کد خبر : 246277
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
-

یلدا زیر دندان گرانی

یلدا زیر دندان گرانی

به گزارش قائم آنلاین، در یک قدم مانده به آخرین یلدای قرن، جدا از حال و هوای کرونایی و چیده شدن بساط دورهمی‌های فامیلی، شاید تلخ‌تر، همان کوچک پهن شدن سفره‌هایی باشد که حالا شاید برای خیلی از خانوارها به چند قلم ساده از آجیل‌جات و چند دانه میوه ختم شود. این روزها و این

به گزارش قائم آنلاین، در یک قدم مانده به آخرین یلدای قرن، جدا از حال و هوای کرونایی و چیده شدن بساط دورهمی‌های فامیلی، شاید تلخ‌تر، همان کوچک پهن شدن سفره‌هایی باشد که حالا شاید برای خیلی از خانوارها به چند قلم ساده از آجیل‌جات و چند دانه میوه ختم شود.

این روزها و این شب‌ها پر بود از شور و هیجان برای شب یلدایی که پر از خوراکی بود و دورهمی‌های شلوغ و پر خاطره… پر بود از خوردنی‌های خوشمزه‌ای که نمی‌دانستی دستت را به کدام سمت دراز کنی؛ اما حالا، گزینه‌ها محدود شده و جای خیلی از اقلام سال قبل هم روی سفره، خالی است…

گزاف نیست اگر بگوییم پول خرید یک کیلو آجیل امسال بیشتر از کل هزینه خرید سال‌های قبل است؛ گرانی، همیشه سر گردنه مناسبات سنتی نشسته است و دست از سرکشی بر نمی‌دارد.

این روزها، تلخ است خط کشیدن روی گزینه‌های خرید و حال اگر قلمی، شانس بیاورد و خط نخورد، این دندان است که حیفش می‌آید شب‌چره‌های گران را بشکند!

افزایش چند برابری قیمت‌ها در بازار از آجیل گرفته تا میوه و سایر خوردنی‌ها موجب شده است تا امسال سفره‌ها کمی خودمانی و جمع‌وجورتر از همیشه پهن شود.

در ادامه این مطلب بنا داریم تا رصدی از بازار استان داشته باشیم تا ببینیم قیمت‌های امسال به چه گونه است:

*افزایش چند برابری قیمت‌های میوه نسبت به پارسال

امیرحسین فخرآوران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت قیمت میوه در میادین میوه استان در آستانه شب یلدا اظهار کرد: غالب میوه‌های شب یلدایی و پر طرفدار نظیر موز، انار، ازگیل و غیره افزایش قیمت داشته‌اند.

وی افزود: قیمت حال حاضر هر کیلو موز در میادین میوه استان ۳۲ هزار تومان، هندوانه ۳ هزار و ۵۰۰ الی ۴ هزار تومان، کیوی درجه یک ۱۶ هزار تومان، ازگیل درجه یک ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان، انار فردوس ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان، انار ساوه ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان و انار انباری هر کیلو ۱۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: هر کیلو خرمالو درجه یک ۱۴ هزار تومان، گلابی درجه یک درگز ۱۸ هزار تومان، لیمو شیرین ۱۲ هزار تومان، لیمو ترش جنوب ۱۵ هزار تومان و لیمو ترش محلی ۱۰ هزار تومان است.

رئیس میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکز مازندران، عنوان کرد: هر کیلو خیار درختی ۸ هزار تومان، سیب زرد و قرمز دماوند ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان، سیب زرد و قرمز مراغه ۸ هزار تومان، یافا ۱۰ هزار تومان، پیج ۱۰ هزار تومان، نارنگی ۸ هزار تومان و پرتقال نیز ۸ هزار تومان است.

فخرآوران متذکر شد: سود قانونی واحدهای صنفی بین ۲۰ و نهایتا تا ۳۰ درصد از قیمت فروش می‌باشد.

*هر کیلو آجیل حداقل ۱۵۰ هزار تومان!

محمد اعلایی یکی از کسبه‌های فعال بازار آجیل در استان در خصوص وضعیت بازار آجیل می‌گوید: طی سال‌جاری با افزایش  دو برابری قیمت دلار، برخی از اقلام به ویژه بادام هندی و درختی که صادراتی هستند، تا ۱۰۰ درصد گران‌تر شده است.

وی در خصوص قیمت حال حاضر انواع آجیل در بازار مازندران اعلام کرد: قیمت حال حاضر هر کیلو پسته احمد آقایی در بازار بین ۲۵۰ هزار تومان، پسته فندقی ۲۱۰ هزار تومان، پسته اکبری ۲۸۰ هزار تومان، بادام هندی ۳۳۰ هزار تومان، بادام درختی ۲۵۰ هزار تومان و بادام زمینی آستانه نیز هر کیلو ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: قیمت  هر کیلو آجیل مخلوط بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان و آجیل چهار مغز نیز ۲۸۰ هزار تومان است.

این فعال صنفی بازار آجیل بیان کرد: قیمت هر کیلو فندق ۱۶۰ هزار تومان، مغز فندق ۳۰۰ هزار تومان، تخمه سیاه در بازار ۵۰ هزار تومان و هر کیلو تخمه کدو نیز ۹۰ هزار تومان است.

به گفته وی، قیمت هر کیلو شکلات کاکائو تلخ در بازار بین ۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است.

*قیمت یک کیلو شیرینی چند؟

سید ابراهیم حسینی رئیس اتحادیه قنادان مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: قیمت‌ انواع شیرینی برای شب یلدا، هیچگونه تغییری ندارد.

وی افزود: قیمت هر کیلو شیرینی تر درجه یک حداکثر ۵۰ هزار تومان، شیرینی خشک درجه یک حداکثر ۵۰ هزار تومان، کیک یزدی درجه یک حداکثر ۲۵ هزار تومان است.

*یک کیلو ماهی چند؟
سید مهدی حجه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص قیمت انواع ماهی دریایی و پرورشی طی روز جاری، گفت: قیمت هر کیلو ماهی سفید دریایی بسته به وزن و درشتی ماهی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، است.

وی افزود: هر کیلو ماهی کپور دریایی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است.

نائب رئیس بازار ماهی ساری، خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلو کپور پرورشی نیز بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

حجه فروش ادامه داد: هر کیلو ماهی پرورشی فیتوفاک بین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان است؛ البته قیمت سایر ماهی‌های پرورشی نظیر قزل‌آلا ۵۰ هزار تومان و سالمون نیز بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است.

وی اعلام کرد: انواع ماهی در بازار موجود است اما به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، استقبال کمی از بازار می‌شود و بازار تقریبا کساد است.

*یک دانه مرغ بخری چند؟

کامران هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ گفت: قیمت هر کیلو مرغ در بازارهای مازندران، ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گفته رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ‌ مرکز مازندران، قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی در بازار استان بین ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان است.

با نگاه به این قیمت‌ها اگر یک سفره کوچک را هم در نظر بگیری، حداقل با یک کیلو آجیل و چند نوع میوه و سایر تنقلات و یک سفره شام، دست کم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی خرج بر می‌دارد؛ آن هم با کلی تخفیف…

این یعنی معادل ۵ روز دستمزد خیلی از کارگران ساختمانی، یا چند روز پشت فرمان نشستن رانندگان تاکسی، یا حتی معادل یک ماه حقوق برخی از معلمان آزاد در مهدکودک‌ها و برخی مدارس!

چله‌شو با همه خاطراتش می‌آید و تمام می‌شود اما گرانی، کام خیلی‌ها را در آخرین یلدای قرن، تلخ کرده است. مقصر گرانی هر که باشد، یلدای ۹۹ دیگر بر نمی‌گردد، سفره‌ها دوباره پهن نمی‌شود…

باید از کرونا ممنون باشیم که مدرسه‌ها تعطیل‌اند و فردای یلدا، کسی از خوردنی‌های شب قبل برای کسی نمی‌گوید!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × یک =