کد خبر : 247465
تاریخ انتشار : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
-

برگزاری انتخابات ملی اتیوپی در ماه ژوئن ۲۰۲۱

برگزاری انتخابات ملی اتیوپی در ماه ژوئن ۲۰۲۱

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از رویترز، حزب “سعادت” آبی احمد، جنبش پان‌اتیوپیایی که یک سال پیش آن را تأسیس کرد، با چالش‌های فزاینده احزاب مبتنی بر قومیت که در طلب قدرت بیشتر برای مناطق خود هستند، روبه‌روست. اتیوپی به عنوان دومین کشور پرجمعیت آفریقا، دارای سیستمی با ۱۰ دولت منطقه‌ای است که بسیاری

به گزارش قائم آنلاین، به نقل از رویترز، حزب “سعادت” آبی احمد، جنبش پان‌اتیوپیایی که یک سال پیش آن را تأسیس کرد، با چالش‌های فزاینده احزاب مبتنی بر قومیت که در طلب قدرت بیشتر برای مناطق خود هستند، روبه‌روست.

اتیوپی به عنوان دومین کشور پرجمعیت آفریقا، دارای سیستمی با ۱۰ دولت منطقه‌ای است که بسیاری از آن‌ها دارای اختلافات مرزی با مناطق همسایه بوده یا با ناآرامی مواجه‌اند.

در منطقه تیگرای شمالی، از زمان آغاز جنگ بین نیروهای منطقه‌ای و فدرال در ۴ نوامبر، تصور می‌شود هزاران نفر جان خود را از دست داده و ۹۵۰ هزار نفر از خانه‌های خود فرار کرده‌اند. تیگرای انتخابات خود را در سپتامبر و در سرپیچی از دولت فدرال برگزار کرد و انتخابات سراسری را غیرقانونی دانست.

هیئت انتخاباتی ملی اعلام کرد تقویم سال آینده انتخابات، شامل رأی‌گیری در تیگرای نمی‌شود. این هیئت افزود تاریخ انتخابات در تیگرای زمانی تعیین می‌شود که یک دولت موقت، که طی درگیری تأسیس شد، دفاتر انتخاباتی را راه‌اندازی کند.

انتخابات ملی در اتیوپی به خاطر بحران کرونا، از اوت سال جاری به تعویق افتاد. رئیس حزب برنده، نخست‌وزیر می‌شود.

برای نزدیک به سه دهه تا انتصاب آبی احمد، اتیوپی توسط ائتلافی از چهار جنبش مبتنی بر قومیت، تحت سلطه حزب از تیگرای اداره می‌شد. این دولت به طرز فزاینده‌ای مستبدانه حکومت می‌کرد تا اینکه آبی احمد در سال ۲۰۱۸ پس از سال‌ها اعتراضات خونین خیابانی ضددولتی، قدرت را به دست گرفت.

ماه‌های ابتدایی بعد از انتصاب آبی احمد، با اصلاحات سیاسی و اقتصادی، از جمله آزادی ده‌ها هزار زندانی سیاسی همراه بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 9 =