کد خبر : 245528
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
-

چگونه کلیسای نتردام، قهرمان یک داستان شد؟

چگونه کلیسای نتردام، قهرمان یک داستان شد؟

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام کتابچین، ویکتور هوگو با نوشتن این رمان در قرن نوزدهم خواستار نشان دادن اهمیت معماری گوتیک به معاصران خود بوده است. در این برهه ی زمانی شیوه های جدید معماری جایگزین معماری گوتیک می شدند. شاید برایتان سوال باشد که وجود شخصیت این گوژپشت از کجا الهام گرفته شده

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام کتابچین، ویکتور هوگو با نوشتن این رمان در قرن نوزدهم خواستار نشان دادن اهمیت معماری گوتیک به معاصران خود بوده است. در این برهه ی زمانی شیوه های جدید معماری جایگزین معماری گوتیک می شدند.

شاید برایتان سوال باشد که وجود شخصیت این گوژپشت از کجا الهام گرفته شده است؟ در حقیقت، تندیس سازی بریتانیایی در نوشته های خود، به همکاری سنگتراش که گوژپشت بوده و تروجان نام داشته، اشاره کرده و او را مردی موقر و دوست داشتنی توصیف کرده است.

همچنین در مقدمه کتاب ویکتور هوگو اشاره به سنگ نوشته ای که در یکی از برج های کلیسای نوتردام کرده و می گوید که کتاب حاضر درباره ی همان سنگ نوشته است. البته هنوز مشخص نشده که ویکتور هوگو برای خلق کازیمودو (گوژپشت) از تراجان الهام گرفته است یا خیر.

ویکتور هوگو نویسنده ای که معرفی زیادی نمی خواهد.

ویکتور هوگو نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس و داستان نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی بوده است. وی نویسنده ی آثار فوق العاده ای مانند بینوایان، گوژپشت نوتردام و مردی که می خندد است. از ویژگی های کارهای او بررسی و پرداختن وی، به اندیشه های سیاسی و هنری زمان خود و روایت تاریخ معاصر فرانسه است.

هوگو رویکردی جالب درباره ی وظایف شاعر داشت. او معتقد بود شاعر دو وظیفه دارد: بازتاب‌دادن عواطف و احساسات جهانی با آشکار ساختن احساسات خود، و به‌هم پیوستن صدای نسل بشر، طبیعت و تاریخ و آموزش‌دادن و راهنمایی خواننده.

نگاهی بر کلیت داستان گوژپشت نتردام

در کتاب همان گونه که اشاره شد، نویسنده هدف را کلیسای نوتردام قرار داده و قهرمان داستانش نیز کلیسای نوتردام است. در کتاب سه شخصیت اصلی وجود دارد. اسمرالدا دختر زیبایی که کولی است ولی کولی زاده نیست.

کازیمودو یا همان گوژپشت و فرولو. نام اصلی داستان، نوتردام پاریس است. کلیسای نوتردام که در فراز و نشیب های داستان ماورایی امن برای دخترک و پناهگاهی برای گوژپشت است و برای فرولو که شخصیت منفی است به مانند برزخ است.

در این داستان کلیسای نوتردام، به صورت بهشت و دوزخی که نتیجه ی اعمال شخصیت های داستان است، نشان داده شده. گوژپشت نتردام رمانی عاشقانه در سبک رمانتیسم فرانسوی است که البته سبک نویسندگی ویکتور هوگو است.

داستان، شخصیت قهرمانی ندارد و اکثر کاراکترهای آن یا خاکستری اند یا سیاه. رمان درباره ی چند عشق گوناگون و متفاوت است که در پی ماجرا به وجود می آید. عشق آتشین و واقعی اسمرالدا به فوباس افسر پلیسی که به عشق، نگاهی  زودگذر دارد.

فرولو شخصیتی منفی است که به زور می خواهد اسمرالدا را به دست آورد ولی اسمرالدا به او به چشم تحقیر نگاه می کند که در نتیجه فرولو به سبب کینه او را می دزدد و به زنی نیمه دیوانه و گوشه نشین می سپارد که از کولی ها کینه ای وحشیانه به دل دارد.

و در مقابل اسمرالدا به خاطر زیباییش در مصیبت هایی گرفتار شده است. گوژپشت نیز اسیر چهره ی کریه و اندام نامتعادل اش است، ولی قلبی مهربان و سرشار از احساسات دارد که حبس شده در کالبد تن خویش است.

ویکتور هوگو معتقد بود انسان موجودی نیک فطرت است. شخصیت های بد طینت داستان های او فقط از آن جهت منفی اند که دارای خشونت مطلق و اندیشه هایی ناپاک هستند.

ولی در بین آنان اشخاصی مانند کازیمودو هستند که دارای ظاهری بد ریخت ولی درونی پاک و صاف اند که نشان می دهد انسان تا چه حد درگیر ظواهر هستند و دردهای فلسفی ناشی از آن چقدر دامنگیر آنها شده است.

کازیمودو از کودکی توسط کشیش بد سرشتی بزرگ شده و او را در میان امیال بدخواهانه ی خود حبس کرده است. در کل، این داستان با شخصیت هایی خیالی در اتمسفری رمانتیک و عاشقانه بهم پیچیده شده اند.

ویکتور هوگو

تحلیل داستان و شخصیت های آن

کشیش کلود فرولو نمادی از آباء مسیحیت و کشیشی است از دوران قرون وسطی و حاکمیت کلیسا. او کسی است که هر آنچه از الهیات آموخته است را به پای امیال خود می ریزد.

او پس از دیدن اسمرالدا به یکباره ایمانش را به عشق می فروشند و برای به دست آوردن این دختر زیبا و رسیدن به امیالش، از قدرت خود برای ظلم ورزیدن به دیگران استفاده می کند.

در واقع شخصیت های داستان ویکتور هوگو نشان دهنده ی اتمسفر دورانی است که داستان در آن، نقل می شود. داستان پیوند عمیقی با مکان هایی که وقایع در آن اتفاق می افتند، دارد و حتی کلیسای نوتردام را در قامت یک شخصیت قهرمان نشان می دهد.

پی رنگ داستان گوژپشت نتردام با دقتی مثال زدنی توسط نویسنده خلق شده است. او در این داستان مخاطب خود را با انسان هایی آشنا می کند که نمادی از بخش های غرایز انسانی هستند، همان غرایزی که به گفته فروید ذات خود را در تمدن ساخته ی بشر پنهان کرده اند.

در کشمکش پیچیده ی این داستان غرایز و اخلاقیات هر دو شکست می خورند. این داستان همان سطحی را بازتاب می کند که انسان ها می خواهند برای رسیدن به امیال خود از اخلاقیات و قیود خود را برهانند.

دانلود کتاب گوژپشت نتردام

یکی از بهترین روش های خواندن کتاب شیوه الکترونیکی آن است که باعث صرفه جویی در مصرف کاغذ می شود.

از این رو برای احترام به طبیعت، پیشنهاد می کنیم برای دانلود رایگان کتاب گوژپشت نوتردام (نسخه متنی) به سایت کتابچین سری بزنید. این نسخه از کتاب توسط انتشارات جاودان خرد، و با ترجمه جواد محیی در دسترس است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + هفده =