کد خبر : 247686
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۸:۲۰
-

انتخابات ۱۴۰۰ فرصت ویژه‌ای برای خدمت به مردم است

انتخابات ۱۴۰۰ فرصت ویژه‌ای برای خدمت به مردم است

به گزارش قائم آنلاین، این بیانیه به شرح زیر است: در شرایط کنونی که وجود مشکلات فراوان اقتصادی زندگی بسیاری از هموطنانمان را با سختی همراه کرده است، اگرچه حجم بالای شعارهای عمل نشده بین قشری از جامعه و حاکمیت شکاف ایجاد کرده اما حضور شکوهمند و میلیونی مردم در تشییع  سردار شهید حاج قاسم

به گزارش قائم آنلاین، این بیانیه به شرح زیر است:

در شرایط کنونی که وجود مشکلات فراوان اقتصادی زندگی بسیاری از هموطنانمان را با سختی همراه کرده است، اگرچه حجم بالای شعارهای عمل نشده بین قشری از جامعه و حاکمیت شکاف ایجاد کرده اما حضور شکوهمند و میلیونی مردم در تشییع  سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از کارگزاران خدوم نظام  این واقعیت را اثبات می‌کند که فاصله ایجاد شده بین مردم و جمهوری اسلامی، عمیق و ایدئولوژیک نیست و انتخابات ۱۴۰۰ فرصتی ویژه ای است که تا از ظرفیت‌های کشور برای خدمت به مردم استفاده شود.

احزاب و نخبگان سیاسی ایران

ساختار مردم سالاری در جمهوری اسلامی با برگزاری  انتخابات‌های متعدد به طور کامل شکل گرفته است، اما در انتخابات پیش رو مردم باید ثمره مردم سالاری را نیز به وضوح احساس کنند. در واقع انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نباید مردم را به این نتیجه برساند که رفت و آمد افراد و احزاب با ایده‌های گوناگون، نمی تواند تاثیر مثبتی بر سرنوشت آن ها بگذارد و در آستانه خرداد ۱۴۰۰ باید تغییر محسوسی در مناسبات سیاسی و رقابت های انتخاباتی ایجاد شود. تغییری که  مبتنی بر روحیه تحول خواهی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی کشور باشد.

در حقیقت، این بار باید کیفیت ایده‌ها و راه‌حل‌ها اصل قرار داده شود و جایی برای منافع حزبی و انتخاب‌های مبتنی بر منفعت سیاسیون باقی نماند. در همین راستا ما در اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل پیش بینی می کنیم در سال آینده برای برون رفت از شرایط فعلی رقابت حول سه چالش گفتمانی شکل بگیرد و در ادامه موضع خود را پیرامون هر یک از آن‌ها خواهیم گفت.

نخستین چالش؛ چالش بین دو دیدگاه نگاه به داخل و نگاه به خارج برای حل مشکلات کشور است. روی کارآمدن مجدد دموکرات‌ها در آمریکا باعث شده طیفی ازغرب‌گرایان داخلی هم چنان به دنبال ادامه ایده نخ‌نمای مذاکره  باشند، درحالی که تجربه اخیر برجام و توافقات پیش از آن در چهل سال گذشته نشان می دهد تا زمانی که در داخل به یک استراتژی واحد نرسیده‌ایم و از اهرم‌های قدرتی چون همگرایی داخلی، اقتصاد توان مند وآرام، بازوهای قدرتمند منطقه‌ای و دانش برتر هسته ای برخوردار نیستیم ورود به مذاکره با غربی ها تحت هر شرایطی مختوم به شکست است.

راه حل مشکلات  کشور را باید در داخل جست، به همین دلیل از احزاب و نخبگان سیاسی کشور مطالبه می‌کنیم که با تجربه گرفتن از روند تاریخی مذاکرات با غرب اجازه ندهند بستر انتخابات ریاست جمهوری به سمت گره خوردن حل همه‌ی مشکلات مردم، از آب خوردن تا تامین امنیت، به مسئله ی سیاست خارجه برود.

چالش گفتمانی بعدی دو موضوع مهم تبعیض و عدالت است. بر اساس منشور فکری امامین انقلاب، مشروعیت مسئولین در نظام اسلامی وابسته به تلاششان برای مبارزه با فساد، رفع تبعیض و عدالت‌خواهی آن هاست. در شرایط فعلی به دلیل سیاست‌های غلط تکنوکرات‌های دولتی، کشور از لحاظ ضریب جینی، که معیاری برای سنجش اختلاف طبقاتی به حساب می‌آید، در بدترین شرایط  پس از انقلاب قرار دارد.

پر واضح است در این انسداد به وجود آمده که حاصل ناکارآمدی دولت اعتدال است، برقراری عدالت و رفع تبعیض به نفع مردم با تکیه بر ظرفیت‌های بی‌شمار داخلی باید مطالبه‌ی تمامی نخبگان و گرایش های سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ باشد.

چالش گفتمانی نهایی از نظر ما مسئله کارآمدی است که معیاری اصلی برای یک انتخاب شایسته  تلقی می شود. دولت آتی باید کارآمد با جهت گیری پیشرفت و در گفتمان عدالت باشد. به همین دلیل تاکید می‌کنیم بر خلاف دوره‌های قبلی که دعواهای سیاسی حول افراد و احزاب و پروپاگانداهای رسانه‌ای شکل می گرفت، در انتخابات آینده باید رقابت بین ایده‌ها و راهکارهای کارآمد برای برون رفت از شرایط فعلی کشور ایجاد شود.

حل بسیاری از مشکلات، به جای راه حل های موقتی که بیشتر جنبه سیاسی و رسانه ای دارند، به تغییرات ساختاری و زیربنایی نیاز دارد که باید توسط داوطلبان ریاست‌جمهوری مورد توجه قرارگیرد، فعالین سیاسی باید پاسخ دهند که به جز انتقاد از دولت فعلی و افراد و احزاب مخالف خود، چه راهکاری برای حل مشکلات کشور  دارند؟

باید پاسخ داده شود که راهکار آقایان برای مسایل هم چون جبران کسری بودجه کشور چیست؟ چه برنامه ای برای کاهش فاصله طبقاتی تشدید شده در سال های اخیر  و اجرای رکن عدالت در جامعه دارند؟ آیا تنها راه حل در نظر آن ها هم چنان مذاکره با طرف خارجی است؟ چه نقشه مدونی برای رونق تولید فراهم کرده‌اند؟  الگوی پیشنهادی آن ها برای اصلاح ساختار اخذمالیات چیست؟ برای بهبود شرایط اقشار آسیب‌پذیر جامعه، چه روشی را مد نظر دارند؟

این مشکلات و مسائلی است که حل آن ها باید مرکز توجه قرار گیرد تا انتخابات پیش رو، با رویکردی فارغ از جنجال‌ها و حاشیه ‌ها با تحول و بهبود شرایط همراه باشد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از تمامی احزاب و نخبگان سیاسی با هر سلیقه‌ای دعوت می‌کند برای شکل گرفتن رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حول مسئله کارآمدی، درچارچوب تامین منافع ملی تلاش کنند و در همین راستا  با نگاه به روحیه تحول‌خواهی و درقالب گفتمان عدالت‌خواهی ساختارمند، از تمامی اشخاص و احزابی که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آینده دارند، پیرامون ایده‌هایشان برای حل مشکلات ها و شکاف های فعلی کشور در سلسله جلساتی با عنوان جمهور و نامه های انتخاباتی سرگشاده خود مطالبه خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 15 =