واحدهای جدیدی که قرار است احداث شود باید الزامات زیست محیطی را در دستور کار خویش داشته باشد.

آبی که از دریا استخراج می‌کنیم هیچ گونه تغییری ایجاد نمی‌شود، تنها برای خنک کردن دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم،آب گرمی که از نیروگاه به دریا برگشت داده می‌شود برای اینکه از نظر حررات مشکلی برای آبزیان ایجاد نکند یک کیلومتر کانال روباز ایجاد شده و در این فاصله آب خنک به دریا برگشت داده می‌شود.

در بحث دودکش‌ها هم باید این موضوع مدنظر قرار گیرد که ارتفاع دودکش‌ها ۱۳۰ متر است و دود در فضای بی‌نهایت انتقال می‌کند و میزان آلایندگی آن تا حدودی کم است.

البته برنامه‌ریزی برای استفاده مناسب از دود خروجی نیروگاه در دستور کار است که جز برنامه‌های کلان شرکت است.

دیگر اقدامات در دستور کار نیروگاه نکا ایجاد سیستم تصفیه آب برای تامین نیازمندی‌های واحد بخار که از سه سال گذشته قرار دادی با شرکت پیمانکار و مشاور منعقد شده که این کار در دست احداث داریم و بیش از ۹۴ درصد کار پیشرفت کرده و نزدیک به راه‌اندازی است و در تابستان ۱۴۰۰ این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =