کد خبر : 247626
تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
-

چه سرنوشتی در انتظار کاتالیست­‌های خودرو است؟

چه سرنوشتی در انتظار کاتالیست­‌های خودرو است؟

به گزارش قائم آنلاین، بنابراعلام ایران دلکو، شرکت ‌های خودروساز اقدام به سرمایه­ گذاری روی خودروهای دوست­دار محیط زیست که اصطلاحاً خودروهای سبز نامیده می­‌شوند، کرده‌اند. فعالیت در این زمینه منجر به تولید انواع جدیدی از خودروها از جمله خودروهای برقی، هیبریدی و پیل سوختی شده است. عوامل متعددی به ویژه میزان تولید و  انتشار

به گزارش قائم آنلاین، بنابراعلام ایران دلکو، شرکت ‌های خودروساز اقدام به سرمایه­ گذاری روی خودروهای دوست­دار محیط زیست که اصطلاحاً خودروهای سبز نامیده می­‌شوند، کرده‌اند.

فعالیت در این زمینه منجر به تولید انواع جدیدی از خودروها از جمله خودروهای برقی، هیبریدی و پیل سوختی شده است. عوامل متعددی به ویژه میزان تولید و  انتشار آلاینده های زیست محیطی، نوع و مقدار مصرف سوخت و وزن خودرو در تعیین جایگاه اینگونه از خودروها تاثیرگذار است

خودروهای هیبریدی را بیشتر بشناسیم

خودروهای هیبریدی ترکیبی از دو موتور الکتریکی و احتراق داخلی هستند که انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی توسط باتری و انرژی موتور احتراق داخلی با سوخت فسیلی (عمدتاً بنزین) تامین می‌شود. بنا به ظرفیت باتری استفاده شده و تکنولوژی­‌های موجود در خودرو، درصد استفاده از موتور احتراق داخلی تغییر می‌­کند.

به منظور جبران محدودیت نیروی موتور الکتریکی، در­ شتاب­گیری­­ سریع، سرعت­ های بالا و در حالتی که شارژ باتری کم باشد، موتور احتراق داخلی به کار گرفته می­‌شود. استفاده کمتر از موتور احتراق داخلی به منزله میزان مصرف سوخت کمتر خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای معمول می‌­باشد.

نظر به میزان مصرف بالای سوخت در وسایل نقلیه عمومی، استفاده از خودروهای هیبریدی در این حوزه راهکاری مناسب تلقی می‌­شود.

واقعیت خودروهای هیبریدی

تا اینجا همه چیز به سود خودروهای هیبریدی تمام شده است اما این پایان ماجرا نیست. کاتالیست در دماهایی بالاتر از دمای خاصی تحت عنوان “دمای عملکرد” قادر به تبدیل آلاینده­‌ها خواهد بود. در خودروهای معمولی هنگام روشن شدن، گرمای احتراق توسط دود خروجی از موتور انتقال یافته و کاتالیست به دمای عملکرد خود می‌­رسد.

تحقیقات نشان داده است که ۵۰ تا۸۰ درصد هیدروکربن‌­های نسوخته از اگزوز خودروها در ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نخستین پس از استارت زدن خودرو که اصطلاحاًcold start نامیده می‌­شود، به دلیل عدم گرم بودن کاتالیست وارد اتمسفر می­‌گردد.

در خودروهای هیبریدی با هر بار روشن شدن موتور احتراق داخلی که در این نوع خودروها به دفعات اتفاق می‌افتد، حالتی معادل با Cold Start در خودروهای معمولی صورت می‌­گیرد.

چنین مشکلی منجر به انتشار سطح بالایی از آلایندگی در خودروهای هیبریدی شده که این امر کاملاً با هدف توسعه خودروهای هیبریدی به عنوان جایگزین سازگار با محیط زیست خودروهای معمولی مغایرت دارد.

تجهیز خودروهای هیبریدی به باتری و موتورهای الکتریکی قوی­تر، حفظ دمای بالای کاتالیست توسط گرمایش الکتریکی، کنترل موتور احتراق داخلی به منظور شروع به کار بعد از رسیدن کاتالیست به دمای عملکرد، گرم کردن آنی، تغییر موقعیت و عایق کاری کاتالیست از جمله راهکارهای مطرح شده برای رفع چنین مشکل زیست محیطی می­باشند.

ردپای خودروهای هیبریدی در ایران

طی سال‌­های اخیر تعداد محدودی از خودروهای هیبریدی ساخت شرکت تویوتا وارد ایران شده است که تمامی این خودروها از نوع برقی- بنزینی با درصد استفاده بیشتر از بنزین می­‌باشند.

واحد تحقیق و توسعه شرکت ایران دلکو؛ به عنوان تولید کننده مبدل­‌های کاتالیستی؛ نیز از قافله عقب نمانده و طی پروژه­ای اقدام به تحقیق در خصوص تولید و توسعه مبدل‌­های کاتالیستی خودروهای هیبردی نموده تا با رفع مشکلات این گونه از کاتالیست­‌ها قدمی در هموار کردن راه ورود خودروهای هیبریدی به کشور و رفع معظل آلودگی هوا برداشته باشد.

با کاتالیست و شرکت ایران دلکو بیشتر آشنا شویم

مبدل کاتالیستی (کاتالیزور) قطعه ای مصرفی است که در مسیر خروجی موتور کلیه خودروها قرار گرفته و بیش از ۹۰% آلاینده های حاصل از احتراق سوخت در موتور را به گازهایی بی خطر و کم اثر تبدیل می کند.

این قطعـه از پـوشش دهـی یک هسته سرامیکی(مونولیت) با فلزات گرانبها ساخته شده است که این فلزات نقش اصلی را در بی اثر کردن گازهای سمی به عهده دارند.عمر مفید مبدل کاتالیستی با توجه به استاندارد آلایندگی آنها تعیین می گردد.

شرکت ایران دلکـو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانش بنیان این قطعه زیست محیطی با تولید کاتالیست های کوت شده برای تمامی خودروهای داخلی و عمومی (خارجی) نیاز مصرف کنندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و اخذ مجوز معاینه فنی را برطرف نموده است.

ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی…

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره ۵۶۲۳۱۴۳۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سایت:   /http://fa.irandelco.com   اینستاگرام:   /https://www.instagram.com/irandelco

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − نه =