کد خبر : 246447
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
-

خادمانِ بی‌منت پیگیر سلامت مردم

خادمانِ بی‌منت پیگیر سلامت مردم

به گزارش قائم آنلاین، دقیقا یک سال از شناسایی رسمی ویروس «کرونا» در جهان و حدود ۱۰ ماه از شناسایی این ویروس ناشناخته و مرگ‌بار در کشورمان می‌گذرد و در این ۱۰ ماه، با وجود همه هشدارهای بهداشتی، تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار نفر از هموطنان ما به این بیماری مبتلا شده‌اند

به گزارش قائم آنلاین، دقیقا یک سال از شناسایی رسمی ویروس «کرونا» در جهان و حدود ۱۰ ماه از شناسایی این ویروس ناشناخته و مرگ‌بار در کشورمان می‌گذرد و در این ۱۰ ماه، با وجود همه هشدارهای بهداشتی، تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰ هزار نفر از هموطنان ما به این بیماری مبتلا شده‌اند و در این مدت متاسفانه بیش از ۵۳ هزار و ۶۰۰ نفر نیز جان‌باخته‌اند.

اما شیوع بیماری کرونا، با همه تلخی‌ها و سختی‌هایش، جلوه دیگری هم داشت و آن هم همدلی اقشار مختلف مردم برای مبارزه با شیوع بیماری، خدمت‌رسانی به بیماران و نیز «کمک مومنانه» به هموطنانی است که به دلیل شیوع بیماری، معیشت آنها آسیب جدی دیده است.

از اردیبهشت ماه امسال و بعد از فرمایشات رهبر حکیم انقلاب در سخنرانی روز نیمه شعبان، رزمایش همدلی و کمک مومنانه با محوریت سازمان بسیج مستضعفین و با همراهی دیگر نهادهای انقلابی در سه مرحله اجرا شده و حالا همزمان با تشدید بیماری کرونا، گام چهارم بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا در قالب طرح محله‌محور «شهید حاج قاسم سلیمانی» به مرحله اجرا گذاشته شده است.

به گفته رئیس سازمان بسیج، «این طرح، همه مجاهدت‌هایی را که سپاه‌های استانی کشور در کمک به بیمارستان‌ها و تامین کادرهای مورد نیاز آن‌ها، توزیع اقلام بهداشتی، آموزش و کمک به خانواده‌های نیازمند انجام می‌دهند، تکمیل می‌کند».

*نقطه قوت طرح شهید سلیمانی

نقطه اصلی و کانونی طرح شهید سلیمانی، فعالیت دو گروه در محلات است؛ «تیم‌های مراقبتی» و «تیم‌های حمایتی». تیم‌های مراقبتی بسیج محلات با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه غربالگری، پاسخ و مدیریت ارتباطات تلفنی مردم با سامانه ۴۰۳۰، بیماریابی، قرنطینه معکوس و مراقبت از گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان و بیماران ویژه فعالیت می‌کنند. تیم‌های حمایتی نیز با همکاری پایگاه‌های مقاومت و مساجد محلات، در خصوص تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در بین آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا فعالیت می‌کنند.

وزیر بهداشت نیز اعلام کرد: «اولین دستاورد طرح شهید سلیمانی کاهش ورودی به بیمارستان‌هاست؛ به طور متوسط ۳۰ درصد از تخت‌های مشغول ما برای خدمت به بیماران کرونا کمتر از قبل اشغال می‌شوند و همین موضوع باعث شده مدافعان سلامت وقتی برای تنفس داشته باشند».

طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین از دوم آذرماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

طرح «شهید حاج‌قاسم سلیمانی» در حالی این روزها با همکاری مشترک وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفان در سراسر کشور و استان مازندران در حال اجراست که کارشناسان این عرصه معتقدند با اجرای درست آن و تعامل مطلوب میان دستگاه‌های مختلف می‌توان گامی اساسی در راستای قطع زنجیره کرونا در کشور برداشت.

طرح شهید سلیمانی بسیار ساده و مردم پایه است و با هزینه‌های بسیار کم اجرا خواهد شد، در این طرح، از ظرفیت نیروهای داوطلب و بسیجی برای شناسایی بیماران به صورت محله‌محور استفاده می‌شود.

مردم از گروه‌های خودجوش مردمی تا ارگان ها، سازمانها و نهادهای مختلف برای دفاع از حریم سلامت در کنار دست‌اندرکاران بهداشت و درمان این مرز و بوم قرار گرفته‌اند، به نحوی که عزم همگانی برای مقابله جدی‌تر با این ویروس منحوس را می توان در جای‌جای کشور و استان به وضوح دید.

همسویی کمک‌های مومنانه از جمله نکات برجسته اجرای طرح شهید سلیمانی است و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

*رصد و پیگیری وضعیت بیماران کرونایی

فرمانده سپاه کربلا در گفت و گو با خبرنگار بلاغ از مشارکت بیش از هزار و ۵۰۰ پایگاه مقاومت بسیج در طرح شهید سلیمانی خبر داد و کفت: اقدامات جامعی تا کنون انجام شده و پایگاه‌های مقاومت در سه حوزه نظارتی، حمایتی و مراقبتی فعال شده اند.

سردار سیاوش مسلمی با اشاره به طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره کرونا افزود: این طرح با همکاری علوم پزشکی مازندران در حال اجراست.

سردار مسلمی یادآور شد: با توجه که اینکه تیم‌های سلامت در پایگاه‌ها فعال شده است، در این تیم‌ها پزشک و پرستار هم حضور داشته و نیز افراد ذی نفوذی، دهیار، بخشدار و خانه‌های بهداشت مشارکت دارند.

مسلمی بیان کرد: برای اجرای طرح شهید سلیمانی، استان مازندران به یک‌هزار و ۳۶۷ بلوک شهری و روستایی تقسیم شد تا رصد و پیگیری وضعیت بیماران کرونایی مازندران بهتر انجام شود.

*شناسایی ۱۱ هزار و ۹۴۸ بیمار مشکوک به کرونا

این مسئول از شناسایی ۳ هزار و ۳۹۱ تیم و بکارگیری ۶ هزار و ۷۸۲ بسیجی در بخش رصد خبر داد و گفت: ۲۸۵ تیم مراقبتی با محوریت پزشک و پرستار با حضور ۳ هزار و ۷۰۵ بسیجی تشکیل شده است.

مسلمی از تشکیل ۲ هزار و ۱۱۴ تیم حمایتی و فعالیت ۱۰ و ۷۵۰ نفر بسیجی در حوزه حمایتی خبر داد و خاطرنشان کرد: در بخش نظارتی هزار و ۷۸ تیم با حضور ۵ هزار و ۴۳۵ بسیجی به اصناف در حوزه نظارت کمک می‌کنند.

وی اظهار کرد: در مجموع ۶ هزار و ۷۶۲ تیم بسیجی و ۲۶ هزار و ۴۹۲  نفر بسیجی پای کار طرح شهید سلیمانی در استان هستند که پیش‌بینی می‌شود تا تکمیل پروسه این طرح ۴۱ هزار بسیجی بکارگیری شوند.

فرمانده سپاه کربلا گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون ۱۳۶ هزار و ۲۴۵ نفر غربالگری شدند که ۱۱ هزار و ۹۴۸ نفر مشکوک به کرونا شناسایی شدند.

*توزیع ۸۹۰۰ بسته حمایتی بین خانواده‌های نیازمند

این مسئول از معرفی ۲ هزار و ۷۸ نفر به بیمارستان با اجرای این طرح خبر داد و افزود: مابقی افراد قرنطینه خانگی شدند و در این مدت ۲ هزار تست سریع کرونا با همکاری شبکه بهداشت انجام شد.

مسلمی تصریح کرد: در این طرح تاکنون ۸ هزار و ۹۰۰ بسته حمایتی به ارزش بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان بین خانواده های نیازمند در این طرح با کمک خیران و بسیج سازندگی توزیع شد.

فرمانده سپاه کربلا وظیفه اصلی تیم های رصد و پایش را رسیدگی سریع به درخواست کمک بیماران و همچنین ارجاع آنان به تیم های پزشکی، کنترل رفت و آمد بیماران کرونایی و رصد قرنطینه آنان به علاوه تامین نیازهای معیشتی و بهداشتی شناسایی شدگان برشمرد.

*مردم پای کارند

ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در استان های شمالی نیز با بیان اینکه هدف طرح سردارشهید سلیمانی مشارکت مردم و مطالبه گری آن ها است، افزود: این طرح به نام سردار سلیمانی مزین شده باید با  صداقت ، احتیاط و دقت عمل شود.

سیما سادات لاری هدف طرح شهید سلیمانی را شناسایی زودهنگام بیماران کرونایی که مثبت هستند و ملزم کردن آن ها برای ایزوله و قرنطینه شدن دانست و بیان کرد: زمانی که به بیماران می گوییم که ۱۴ روز در خانه بمانند باید مسائل اختصاصی را در نظر بگیریم و این اطمینان را بدهیم که حمایت های لازم از آن ها صورت می گیرد که در این زمینه سپاه به ما کمک می کنند و افراد  نیز در منزل بمانند تا خود و جامعه در امان بمانند که این مسئله سبب شکست زنجیره انتقال و فعالیت بیشتر افراد در جامعه می شود.

وی با تاکید بر ورود همه سازمان ها و ارگان ها برای اجرای بهتر طرح سردار سلیمانی، افزود: بعد از چند ماه به این نتیجه رسیدیم که اگر نیروی انتظامی با ما همکاری نکنند ما در اجرای طرح ها موفق نخواهیم بود بنابراین در این زمینه نیروی انتظامی ورود پیدا کرد.

لاری با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در اجرای طرح  گفت: طرح شهید سلیمانی نمونه بارزی از جلب مشارکت‌های مردمی، هماهنگی‌های بین‌بخشی و استفاده بهینه از توان شبکه‌های بهداشتی و درمانی است.

*افزایش ۳ برابری نظارت‌ها با کمک بسیج

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز درباره اجرای طرح شهید سلیمانی در استان اظهار کرد: این طرح، طرحی با اجزای گسترده‌ در راستای بیماریابی در شهرها و روستاهای استان مازندران همانند سایر کشور در حال اجرا است.

سیدعباس موسوی تصریح کرد: بخش دیگر این طرح نظارت بر اماکن و اصناف است که البته با کمک نیروهای هلال احمر و بسیج میزان نظارت‌ها را تا سه برابر افزایش دادیم.

وی بیان کرد: بحث دوم در اجرای طرح شهید سلیمانی، قرنطینه است که نظارت در حوزه‌های مختلف، متفاوت است تا نیازمندی افراد تامین شود.

*بسیجیان بدون منت در میدان هستند

آنچه واضح است اینکه فرمان تاریخی تشکیل بسیج با نظر معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) یادآور نگاه آرمانی عمیق و آینده‌نگر آن بزرگوار به این نهاد سرنوشت‌ساز است که با مسؤولیت خطیر خود در نقش مدافعان و حافظان ارزش‌های اصیل اسلام و انقلاب همواره در صحنه خدمت حاضر هستند و نقش مهمی را در پیشبرد اهداف والای نظام و انقلاب اسلامی ایفا می‌کنند.

بسیجیان امروز با روحیه جهادی و انقلابی خود و با تأسی از مکتب حاج قاسم و شهیدان این شجره طیبه در همه عرصه‌های سخت و خطرناک به میدان خدمت آمده‌اند و با تبعیت از ولی‌فقیه زمان، حضرت امام خامنه‌ای آماده ایثارگری و جان‌فشانی هستند.

اهمیت فرمان تاریخی امام راحل با اثرات همیشگی آن این روزها با اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بیش از همیشه درک می‌شود.

به هر تقدیر، بسیجیان در طرح شهید سلیمانی با همین روحیه و با وجود همه مشکلات و سختی‌ها در میدان هستند و پای کار آرمان امام راحل، نظام و انقلاب اسلامی برای محرومیت‌زدایی ایستاده و با تحمل و استقامت خود، آرمان‌های انقلاب را حفظ کرده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =