کد خبر : 246742
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۸:۳۰
-

نقشه جامع علمی دفاعی در حال نهایی سازی

نقشه جامع علمی دفاعی در حال نهایی سازی

به گزارش قائم آنلاین، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و چهل و یکم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جلسه علاوه بر اعضا شورا و ستاد اجرایی نقشه، از مجموعه‌های دفاعی کشور و وزیر امور خارجه نیز حضور داشتند. وی با اشاره به موضوعات مطرح

به گزارش قائم آنلاین، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و چهل و یکم شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جلسه علاوه بر اعضا شورا و ستاد اجرایی نقشه، از مجموعه‌های دفاعی کشور و وزیر امور خارجه نیز حضور داشتند.

وی با اشاره به موضوعات مطرح در این جلسه اظهار کرد: در راهبرد کلان ۷ نقشه جامع دو اقدام ملی بسیار مهم مطرح شده است که یکی از این اقدامات سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه علم و فناوری‌های دفاعی و امنیتی با رعایت سیاست‌های مصوب است.

کبگانیان با بیان اینکه در ذیل این راهبرد دو اقدام ملی پیش بینی شده است، ادامه داد: یکی از این اقدامات که امروز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت تدوین اسناد و الگوهای پیشرفت علم و فناوری در حوزه‌های علم و فناوری دفاعی و امنیتی بود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه پیشرفت علم و فناوری حوزه دفاعی در قرن حاضر از ابزارهای قدرت کشورها به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: بر این اساس دانشمندان کشور جهاد گونه در این زمینه تلاش می‌کنند و دستاوردهای خوبی را برای کشور به ارمغان آورده‌اند.

وی با اشاره به جزئیات سند “علم و فناوری حوزه دفاعی” با تاکید بر اینکه این سند به نام سند “نقشه جامع علمی دفاعی جمهوری اسلامی ایران” نامگذاری شده است، یادآور شد: فلسفه اصلی تدوین این سند شاید ارتباط دانشگاه‌ها و حوزه‌های علم و فناوری غیر دفاعی با حوزه دفاعی کشور است از این رو در صورتی که این ارتباط ایجاد شود محققان و دانشمندان کشور به حوزه تحقیقات دفاعی متصل خواهند شد.

کبگانیان با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته علوم و فناوری‌ از حوزه دفاعی آغاز می‌شود، یادآور شد: سرریز فناوری‌های این حوزه به سایر بخش‌ها رسوخ می‌کند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نام سند “نقشه جامع علمی دفاعی جمهوری اسلامی ایران” دارای بخش‌های مختلفی است، گفت: از آن جمله می‌توان به ارکان جهت ساز، ارکان قابلیت ساز که شامل مدیریت دانش و سازماندهی اطلاعات است و علوم و فناوری‌های اولویت‌دار در این حوزه اشاره کرد.

وی نگاشت نهادی و ساختار راهبری و نظارت بر طرح‌ها به منظور ایجاد هم افزایی و نظارت بر اجرای سند را از دیگر محورهای این سند ذکر کرد و ادامه داد: این سند طی سالیان دراز و با حضور نزدیک به ۷۰ نفر ساعت از اعضای هیات علمی و کارشناسان تدوین شده است ولی جزئیات این سند به کارگروهی واگذار شده است و کلیات آن در مراحل نهایی سازی است.

کبگانیان با اشاره به نهایی سازی این سند، توضیح داد: در جلسات گذشته کمیسیون دراین باره بحث و تبادل نظر و اختلاف نظرات اعلام شد و امیدواریم در کارگروه مشترک ستاد نیروهای مسلح و ستاد راهبردی اجرای نقشه پیشنهادات ارائه شده در این سند اعمال شود.

وی نهایی شدن این سند را بستگی به اصلاحات ارائه شده دانست و خاطر نشان کرد: از آنجایی که بندهای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید ممکن است این گونه تفسیر شود که تصویب این سند در این ستاد باشد ولی اگر پشنهادات و اصلاحات آن به گونه‌ای باشد که این سند به سند ملی و فرابخشی تبدیل شود؛ تصویب نهایی آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد که این سند در انتهای سال جاری نهایی شود.

کبگانیان همچنین صیانت از دانشمندان را از دغدغه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و گفت: دشمن اگر به دلیل ضعف خودش اقدام به ترور فیزیکی کرده، هدفش برداشتن یک فرد نیست بلکه می‌خواهد جوانان را از انجام کارهای موثر برای کشور دور نگهدارد از این رو در کلیه اسناد به ویژه سند همکاری‌های علمی بین المللی یک بند مشخص در این زمینه دارد.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان برای صیانت از دانشمندان تلاش می‌کنند اظهار کرد: ما از مسولان درخواست گزارش خود را در این زمینه ارائه دهند که در این زمینه در جلسه بعد بحث می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =