کد خبر : 247677
تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰
-

نشست بازخوانی مدیریت بحران در زلزله سال ۱۳۸۲ بم برگزار شد

نشست بازخوانی مدیریت بحران در زلزله سال ۱۳۸۲ بم برگزار شد

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، امیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی در نشستی که به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به حاضرین و شرکت‌کنندگان مجازی این نشست و گرامیداشت یاد قربانیان زلزله بم در سال ۱۳۸۲، به تشریح

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده سوانح طبیعی، امیرحسین گرکانی رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی در نشستی که به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به حاضرین و شرکت‌کنندگان مجازی این نشست و گرامیداشت یاد قربانیان زلزله بم در سال ۱۳۸۲، به تشریح برخی نکات درخصوص این سانحه پرداخت.

گرکانی ضمن برشمردن تجربیات زمین‌لرزه سال ۱۳۸۲ بم، درخصوص اهمیت توجه بیش از پیش به خسارات اجتماعی-روانی حادثه‌دیدگان و لزوم توجه به این ابعاد گفت: خوشبختانه در قانون جدید مدیریت بحران کشور بر پیشگیری و کاهش خطر و عدم تمرکز صرف بر مرحله پاسخ و بازسازی تأکید شده است. گرکانی ضمن تأکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد جامعه‌محور به عنوان مسئولیت همگانی گفت: در بازسازی بم سه مورد به عنوان محورهای اصلی مطرح است؛ ایمنی در ساخت‌وساز، بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردم در طراحی و اجرا و در آخر توجه به هویت بم که متأسفانه کمتر محقق شد.

وی همچنین به حضور رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در بم اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۰ سازمان مردم‌نهاد در بم حضور داشتند، در زلزله لرستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه این حضور پررنگ‌تر هم شد.

رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی که مدیریت طرح تدوین لوایح، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مدیریت بحران کشور را بر عهده دارد، بر اهمیت حضور رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: تلاش تمام ذی‌نفعان باید در این راستا باشد که شرایط اضطراری مدیریت شده و از رسیدن به شرایط بحران جلوگیری شود. رسانه‌ها علاوه بر مرحله پاسخ، در مرحله پیشگیری و آموزش نیز تأثیر به‌سزایی دارند که می‌بایست توجه بیشتری به این موضوع شود.

وی همچنین به نادرست بودن استفاده از واژه بلایا در حوزه مدیریت بحران اشاره و بر ضرورت همزیستی با مخاطرات تأکید کرد و اهمیت مشارکت و نقش‌آفرینی تمام دستگاه‌ها، متخصصین، رسانه‌ها و مردم در موضوع زلزله تهران و افزایش آگاهی در این زمینه را خاطرنشان ساخت.

در ادامه این نشست، گرکانی فرایند تدوین و مفاد کلیه لوایح، تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون مدیریت بحران کشور و وضعیت پیشرفت فعلی آن را تبیین کرد و گفت: قانون جدید با قانون قبلی دو تفاوت اصلی دارد؛ تکالیف دستگاه‌های موضوع ماده (۲) قانون به طور مشخص تعیین شده و تأکید بسیاری بر موضوع پیشگیری و کاهش خطر شده است. وی افزود: پیرو ابلاغ مسئولیت تدوین کلیه لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های موردنیاز قانون مدیریت بحران کشور در شهریور ماه ۱۳۹۸ از سوی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به پژوهشکده سوانح طبیعی، دبیرخانه تدوین لوایح، آیین‌نامه‌های اجرایی و تصویب‌نامه‌های قانون مدیریت بحران کشور در پژوهشکده سوانح طبیعی شکل گرفت و جهت تدوین هر یک از اسناد نیز اقدام به تشکیل کمیته‌های تخصصی گردید. در راستای بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت علمی کشور حدود ۳۵۰ نفر از اساتید در حوزه‌های تخصصی مرتبط در دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و علمی کشور شناسایی گردیدند و به‌عنوان شورای مشورتی در هر یک از کمیته‌های مرتبط دعوت به همکاری شدند. با توجه به محدودیت زمانی مصرح در متن قانون، ضمن برگزاری منظم جلسات کارشناسی، به استناد بند ت ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران، از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های موضوع ماده ۲ قانون نیز برای شرکت در جلسات تخصصی کمیته‌ها و همچنین جلسات بحث متمرکز گروهی دعوت به عمل آمد که با مشارکت فعال ایشان همراه شد و طی یک سال فرایند تدوین اسناد قانون، حدود ۴۶۶۰۰ نفرساعت کار کارشناسی صورت گرفت.

در حاشیه نشست «بازخوانی مدیریت بحران در زلزله سال ۱۳۸۲ بم»، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی و تحقیقاتی میان پژوهشکده سوانح طبیعی و مجمع جهانی ریسک GRF داووس خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری شکل‌گرفته، گامی رو به جلو در حوزه کاهش ریسک برداشته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =