کد خبر : 245502
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
-

رضایت در زندگی مشترک زوجین چیست و دلایل کاهش و افزایش آن چیست؟

رضایت در زندگی مشترک زوجین چیست و دلایل کاهش و افزایش آن چیست؟

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام انتخاب نو، به عبارت دیگر ازدواج، قرار داد رسمی، برای پذیرش یک تعهد متقابل برای زندگی خانوادگی است که فرد در خط سیر معین و مشخصی از زندگی قرار می‌گیرد. ازدواج دارای ویژگی های گسترده ای می‌باشد و ارتباطی است که دارای ابعاد زیستی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است.

به گزارش قائم آنلاین، بنابر اعلام انتخاب نو، به عبارت دیگر ازدواج، قرار داد رسمی، برای پذیرش یک تعهد متقابل برای زندگی خانوادگی است که فرد در خط سیر معین و مشخصی از زندگی قرار می‌گیرد. ازدواج دارای ویژگی های گسترده ای می‌باشد و ارتباطی است که دارای ابعاد زیستی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است.

رضایت زندگی زوجین چیست؟

همزیستی زوج ها در خانواده، موجب چنان ارتباط عمیق و همه جانبه ای می‌شود که بی هیچ شک و تردیدی قابل مقایسه با دیگر ارتباطات نیست.

طبق نظر روانشناس آنلاین امروزه مفهوم رضایت زندگی زوجین و ازدواج بر اساس میزان محبت، همکاری، همدردی، تفاهم، تکمیل، گذشت و فداکاری متقابل و زندگی مشترک زن و مرد استوار است و افراد آن را بر اساس میزان شادی در زندگی مشترک خود می‌سنجند. داشتن زندگی مشترک موفق و رضایت در زندگی از طریق آگاهی، تعهد، مسئولیت پذیری و تلاش امکان پذیر خواهد بود.

دلایل کاهش و افزایش رضایت در زندگی زوج ها چیست؟

ازدواج یک واقعه در جریان و دستخوش تغییر است و رابطه هیچ گاه ثابت نمی ماند و ممکن است که زوجین در هنگام رو به رو شدن با این تغییرات نتوانند راهکارهای مناسب را به کار ببرند و در نتیجه با گذشت زمان از سال های نخست ازدواج میزان رضایت زندگی زوجین کاهش پیدا کند.

از طریق تماس با تلفن روانشناس می توان به زوجین در جهت شناخت خصوصیات همسر، افزایش صمیمیت، کنترل و شناخت هیجان ها و… راهکارهای سودمندی را ارائه کرد تا بتوان رضایت از زندگی را افزایش داد.

زنان و مردان، دارای ویژگی‌ها و خصوصیت‌های مخصوص به خود هستند و آگاه بودن و شناخت  ویژگی مثل تفاوت‌های بیولوژیکی، ساختار مغز، نحوه ی تفکر و بر قراری ارتباط می‌تواند شرایطی بهتری را ایجاد کند.

به عبارتی پذیرفتن تفاوت‌ها و عدم سعی در تغییر دادن شریک زندگی مهم است زیرا که لازمه دوستی و عشق، پذیرش و دوست داشتن خود و شریک زندگی همانطور که هست، می‌باشد.

راه های افزایش رضایت زندگی زوجین و ازدواج موفق باید موارد زیر را در نظر داشت:

رشد:

یکی از موارد مهم در زندگی مشترک رشد کردن است. هر فردی در زندگی خود با تغییراتی مواجه می‌شود و نقش همسران مشوق بودن و کمک کردن برای طی کردن آن ها می‌باشد. و همچنین باید گفت که زن و شوهر در کنار رشد فردی باید رشد مشترک هم داشته باشند تا بهتر و بیشتر یکدیگر را درک کنند و صمیمیت را افزایش دهند.

همکاری و همدلی:

فهمیدن دقیق طرف مقابل همدلی است. یعنی این که بتوانیم به دنیا و مسائل از دید او بنگریم و او نیز متوجه این مسئله شود و طرف مقابل در اظهار نظر و ابراز احساس خود نه تنها دچار شک و تردید، اضطراب، شرم، خجالت و یا ترس نخواهد شد بلکه به عنوان پناهگاه، یار و همدم به سوی هم جذب شده و احساس وجود ارزشمندی و صمیمیت بیشتری خواهد کرد.

به عبارتی تاکید بر اهمیت روابطتان نوعی روش انتخاب آگاهانه برای گذاشتن خودتان در نقش شنونده واقعی است، یعنی کسی می خواهد افکار و احساسات همسرش را درک کند. زن و شوهر در ازدواج توانایی هایشان را روی هم می گذارند و هدفشان همکاری با یکدیگر است.

این نگرش همدلی فضایی ایجاد می کند که در آن اختلافات را می توان حل کرد. اختلاف ها اجتناب ناپذیر هستند و اگر زوجین متعهد به کار کردن با یکدیگر باشند، به جای این که با یکدیگر درگیر شوند، مشکل را حل می‌کنند و در نتیجه رضایت زوجین نیز افزایش خواهد یافت.

احترام گذاشتن به همسر:

با همسر خود همانند فردی ارزشمند و محترم رفتار کنید. وقتی با همسرتان با دیده احترام نگاه کنید، دنبال پیدا کردن راه حلی برای اختلاف هایی که ممکن است پیش آید، باشید. نه این که با سخنان نامناسب یکدیگر را متهم کنید.

تمام انسان ها خصوصیات منحصر به فردی دارند و تفاوت های فردی ناچیز از ارزش ما نمی کاهد، بنابراین باید تلاش کنیم با همسرانمان با احترام و عزت رفتار کنیم. یعنی نباید همسرانمان را قانع کنیم که مانند ما و با تمام نظرات و عقاید ما موافق باشند.

باید آن ها آزادانه فکر کنند و احساسی متفاوت داشته باشند و همیشه به افکار و نظراتشان احترام بگذاریم وقتی با همسر خود با احترام و عزت رفتار کنیم احتمالا کمتر از کلمات زشت، اتهام زننده و بی ادبانه استفاده خواهیم کرد.

رفتاری حاکی از عشق و محبت از موارد دیگری است که در رابطه ی زوجین باید حضور داشته باشد خود خواهی برعکس محبت و عشق است و ادم های خود خواه می‌خواهند خواسته های خود را به دیگران تحمیل کنند. افراد با محبت می‌خواهند کارهایی انجام دهند که برای همسرانشان سودمندتر است.

در جوامع امروزی با وجود پیشرفت‌های روز افزون تکنولوژی؛ فرد در زندگی شخصی خود گاهی دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شود و به همین دلیل برای داشتن یک ازدواج موفق و پایدار، برای رسیدن به آرامش درونی و گریز از تنش ها، فشار های روانی، استرس های حاکم بر زندگی روزمره و برای این که بتوان به آن چه از یک زندگی مشترک ایده آل رسید، به مشاوره احتیاج است.

به همین دلیل مراکز مشاوره روانشناسی نظیر کلینیک انتخاب نو با مدیریت خانم دکتر نسرین باقری و آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت با استفاده از خدمات مشاوره ازدواج به افراد کمک می‌کنند تا با آگاهی و بینش کامل پای در مسیر زندگی مشترک بگذارند و زندگی مشترک مناسب را ایجاد کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =