کد خبر : 245818
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
-

«یلدا» را مثل «عید» باشیم

«یلدا» را مثل «عید» باشیم

به گزارش قائم آنلاین،  یلدای ۹۹ با سال های گذشته یک تفاوت بزرگ دارد. امسال در حالی به استقبال از طولانی‌ترین شب سال می‌رویم که حدودا یکسال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و با وجود تلاش‌های صورت گرفته، ظاهرا خیال رفتن ندارد. در این مدت بارها تا آستانه توفیق و غلبه بر کرونا جلو رفتیم

به گزارش قائم آنلاین،  یلدای ۹۹ با سال های گذشته یک تفاوت بزرگ دارد. امسال در حالی به استقبال از طولانی‌ترین شب سال می‌رویم که حدودا یکسال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و با وجود تلاش‌های صورت گرفته، ظاهرا خیال رفتن ندارد.

در این مدت بارها تا آستانه توفیق و غلبه بر کرونا جلو رفتیم اما هر بار از کوچکترین سهل انگاری و غفلت ما بهره برد و بر سلامت مان تاخت.

دو دوره خطرناک مواجهه با کوید ۱۹ را پشت سر گذاشتیم، دورانی که برای سپری شدن هر ثانیه اش هزاران نفر جانشان را به خطر انداخته‌اند، دورانی که برای رسیدن به مرز امن این بحران ،جان‌های بسیاری تباه و خانواده‌های زیادی داغدار جگرگوشه‌هاشان شدند.

حالا در روزهای پایانی پائیز هزار رنگ، خطر گرفتار شدن به سومین موج این ویروس و قرار گرفتن در روزهای مخاطره آمیز دیگری ما را تهدید می‌کند.

وقتی دولت محدودیت تردد را اعلام کرد، کرونا روزانه بیش از ۵۰۰ هموطن را به کام مرگ می‌کشاند. حالا این رقم به حدود نصف کاهش پیدا کرده است، اما ترس از شدت گرفتن اپیدمی کرونا در روزهای پیش رو ، کاملا در کلام و گفتار متولیان مقابله با کرونا مشاهده می شود.

مسؤولان نگران از این هستند که در یلدای پیش روی، بار دیگر دور هم‌نشینی‌ها بحران ساز شود،  بحرانی که این بار با فرا رسیدن فصل سرد زمستان و بروز سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزا ،زمینه ساز رخداد یک فاجعه شود.

خطر جدی است

خطر مرگ بر اثر کرونا این روزها بیشتر از همیشه زندگی‌مان را تهدید می‌کند، آمارهای ارائه شده از مبتلایان و قربانیان این دشمن نامرئی حکایت از فرار رسیدن روزهای سختی دارد.

روزهایی که فاصله گیری از هم و بسنده کردن به احوالپرسی‌های مجازی ضرورتی انکار ناپذیر بوده و  اعضای کادر درمانی در بیمارستان ها اکنون خسته تر از همیشه ، توانشان کاهش یافته است.

ترس از دورهمی‌ها در مازندران

مسؤولان مقابله کننده با ویروس کرونا  تاکید دارند که«از شب یلدا و دورهمی‌های آن می‌ترسیم، چرا که می‌تواند آتش کرونا را در استان دوباره شعله‌ور کند.

آنان تاکید دارند که این دورهمی‌ها عمدتا در منزل بزرگان فامیل و افراد مسن و سالخورده برگزار می‌شود که می‌تواند به تهدید جان خیلی از مازندرانی‌ها منجر شود.

تقاضای آنان از مردم این است که «به‌خاطر حفظ سلامتی خودمان و عزیزان‌مان یلدای امسال را همانند دیگر مراسم‌ها به‌صورت مجازی برگزار کنیم.

با نزدیک شدن این شب دوباره احساس خطر می‌کنیم، خطر اوج گرفتن ابتلا به ویروس کرونا طی دورهمی‌هایی که در این شب برگزار خواهد شد، دوباره تبدیل به دغدغه شده است.

یکی از دلایل  کاهش مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به کرونا تعامل خوب مردم مازندران بوده است،در کنار همکاری مردم، اطلاع‌رسانی خوب رسانه‌ها در آگاهی دادن به مردم بوده که نیاز است این روند و تعامل ادامه داشته باشد،باید پروتکل‌های بهداشتی همچنان جدی گرفته شود.

دورهمی‌های خانوادگی خطر مهم در ابتلا و انتشار ویروس کرونا در مازندران

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران با بیان این که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل عمومی درون شهری استان نسبت به سایر بخش‌ها بسیار پائین و نگران کننده است، افزود: طبق بررسی‌هایی که در هفته نخست اجرای محدودیت‌های جامع کرونایی در استان انجام شد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل درون شهری تنها در حد ۳۲ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از تداوم برگزاری دورهمی های خانوادگی در استان انتقاد کرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته روند مراجعه و یا بستری بیماری کووید ۱۹ طی یک هفته اخیر در مازندران هنوز کاهشی نشده است و با توجه اطلاعات دریافتی از افراد مراجعه کننده مشخص شده است که ابتلای آنها به خاطر شرکت در دورهمی های خانوادگی و دوستانه بوده است.

مسؤول ارشد حوزه سلامت استان هشدار داد:  حمل‌ و نقل عمومی درون شهری و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه از عوامل خطر مهم در ابتلا و انتشار ویروس کرونا در استان مازندران می باشند و ادامه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی مربوطه تاثیرات منفی بر نتایج اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت مقابله با کرونا در استان مازندران دارند به طوری که می توانند اثرات تمامی برنامه ها و محدودیت های اجرا شده را خنثی کنند.

به گفته وی، متاسفانه ویروس کرونا این روزها مهمان ناخوانده تمامی مراسم، مهمانی و دورهمی‌ها شده و بیشتر نیز بزرگترهای فامیل که سن و سالی نیز از آن‌ها گذشته را نشانه گرفته، بنابراین مهمترین مساله‌ای که امسال باید مورد توجه همه باشد، حفظ سلامتی تک تک افراد خانواده و فامیل است. بیم آن می‌رود تا کرونا تحت تاثیر برخی عادی ‌انگاری‌ها، پیک زمستانه هم داشته باشد، بنابراین همچنان باید در برابر کووید ۱۹ هوشیار بود.

وی همچنین گفت که دورهمی های خانوادگی و حضور در فضای سربسته و کوچک بکب از عوامل اصلی انتشار سریع ویروس بین افراد است. باز گذاشتن پنجره ها و جابجایی هوای داخل خانه ها می تواند تا حدی برای جلوگیری از این اتفاق مفید باشد.

موسوی تاکید کرد: برگزاری دورهمی یلدای امسال زنگ خطرِ یلدای کرونایی است. امسال باید یلدایی کرونایی را بگذارانیم، که بتوان خاطره‌اش را سال ها بعد به شادی  نقل کرد و نه در غم فراغ .یکی از مهمترین مواردی که مردم باید امسال به جد آن را رعایت کنند خودداری از برگزاری و یا حضور در دورهمی‌های فامیلی شب یلدا است چرا که اگر حتی ۱۰ درصد مردم هم این موضوع را رعایت نکنند، مجددا شاهد افزایش بیماران و گسترش زنجیره انتقال ویروس خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: بخاطر حفظ سلامتی خودمان و عزیزانمان یلدای امسال را همانند دیگر مراسم‌ها به صورت مجازی برگزار کنیم. با کمترین بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی اوضاع وخیم‌تر می‌شود و همه زحمات کادر بهداشت و درمان زیر سوال خواهد رفت زیرا هیچ تلاشی به صورت یک طرفه اثر بخش نخواهد بود.

تهدید خطر پیک جدید

اگر رعایت دستورالعمل های بهداشتی دوباره نادیده گرفته شود بر اساس پیش بینی ها دوباره در نیمه دوم دی ماه یک پیک جدید بیماری را شاهد خواهیم بود.
طبیعتاً افراد در شب یلدا نزد پدر و مادر و بزرگترها می‌روند که اگر افراد مسن مبتلا شوند، خطر مرگ و میر آنها زیاد است و این مراسم را برای خود و خانواده هایمان تلخ نکنیم.
اگر ۲ الی ۳ماه زمستان را با آرامش بگذرانیم ممکن است با آمدن واکسن در سال جدید با وضعیت بهتری مواجه شویم.
خانواده‌ها باید بدانند در صورت بی‌اعتنایی به تاکید و هشدارهای دلسوزانه کادر بهداشت و درمان و برپایی میهمانی در شب یلدا تنها به خاطر یک شب دورهمی، زمینه‌ساز بیماری اعضای خانواده، انتقال بیماری کرونا و مرگ و داغدار شدن عزیزان‌شان خواهند بود.

الزام به رعایت فاصله‌ها

وضعیت فعلی کاملا شکننده است و متناسب با افزایش مواجهه مردم با هم و عدم رعایت پروتکل‌ها این توفیقات تحت تاثیر قرار می‌گیرد و آمار مجددا افزایشی می‌شود.

با افزایش ضریب همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی، ورود به بیمارستان و بیماری‌زایی کاهش می‌یابد. با افزایش مشارکت مردم در رعایت نکات بهداشتی حتی در صورت حضورشان کنار یکدیگر این آمار می‌تواند کمتر شود.‌ تنها گزینه موثر فعلی اجبارهایی است که به واسطه محدودیت‌ها عملی شده است.

ساده بگیریم غافلگیر می‌شویم

با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده در مازندران، کرونا همچنان روزانه بسیاری از هم استانی های ما را از بین می‌برد، هنوز برخی از شهرها در وضعیت قرمز هستند و روند صعودی دارند. هنوز شرایط در بسیاری از شهرها شکننده و آسیب‌پذیر است و کوچکترین بی‌توجهی می‌تواند به بهای گزاف از دست دادن جان تمام شود.

بیم  آن می‌رود تا کرونا تحت تاثیر برخی عادی ‌انگاریها، پیک زمستانه هم داشته باشد. بنا بر آمارهای اعلام شده، دورهمی‌ها می توانند تا ۵۱ درصد عامل انتشار بیماری کووید-۱۹ باشند.
مردم می‌توانند در شب یلدا به صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر تماس برقرار کنند.

چراکه برگزاری دورهمی در این شرایط ممنوع است.بدانید که اگر ساده بگیریم، کرونا ما را غافلگیر خواهد کرد.

اهمیت عملکرد مردم در شب یلدا

عملکرد مردم می‌تواند نشان دهد که آیا می‌خواهند کووید-۱۹ کنترل شده باشد و یا می‌خواهند بیماری مجددا اوج بگیرد.

اگر می‌خواهند بیماری کنترل شود، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و اقداماتی را که بارها و بارها تاکید کرده‌ایم انجام دهند؛ یعنی ماسک بزنند، فاصله فیزیکی را رعایت کنند، تجمع نکنند، دست‌شان را مرتب بشویند و تا حد امکان از خانه بیرون نیایند.

اگر مردم رعایت نکنند ممکن است در زمستان یک پیک مجدد از بیماری داشته باشیم. در عین حال ثابت شده که بیشتر دورهمی‌ها باعث افزایش کرونا در خانواده شده است. با توجه به اینکه قدرت سرایت ویروس در جهشی که داشت، بیشتر شده بود، کافی است یک نفر در خانواده مبتلا شود تا سایر افراد هم مبتلا شوند.

اگر ۹۷ درصد مردم در یک جامعه درست ماسک بزنند، تجمعات و دورهمی‌ها کنترل شود می‌توان بیماری را کنترل کرد و دیگر هم نیازی به تعطیلی مشاغل نخواهد بود.

یلدا را مثل عید باشیم

در عید نوروز هم مردم به دیدن بزرگترها نرفتند و هر کس در خانه خودش ماند، در شب یلدا هم همین روند را پیش بگیرند تا سلامت بمانند، ثابت شده که بدترین موضوع برای کرونا، دورهمی است. گرفتاری با همین دروهمی‌ها شروع می‌شود و بیماری به سرعت شیوع و توسعه پیدا می‌کند.

فعلا مهمانی‌های خانوادگی، عروسی و عزا و را کنار بگذاریم،در حال حاضر رعایت‌ها بیشتر شده و بیماری کمتر شده است، اما اگر مراقبت نکنیم دوباره روز از نو و روزی از نو.

هشدار به خانواده‌ها

از هرگونه دورهمی خانوادگی جدا پرهیز کنید. چرا که بیشتر افراد مسن در خطر ابتلا به این ویروس هستند و برای اینکه پدر و مادر آنها گرفتار این ویروس نشوند از حضور در منازل‌شان خودداری و از طرق دیگر با آنها ارتباط برقرار کنند.

نکات بهداشتی را رعایت کنید واز مراجعه به اماکن شلوغ و مهمانی‌ها پرهیز کنید تا سلامت خود و خانواده تان به خطر نیافتد.

تقاضا می شود رفت‌وآمدهای خانوادگی را  در ایام یلدای امسال کم‌تر کنید. دورهم جمع شدن شب یلدا امسال، ممکن است زمستان سخت و بدی را به جای بگذارد.
مانند سیزده به در امسال که مردم یک روز به یاد ماندنی را برجای گذاشتند، شب یلدا را نیز همانند سیزده به در با شرایط کرونایی این ایام فعلی، سپری کرده و  از دورهمی در این شب پرهیز کنند.

انتقال کرونا بیشتر از طریق سرفه و دست است. همه تا آنجایی که می‌توانند باید دست‌های خود را با صابون بشویند و با همدیگر تماس دستی نداشته باشند، ماسک بزنند و پیش همدیگر سرفه نکنند. اما کرونا در واقع می بایست در یک جایی که به صورت طولانی مدت در آن حضور داشته باشند و جمع زیادی باشد منتقل می‌شود.

بدانید که عطسه و سرفه فرد مبتلا از فاصله یک و نیم متری می تواند ویروس را منتقل کند. پس دور هم نشینی زمینه انتقال ویروس را افزایش می دهد.

افراد باید در ابتدا بهداشت شخصی خود را مراعات کنند. ماسک بزنند و در جایی که ازدحام جمعیت وجود دارد از جمله اتوبوس و… حاضر نشوند.

اگر چه افراد بالای ۵۰ سال گروه‌های در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند اما این به معنی مصونیت سایر گروه ها از ابتلا به این ویروس نیست. بنابراین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت های کنترل نشده، چاق، بیماران قلبی، کلیوی، پیوندی، شیمی درمانی و غیره باید بیش از اندازه مراقبت کنند.

هرچقدر قدرت دفاعی بدن را بالا ببریم آسیب ویروس کمتر خواهد بود. سیستم دفاعی بدن با خوردن مواد پروتئینی و سبزیجات و میوه های تازه و هر آنچه که ویتامین دارد بالا می رود. موادی که زینک و روی دارند دفاع بدن را بالا می برند. خوردن مایعات دفاع بدن را بالا می‌برد.

بهترین کارها در پیشگیری و مدیریت این بیماری

عدم دست دادن و روبوسی و تماس غیرضروری خصوصا در جامعه.

به حداقل رساندن رفت و آمدها و مسافرت خصوصا در مکان های شلوغ و کم تهویه

دست نزدن به صورت و بینی خود
شستن مکرر دست ها با آب و صابون حداقل ۲۰ ثانیه و یا با محلول های شوینده
سرفه و عطسه با پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی و اگر نبود داخل قسمت آرنج کت یا پیراهن
گوشی همراه و وسایل دیگر خود را ضدعفونی و پاک کنید

در برگشتن به منزل لباس های خود را جدا از سایرین بگذارید و اگر با فرد یا افراد مشکوک یا محتمل و یا قطعی کرونا تماس داشته اید مانند کادر درمان آنها را شستشو دهید.
اگر علایم سرفه، تنگی نفس، تب یا بدون خلط داشتید ماسک کاغذی استفاده کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − 1 =